Gå til innhold

Er du klimanøytral?

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Tar du global oppvarming på alvor? Flyr du mye? Synes du klimakrisen er en bløff? Tenker du på fremtidige generasjoner? Kjører du mye fossil bil? 

Jeg flyr aldri. Ellers gjør jeg vel ikke så mye for miljøet. Kjører bensingjerrig bil da. Under 10 000 km i året. Men spiser mye rødt kjøtt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421868-er-du-kliman%C3%B8ytral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å tenke på miljøet der jeg kan, men flyr av og til. Kjører hybrid, men kjører mye. Bruker ofte stoff poser i butikken, prøver å velge matvarer med minst mulig emballasje, kaster sjelden mat (mest pga økonomi), sorterer søpla og spiser lite kjøtt (det er tilfeldig for jeg elsker biff) Er også blitt mer opptatt av gjenbruk.

AnonymBruker
27 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Tar du global oppvarming på alvor? Flyr du mye? Synes du klimakrisen er en bløff? Tenker du på fremtidige generasjoner? Kjører du mye fossil bil? 

Nei eller byr meg ikke så veldig, flyr aldri, jeg synes det blir litt tullete med co2 fokuset jeg er enig i at menneskene ødelegger kloden og jeg er enig i at co2 utslipp fra mennesker har en påvirkning på klimaet men er usikker på hvor stor del som er naturlig og hvor stor del som er menneskenes skyld er litt skeptisk egentlig tror det er lett å lure seg selv ting som co2 kvoter og slikt vås (nordmenn selger olje som ødelegger kliamet, også flyr de, også kjøper de klimakvote for å rette oipp i skaden, med pengene de tjente på oljesalget, LOL, nei det er ikke så behagelig å redde kloden, det er bare fantasi og å kjøpes eg god samvittighet uten at en bedrer kloden), nei bryr meg lite om kommende generasjoner har egentlig mangel på empati og slikt generelt grunnet psykdom så det gjelder på denne fronten også, kjører aldri bil bruker kollektivtilbud som forurenser en del det også men litt mindre enn privatbil selvsagt

Anonymkode: c412b...d36

48 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg flyr aldri. Ellers gjør jeg vel ikke så mye for miljøet. Kjører bensingjerrig bil da. Under 10 000 km i året. Men spiser mye rødt kjøtt.

Ja, jeg vil si jeg tar det på alvor, men det er ikke helt samsvar mellom tanker og handling. Jeg flyr en god del, både i jobb og privat, og jeg kjører bil med fossilt drifvstoff (dog kjører jeg ikke så mye). Jeg er imidlertid ganske bevisst i hverdagen med å kjøre kollektivt så mye som mulig, spare på strøm, sortere avfall og i stor grad satse på gjenbruk.

Kjenner til flere som slår seg på brystet med at de flyr lite,  så viser det seg at det er av helt andre grunner enn de miljøbevisste, har f.eks. én venninne med flyskrekk. Uansett grunn blir jo fotavtrykket hennes mindre :).

24 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, jeg vil si jeg tar det på alvor, men det er ikke helt samsvar mellom tanker og handling. Jeg flyr en god del, både i jobb og privat, og jeg kjører bil med fossilt drifvstoff (dog kjører jeg ikke så mye). Jeg er imidlertid ganske bevisst i hverdagen med å kjøre kollektivt så mye som mulig, spare på strøm, sortere avfall og i stor grad satse på gjenbruk.

Kjenner til flere som slår seg på brystet med at de flyr lite,  så viser det seg at det er av helt andre grunner enn de miljøbevisste, har f.eks. én venninne med flyskrekk. Uansett grunn blir jo fotavtrykket hennes mindre :).

Jeg er vel mer som deg - tar det på alvor, uten at det nødvendigvis får full uttelling i hvordan jeg forholder meg til det.

Jeg flyr nesten aldri i jobben, da, men privat hender det jo. Jeg satser også på kollektivt evt sykkel i hverdagen, gjenbruk, strømsparing, avfallsortering mm.

Og vedr det å fly lite eller andre ting som folk kan slå seg på brystet med: Det blir ofte litt enkelt å vise til fly og bil, og ikke slikt som hva man kjøper av varer, hva man spiser og hvordan matvarene er fraktet, hvor varmt man har det i husene sine, og man dusjer 20 minutter hver dag osv osv.

Annonse

påskelilje
2 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg tar det på alvor, ved at jeg oppriktig tror at vi må endre adferd dersom vi skal forhindre havstigning og store værforandringer. Personlig flyr jeg sjelden (max 1-2 ganger per år - i år blir det vel 1 gang tror jeg), men jeg kjører ganske mye bil. Vi har ikke fått oss el-bil ennå, men neste gang vi bytter, regner jeg med at vi kjøper det. Jeg har kommet godt i gang med sykling til jobben, men jeg kjører en god del om ettermiddagene samt i den kalde årstiden.

