Gå til innhold

Ble skremt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei , jeg snakke med en venn . Han nevnte jeg må bli innlagt på sykehuset , pag . jeg hadde tvangstanker om å hoppe fra verdanda , stikke med kniv ( dem jeg er virkelig glad i ) !! Han meinte en eks at " hvis man tenker å bli lege , så blir man lege",  rett å slett meinte han det man tenker , kommer man til å gjøre , det har skremt meg . Jeg sliter av tavangstanker og panikk angst!!:ph34r: 

Anonymkode: 804aa...2a9

Skrevet (endret)

Det vennen din har sagt er bare tull.

Du har såkalte "aggressive tvangstanker" (skade deg selv og andre) - det betyr det motsatte av at du vil gjøre det. Det betyr at du er livredd for at du selv eller dine nærmeste skal bli skadet. 

Man kan få til det man viljestyrt tenker. Men at du skal skade dine nærmeste eller deg selv med å tenke det er like usannsynlig som at du får et fly til å styrte ved å tenke at "nå styrter flyet". Dette er ikke viljestyrte og uønskede tanker, egodystone tanker, som det heter

Dropp sykehuset med god samvittighet :-)

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei , jeg snakke med en venn . Han nevnte jeg må bli innlagt på sykehuset , pag . jeg hadde tvangstanker om å hoppe fra verdanda , stikke med kniv ( dem jeg er virkelig glad i ) !! Han meinte en eks at " hvis man tenker å bli lege , så blir man lege",  rett å slett meinte han det man tenker , kommer man til å gjøre , det har skremt meg . Jeg sliter av tavangstanker og panikk angst!!:ph34r: 

Dette er ikke så uvanlige tanker ved OCD. Jeg har OCD. Jeg hadde blant annet tvangstanker om at mennesker ville dø pga meg. Tvangstanker er forbundet med sterk angst og gjorde livet veldig vanskelig for meg. Jeg fikk veldig god hjelp av et OCDteam.  De var eksperter på tvang og brukte god tid på kartlegging, gi meg kunnskap og behandling. Jeg er nå lite plaget av OCD. Veldig mange leger og psykologer har ikke fått med seg den nye kunnskapen om tvangslidelser , derfor er det veldig nyttig å snakke med noen som har spesialisert seg på dette. Tror fastlegen kan henvise direkte. 

Anonymkode: adc17...ea3

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det vennen din har sagt er bare tull.

Du har såkalte "aggressive tvangstanker" (skade deg selv og andre) - det betyr det motsatte av at du vil gjøre det. Det betyr at du er livredd for at du selv eller dine nærmeste skal bli skadet. 

Man kan få til det man viljestyrt tenker. Men at du skal skade dine nærmeste eller deg selv med å tenke det er like usannsynlig som at du får et fly til å styrte ved å tenke at "nå styrter flyet". Dette er ikke viljestyrte og uønskede tanker, egodystone tanker, som det heter

Dropp sykehuset med god samvittighet :-)

Tusen takk kjære deg for å utdype det og at jeg har normale  " aggressive tvangstanker" , det hjelp mye , tusen takk issomethingwrong :rolleyes: Ellers sliter jeg når jeg hører lyder , er det vanlig ?? For eks vaskemaskin lyd !! 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke så uvanlige tanker ved OCD. Jeg har OCD. Jeg hadde blant annet tvangstanker om at mennesker ville dø pga meg. Tvangstanker er forbundet med sterk angst og gjorde livet veldig vanskelig for meg. Jeg fikk veldig god hjelp av et OCDteam.  De var eksperter på tvang og brukte god tid på kartlegging, gi meg kunnskap og behandling. Jeg er nå lite plaget av OCD. Veldig mange leger og psykologer har ikke fått med seg den nye kunnskapen om tvangslidelser , derfor er det veldig nyttig å snakke med noen som har spesialisert seg på dette. Tror fastlegen kan henvise direkte. 

Åh så bra å høre at du har fått god behandling og at du har nesten kommet helt ut av OCD . :) Da kan jeg spørre deg om lyder ?? Når en har OCD , kan man bli dårlig av å høre rare lyder , for eks vanskemaskinlyd , får man mer angst av det ?? Tusen takk for rasksvar og gode råd ;)

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh så bra å høre at du har fått god behandling og at du har nesten kommet helt ut av OCD . :) Da kan jeg spørre deg om lyder ?? Når en har OCD , kan man bli dårlig av å høre rare lyder , for eks vanskemaskinlyd , får man mer angst av det ?? Tusen takk for rasksvar og gode råd ;)

Jeg vet jo ikke akkurat hva som er ditt problem så mitt svar er bare et forslaget 

Nå har jeg flere angstlidelser. Både OCD , generell angst og PTSD. Jeg får angst av spesielle lyder men jeg kan ikke si om det er pga tvang eller fordi det minner meg om traumer.  Min psykiater sier at når man først har angst kan den komme ut i ulike former. Angsten finner nye veier på en måte. Tvang gjør gjerne at man " henger seg opp i" visse ting. Hvis det fremkaller angst forteller hjernen at det er fare på ferde. Og for å unngå å oppleve denne angstfølelsen jobber man i mot disse tankene og tingene som utløser angst. Da får man et tvangsmessig forhold til dette. 

Det finnes god terapi for de ulike angstlidelsene. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk kjære deg for å utdype det og at jeg har normale  " aggressive tvangstanker" , det hjelp mye , tusen takk issomethingwrong :rolleyes: Ellers sliter jeg når jeg hører lyder , er det vanlig ?? For eks vaskemaskin lyd !! 

Sterk angst kan for noen gjøre vanlige sanseinntrykk mer intense og ubehagelige. Så at du reagerer på lyd er ikke uvanlig. Mange med angst er jo kontinuerlig skvetne stakkars. 

Vi kan bruke et sprinkleranlegg som bilde på dette: Riktig innstilt slår det ikke ut før det faktisk brenner, mens et som er skrudd til å være mest mulig sensitivt vil behandle en slukket fyrstikk som en storbrann. Sånn er det også for mennesker med angst. Små hendelser utløser full alarm både psykisk og kroppslig. 

Det ligger i vår evolusjon at sansene skjerpes av truende situasjoner. Hvis ikke hadde vi dødd ut :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...