Gå til innhold

Medsin mot angst og tvangstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min skriv ut Truxal 15 mg , meinte det var mye bedre enn sobril og man ikke blir så avhenig av det, men når jeg tok på de pillene igår, så måtte jeg tisse mer ( altså hvert 15 min i 14 timer* 2 piller ) sobril har jeg ikke tatt igår , men tatt det siden 1 uke før, pga mer angst og tvangstanker , startet nå idag med en halv pille sobril og sluttet med truxal !! Hvor mye sobril han man bruke 1 dag og hvor lenge ?? Er det noe annet piller som hjelper mot angst og tvangstanker som er ikke så avhengighetsskapende og som Ikke renser hele vannet ut av kroppen ?? Bruker eller Brintellix 20 mg og risperidon sandoz 2 mg daglig !!

Skrevet

Du tar allerede en ganske stor dose Risperidon. Tror egentlig ikke du får så mye annet enn bivirkninger og litt trøtthet av å ta Truxal da. 

Du må gjøre to ting

1. Finn et SSRI som virker for deg og få psykiateren din til å dosere det opp til maks tolererte dose. Mot tvang må du som regel høyt i dose. Anafranil er også et alternativ hvis vanlige SSRI ikke virker.

2. Bruk Sobril en sjelden gang for å ta toppene av angsten. 

For øvrig må du rett og slett lære hjernen din at du ikke kommer til å ta livet ditt (minnes at det var dette du var redd for?) gjennom systematiske eksponeringsøvelser, i samråd med behandleren din.

Skrevet

Hei, grunnen til jeg bruker nå Risperidon 2 mg er at jeg ødlegge behandlingen med sånt treningspulver som heiter " The curse" , dermed måtte jeg starte behandlingen fra nytt og itillegg gå fra 1 mg til 2 mg for å få bort angsten , men det hjelper ikke så mye for angsten nå , får heller ikke sove på dagen, er trøtt !! Blir redd for lyder :( men lege sa jeg skal bare gå 2 mg kort periode !!  Finnes det noen piller som bare tar bort angsten ?? Som tilsvarer sobril, men ikke farlig som sobril ?? Nå går jeg på 1 sobril om dagen , legget bort Truxal, den passa ikke for meg .  

Ellers har du noe råd om hvordan jeg lærer hjernen ?? Ja, er redd for å ta på alle pillene på engang( altså tvangstanker ) osv ...

Tusen takk igjen for rask og nyttig svar , issomethingwrong:wub:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde best hjelp av cipralex men sluttet pga bivirkninger.( vektøkning, ble veldig avflatet og mistet sexlyst). Jeg bruker nå 20 mg brintellix .Den har for min del mindre effekt på angst. Sobril har jeg bare virkning av noen timer og så blir angsten sterke enn utgangspunktet mellom dosene. 

Anonymkode: 1547c...47e

• 2 uker senere...
Skrevet

SSRI kan være aktuelt men det vil jeg anta at du har forsøkt siden Brintellix ikke kan skrives ut på blå resept uten først å ha forsøkt SSRI eller SNRI.

Ved nytt forsøkt på SSRI kan Seroxat gi bedre effekt.

Merk at en dose med 2 mg Risperdal kan gi bivirkninger som ligner på angst, den har en betydelig risiko for akatisi (en indre uro/kribling) som ofte forveksles med angst symptomer.

Hvis tvangstankene fremstår med et periodisk preg i hovedsak sammenfallende med perioder med nedstemthet bør det utredes videre for en stemningslidelse innen det bipolare spekter.

Skrevet

Jeg hadde god nytte av cipralex for angsten, men ble veldig flat av de + +. Byttet til brintellix som for meg var bedre mot depresjon, men fikk mer angst. Fastlegen la så til efexor som tok vekk mesteparten av angsten.

Ang tvangstanker så gir jeg meg lov til å feks sjekke ting en gang. Har jeg låst utgangsdøra så sjekker jeg den en gang. Når jeg da på vei ut vil snu for å sjekke enda en gang til så tvinger jeg meg til å gå videre. Har også fått en liste med tankefellene jeg ofte går i av terapeuten min.  Når en "feil" tanke kommer så enten ser jeg på arket eller prøver å tenke på det, det pleier å hjelpe. I begynnelsen var det rart og uvant, men etter en tid med dette så har faktisk noen av de negative tankene begynt å dempe seg noe.