Jeg prøver å leve nøkternt og ikke shoppe nye ting hele tida, men kjøpe ting som varer. Kunne vært flinkere på å reparere det som går i stykker. Kjøper en del brukt, både av klær og sportsutstyr etc. Vi har fokus på reduksjon av matsvinn, men der kan vi bli flinkere. Vi spiser mindre kjøtt og mer grønnsaker nå i forhold til for 2-3 år siden. Vi er vel over gjennomsnittlig flinke til å sortere søpla, og prøver å ha minst mulig i restavfallet (som blir brent og energigjenvunnet), slik at en kan bruke ressursene på nytt.

AnonymBruker
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg tar det på alvor, ved at jeg oppriktig tror at vi må endre adferd dersom vi skal forhindre havstigning og store værforandringer. Personlig flyr jeg sjelden (max 1-2 ganger per år - i år blir det vel 1 gang tror jeg), men jeg kjører ganske mye bil. Vi har ikke fått oss el-bil ennå, men neste gang vi bytter, regner jeg med at vi kjøper det.

Skal du være miljøvennlig må du klare deg uten bil (men det er det ingen som vil, derfor er dette miljøhysteriet bare svada).

Forsker: - Elbiler kan være verre for miljøet enn bensinbiler

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/forsker-elbiler-kan-vaere-verre-for-miljoeet-enn-bensinbiler/a/10054819/

Anonymkode: bd1fd...fc2

påskelilje
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du være miljøvennlig må du klare deg uten bil (men det er det ingen som vil, derfor er dette miljøhysteriet bare svada).

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/forsker-elbiler-kan-vaere-verre-for-miljoeet-enn-bensinbiler/a/10054819/

Jada, jeg vet det. Den artikkelen du linket til viste jo at strøm i Norge er mye mer klimanøytral enn strøm fra naturgass (selvfølgelig) - og artikkelen var i tillegg hele 5 år gammel. Men det var en artikkel for bare noen dager siden om miljøbelastningen av de nye batteriene i elbilene, som er ganske stor. Orker ikke finne den nå. Men det er ikke noe fasitsvar for hva som er best - bortsett fra at det selvsagt er best å klare seg uten bil.

AnonymBruker
4 minutter siden, påskelilje skrev:

Jada, jeg vet det. Den artikkelen du linket til viste jo at strøm i Norge er mye mer klimanøytral enn strøm fra naturgass (selvfølgelig) 

Jo, men desto mer strøm som brukes innenlands, desto mindre strøm kan eksporteres til land som ellers bruker "skitten" strøm.

påskelilje
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men desto mer strøm som brukes innenlands, desto mindre strøm kan eksporteres til land som ellers bruker "skitten" strøm.

Det er sant. Derfor er det viktig at vi fremdeles har fokus på ENØK, at en ikke sløser med strømmen selv om den er forholdsvis billig her i landet, og veldig "grønn". Jeg tror likevel at det er riktig å vri bilmotorene fra fossilt brensel til el - SAMTIDIG som en må utbygge mer kollektivtransport og bygge sykkelveier, slik at ikke den totale bilparken fortsetter å øke slik den har gjort de siste tjue årene.

Worrisome Plenty

Jeg har to grunner til ikke å fly jeg da, flyskrekk og minimal reiselyst. Jeg kunne jo sikkert flydd med masse beroligende, men jeg synes det er spennende nok med en tur til svenskegrensa, for å kjøpe snus... Elbil har jeg lyst på, men som ufør kan jeg nesten ikke kjøpe helt ny bil. Jeg ville ikke hatt bil engang dersom jeg ikke måtte hjelpe foreldre med handling og slike ting. Jeg liker egentlig ikke å kjøre heller. Men det er for kronglete med buss når man skal handle.

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste ordet her er "kan", mener jeg.  Det finnes kanskje worst case scenarier hvor en el-bil forurenser mer. Stort sett slipper de ut mindre co2 gjennom livsløpet:

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.WVUe1xna3qA

De konkluderer med at en el-bil slipper ut halvparten på mye som en fossilbil, selv om man tar hensyn til hele livsløpet. Dette er i USA hvor lite av strømmen kommer fra fornybare kilder. I Norge kommer de bedre ut pga vannkraft. 

Annonse

AnonymBruker

Mitt store bidrag: Har ikke barn. Om ikke det kompenserer, så vet ikke jeg. Med generasjonene kunne det blitt ganske så mange etterkommere som skal forbruke, og dessuten hadde bidratt ytterligere til det stadig økende overbefolkningsproblemet, med all elendighet det innebærer.

Anonymkode: b312e...bb6

Gjest Maggie55

Flyr ikke men det har mye andre grunner Dette er ikke en sak som engasjerer meg mye Blir bare veldig oppgitt Det er bare noe i veien med alt i dag synes jeg i sin hellige alminnelighet Kanskje har det mye med alder å gjøre Jeg har hørt så mye av dette før

De siste årene har det vært en tur/retur flytur i året, men jeg er definitivt ikke av dem som har belastet SAS mest for å si det sånn. Kjører dieselbil, men såpass ny at den slipper ut mye mindre dritt enn eldre bensinbiler. Kollektivt blir rett og slett for upraktisk og tar alt for mye tid.

Kildesorterer avfall, prøver å kjøpe kortreist mat (men innrømmer at jeg har et ganske bra forbruk av friske bær hele vinteren og de kommer jo langveisfra...) og prøver å trappe litt ned på kjøttinntaket, uten at det monner så voldsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...