Gå til innhold

Medsin mot angst og tvangstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 12.7.2017 den 10.25, Mina1 skrev:

Jeg har ikke fått diagnosen av legen. Men sliter veldig med tvangstanker. Har gjort det veldig lenge. Skammer meg veldig over det. Derfor har jeg forsøkt å jobbe med dem selv. Iblant får jeg mye av dem bort. Lange løpeturer kan hjelpe meg iblant. Jeg lurer litt på det med medisineringen. Om medisinering hjelper bra mot denne lidelsen. Jeg kunne ønske at det fantes en vidunderpille mot det. For det er veldig stressende å ha angst og tvangstanker om det man er redd for. 

For å være helt ærlig , så hjelper ikke pillene så mye , den skal bare være en dytt , så må man jobbe selv med tvangstankene og angsten, sier psykologen . Hvis du spør meg, så er det beste uten medsinering . Man blir dårlig av medsinering i starten ( hvertfall på noen SSRI piller , det er ikke alt man tåler , dessverre !!) Hvis du klarer deg å kvitte bort tvangstanker ved å løpe og få sånt samtaleterapi hos Dps , deretter lærer å mestre tvangstanker selv, så er den det beste . Hvis du i fremtiden starter med piller , så ikke bråslutt, det igjen kan gi enda verre tvang og angst , lykke til og håper du får behandling for dine plager snart !!

Skrevet
På 12.7.2017 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Du kan be legen henvise deg til et OCDteam. De er eksperter på dette. Jeg fikk god hjelp av et OCDteam. Det er helt unødvendig å streve med dette alene. Det er svært plagsomt så ikke nøl med å be om hjelp. 

Anonymkode: 1547c...47e

Takk for svar , akkurat startet hos psykologen , ho har snakket om å henvise til sånt OCDteam , så jeg får vente til den tiden kommer !!:(

Skrevet
På 12.7.2017 den 12.20, Kalevaala skrev:

Mine tvangstanker forsvant faktisk med Cipralex.   Det var først og fremst depresjon jeg skulle behandle, så det var en positiv overraskelse på kjøpet.

Det hender fortsatt en sjelden gang at bekymringsanker vil henge seg opp. Da har jeg lært meg å tenke: "Der er det en sånn tanke ja.  Den får bare komme. Tanker er ikke farlige."    Så fokuserer jeg på det jeg egentlig holdt på med igjen, og det fungerer som regel. 

Så bra at dine tvangstankene forsvant med cipralex , her hjelp det også, men jeg bråsluttet, dermed ble det enda verre tvang og angst . Går nå på Brintellix 20 mg . 

Ellers må jeg jobbe med bekymringstanker , men det er ikke lett , når man får tanker om å stikke noe du er glad i !! 

Blomsterfluen
Skrevet
På 12.7.2017 den 8.40, emilie321 skrev:

Jeg hadde god nytte av cipralex for angsten, men ble veldig flat av de + +. Byttet til brintellix som for meg var bedre mot depresjon, men fikk mer angst. Fastlegen la så til efexor som tok vekk mesteparten av angsten.

Ang tvangstanker så gir jeg meg lov til å feks sjekke ting en gang. Har jeg låst utgangsdøra så sjekker jeg den en gang. Når jeg da på vei ut vil snu for å sjekke enda en gang til så tvinger jeg meg til å gå videre. Har også fått en liste med tankefellene jeg ofte går i av terapeuten min.  Når en "feil" tanke kommer så enten ser jeg på arket eller prøver å tenke på det, det pleier å hjelpe. I begynnelsen var det rart og uvant, men etter en tid med dette så har faktisk noen av de negative tankene begynt å dempe seg noe.

jeg klarer ikke alltid å "ignorere" tvangstankene, for da får jeg vond følelse om at noe er ugjort sån at da kommer verdens undergang, som st sola sprenger, eller romstein ødelegger jorda. holder jeg meg fra å gjøre tingene omigjen, så ksn det skje at jeg sprekker av raseri og sier mye stygt til mine nærmeste om jeg syns de er iveien.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Gutt1986 skrev:

For å være helt ærlig , så hjelper ikke pillene så mye , den skal bare være en dytt , så må man jobbe selv med tvangstankene og angsten, sier psykologen . Hvis du spør meg, så er det beste uten medsinering . Man blir dårlig av medsinering i starten ( hvertfall på noen SSRI piller , det er ikke alt man tåler , dessverre !!) Hvis du klarer deg å kvitte bort tvangstanker ved å løpe og få sånt samtaleterapi hos Dps , deretter lærer å mestre tvangstanker selv, så er den det beste . Hvis du i fremtiden starter med piller , så ikke bråslutt, det igjen kan gi enda verre tvang og angst , lykke til og håper du får behandling for dine plager snart !!

Jeg forsøker uten medisin og forsøker å mestre tankene. Jeg har funnet ut at stress utløser det. Derfor er det viktig å ta hensyn til det. Jeg kommer til å søke hjelp om jeg ikke får bukt med dette. Men jeg har funnet mye knep for å motvirke de. Samtidig er det viktig å tenke : dette er bare tanker. Det er ikke farlig. 

Men jeg må ta bra hensyn til meg selv for å takle det. Foreks føler jeg meg i en presset situasjon så kommer de for fulle maskin. Derfor er avkobling viktig. :)

Anonymkode: 92c47...5b1

Gjest Mina1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker uten medisin og forsøker å mestre tankene. Jeg har funnet ut at stress utløser det. Derfor er det viktig å ta hensyn til det. Jeg kommer til å søke hjelp om jeg ikke får bukt med dette. Men jeg har funnet mye knep for å motvirke de. Samtidig er det viktig å tenke : dette er bare tanker. Det er ikke farlig. 

Men jeg må ta bra hensyn til meg selv for å takle det. Foreks føler jeg meg i en presset situasjon så kommer de for fulle maskin. Derfor er avkobling viktig. :)

Anonymkode: 92c47...5b1

Var meg som skrev dette. Står anonym bruker. Jeg trykket av for fort :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...