Gjest Mina1
Skrevet

Jeg har ikke fått diagnosen av legen. Men sliter veldig med tvangstanker. Har gjort det veldig lenge. Skammer meg veldig over det. Derfor har jeg forsøkt å jobbe med dem selv. Iblant får jeg mye av dem bort. Lange løpeturer kan hjelpe meg iblant. Jeg lurer litt på det med medisineringen. Om medisinering hjelper bra mot denne lidelsen. Jeg kunne ønske at det fantes en vidunderpille mot det. For det er veldig stressende å ha angst og tvangstanker om det man er redd for. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har ikke fått diagnosen av legen. Men sliter veldig med tvangstanker. Har gjort det veldig lenge. Skammer meg veldig over det. Derfor har jeg forsøkt å jobbe med dem selv. Iblant får jeg mye av dem bort. Lange løpeturer kan hjelpe meg iblant. Jeg lurer litt på det med medisineringen. Om medisinering hjelper bra mot denne lidelsen. Jeg kunne ønske at det fantes en vidunderpille mot det. For det er veldig stressende å ha angst og tvangstanker om det man er redd for. 

Du kan be legen henvise deg til et OCDteam. De er eksperter på dette. Jeg fikk god hjelp av et OCDteam. Det er helt unødvendig å streve med dette alene. Det er svært plagsomt så ikke nøl med å be om hjelp. 

Gjest Mina1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be legen henvise deg til et OCDteam. De er eksperter på dette. Jeg fikk god hjelp av et OCDteam. Det er helt unødvendig å streve med dette alene. Det er svært plagsomt så ikke nøl med å be om hjelp. 

Det er plagsomt. Det er slik at jeg fungerer normalt. Men jeg har begrensninger i form av at jeg trekker meg mye tilbake fra sosiale livet på fritiden. Jeg har det veldig kronisk men gjør det beste ut av det. Har kommet frem til at jeg bør ta en prat med legen om det, hvis jeg ikke bedres på andre måter. 

Skrevet

Mine tvangstanker forsvant faktisk med Cipralex.   Det var først og fremst depresjon jeg skulle behandle, så det var en positiv overraskelse på kjøpet.

Det hender fortsatt en sjelden gang at bekymringsanker vil henge seg opp. Da har jeg lært meg å tenke: "Der er det en sånn tanke ja.  Den får bare komme. Tanker er ikke farlige."    Så fokuserer jeg på det jeg egentlig holdt på med igjen, og det fungerer som regel. 

Gjest Mina1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Kalevaala skrev:

Mine tvangstanker forsvant faktisk med Cipralex.   Det var først og fremst depresjon jeg skulle behandle, så det var en positiv overraskelse på kjøpet.

Det hender fortsatt en sjelden gang at bekymringsanker vil henge seg opp. Da har jeg lært meg å tenke: "Der er det en sånn tanke ja.  Den får bare komme. Tanker er ikke farlige."    Så fokuserer jeg på det jeg egentlig holdt på med igjen, og det fungerer som regel. 

Det er jo bare tankene som spiller oss et puss. Jeg får slike tanker som er repiterende om samme innholdet, for så å bli redd at den tanken egentlig har skjedd. Jeg har angst for å gjøre noe galt / miste kontroll / skade noen jeg er glad i osv. Det er ufattelig plagsomt. Iblant er det bedre. Det er pinlige tanker, og noe jeg ikke helt føler at jeg kan fortelle til andre. Jeg har fortalt det delvis til noen at jeg er veldig engstelig av meg, men ikke om hvor sterkt jeg er rammet. Jeg har trent litt iblant, og det har vært terapi. Da blir tvangstankene mindre. 

Jeg gjør som deg: tenker at det er bare en tanke. Ingenting å bekymre seg for. 

Endret av Mina1
Blomsterfluen
Skrevet

Fluoxetin mot angst.

Gjest Mina1
Skrevet

Begynner å tenke på om angst dempende medisin kan lette hverdagen min . Men har forsøkt medisin før. For meg ga det mer andre plagsomme bivirkninger enn virkning. 

Skrevet
På 1.7.2017 den 22.55, Dory skrev:

Jeg har god nytte av Cipralex.

Takk for svar , men det hjelper ikke lenger på meg :(

Skrevet
På 2.7.2017 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde best hjelp av cipralex men sluttet pga bivirkninger.( vektøkning, ble veldig avflatet og mistet sexlyst). Jeg bruker nå 20 mg brintellix .Den har for min del mindre effekt på angst. Sobril har jeg bare virkning av noen timer og så blir angsten sterke enn utgangspunktet mellom dosene. 

Ja det var det psykologen min sa også , angst pillene er en ren falsk trygghet , bedre uten angst-piller og nå har jeg klart 6 dager uten sobril , men tvangstanker og angsten er jo der , det må jeg jobbe selv , pillen er bare en sånt ekstra dytt, sa de( altså Brintellix og Risperion )  

Skrevet
På 12.7.2017 den 7.52, Psykia AS skrev:

SSRI kan være aktuelt men det vil jeg anta at du har forsøkt siden Brintellix ikke kan skrives ut på blå resept uten først å ha forsøkt SSRI eller SNRI.

Ved nytt forsøkt på SSRI kan Seroxat gi bedre effekt.

Merk at en dose med 2 mg Risperdal kan gi bivirkninger som ligner på angst, den har en betydelig risiko for akatisi (en indre uro/kribling) som ofte forveksles med angst symptomer.

Hvis tvangstankene fremstår med et periodisk preg i hovedsak sammenfallende med perioder med nedstemthet bør det utredes videre for en stemningslidelse innen det bipolare spekter.

Har prøved en del SSRI , de hjelp ikke så mye, hvertfall ikke seroxat , den ble jeg bare dårlig av !! 

Ellers har jeg gått ned til 0,5 mg *2 Risperion per dag . Ettersom jeg blir bare fjern av det også hjelper det ikke så mye mot angsten som de sier ,man blir jo bare verre av de !!

takk for svar .

Skrevet
På 30.6.2017 den 10.18, Gutt1986 skrev:

Legen min skriv ut Truxal 15 mg , meinte det var mye bedre enn sobril og man ikke blir så avhenig av det, men når jeg tok på de pillene igår, så måtte jeg tisse mer ( altså hvert 15 min i 14 timer* 2 piller ) sobril har jeg ikke tatt igår , men tatt det siden 1 uke før, pga mer angst og tvangstanker , startet nå idag med en halv pille sobril og sluttet med truxal !! Hvor mye sobril han man bruke 1 dag og hvor lenge ?? Er det noe annet piller som hjelper mot angst og tvangstanker som er ikke så avhengighetsskapende og som Ikke renser hele vannet ut av kroppen ?? Bruker eller Brintellix 20 mg og risperidon sandoz 2 mg daglig !!

Legen min sa til meg at Zoloft mot tvang og tvangstanker. Hjelper også mot angst. Jeg brukte det en stund og det funket det :)

Skrevet
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Legen min sa til meg at Zoloft mot tvang og tvangstanker. Hjelper også mot angst. Jeg brukte det en stund og det funket det :)

Mener: Legen min sa til meg at Zoloft er førstevalg mot tvang og tvangstanker.

Skrevet
På 12.7.2017 den 8.40, emilie321 skrev:

Jeg hadde god nytte av cipralex for angsten, men ble veldig flat av de + +. Byttet til brintellix som for meg var bedre mot depresjon, men fikk mer angst. Fastlegen la så til efexor som tok vekk mesteparten av angsten.

Ang tvangstanker så gir jeg meg lov til å feks sjekke ting en gang. Har jeg låst utgangsdøra så sjekker jeg den en gang. Når jeg da på vei ut vil snu for å sjekke enda en gang til så tvinger jeg meg til å gå videre. Har også fått en liste med tankefellene jeg ofte går i av terapeuten min.  Når en "feil" tanke kommer så enten ser jeg på arket eller prøver å tenke på det, det pleier å hjelpe. I begynnelsen var det rart og uvant, men etter en tid med dette så har faktisk noen av de negative tankene begynt å dempe seg noe.

Takk for svar , men efexor blir jeg bare dårlig av og må kaste opp osv ......

skal prøve å se ned i papir når mine tvangstankene kommer , takk for tips :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...