Gå til innhold

Er dårlige små hus dumt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står her at ekspertene mener det er dumt. Bygger du er hus som er dårlig for rullestolbrukere så blir det jo 1 mindre hus tilgjengelig for en rullestolbruker f.eks. Men trenger en virkelig at alle hus i Norge skal være tilpasset rullestolbrukere? Holder det ikke med 5% eller noe? 

Ønsker en kvalitetsbolig og har råd til det er det vel ingenting som endres ved at en del av nye bygg blir av dårligere kvalitet, en trenger jo ikke kjøpe dem, markedet vil vel styre? Vil du kjøpe en 100 kvadrat i oslo til 5 mill så får du nok fortsatt kjøpt det, men det er vel ikke noe for alle, og hvorfor skal alle kjøpe 5 millioners hus i Oslo når en kanskje er fornøyd med noe mindre kanskje har en ikke familie etc for øyeblikket eller studerer eller andre ting og klarer seg med litt lavere kvalitet og kanskje er en ikke rullestolbruker foir øyeblikket og dermed ikke trenger at boligen en kjøper er tilpasset rullestolbrukere så kan en heller tilpasse boligen senere dersom, det viser seg at en trenger rullestol ?

Mulig jeg er litt regressert i hjernemassen men jeg ser ikke problemet ?

http://www.dagbladet.no/kultur/regjeringen-gir-oss-darligere-boliger/68408504

Anonymkode: 65ece...b60

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421883-er-d%C3%A5rlige-sm%C3%A5-hus-dumt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står her at ekspertene mener det er dumt. Bygger du er hus som er dårlig for rullestolbrukere så blir det jo 1 mindre hus tilgjengelig for en rullestolbruker f.eks. Men trenger en virkelig at alle hus i Norge skal være tilpasset rullestolbrukere? Holder det ikke med 5% eller noe? 

Ønsker en kvalitetsbolig og har råd til det er det vel ingenting som endres ved at en del av nye bygg blir av dårligere kvalitet, en trenger jo ikke kjøpe dem, markedet vil vel styre? Vil du kjøpe en 100 kvadrat i oslo til 5 mill så får du nok fortsatt kjøpt det, men det er vel ikke noe for alle, og hvorfor skal alle kjøpe 5 millioners hus i Oslo når en kanskje er fornøyd med noe mindre kanskje har en ikke familie etc for øyeblikket eller studerer eller andre ting og klarer seg med litt lavere kvalitet og kanskje er en ikke rullestolbruker foir øyeblikket og dermed ikke trenger at boligen en kjøper er tilpasset rullestolbrukere så kan en heller tilpasse boligen senere dersom, det viser seg at en trenger rullestol ?

Dreier seg om litt mer enn bare rullestolbrukere dette her. Kritikken går også på kutt av bodplass, manglende dagslys og utsyn. Men der er klart, skal det bygges billigere må man kutte noen steder. Men er ikke overbevist om at dette gir billigere boliger, heller mer penger i lomma til utbyggerne.

Men hvem vet.

Anonymkode: c8c2d...95e

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men der er klart, skal det bygges billigere må man kutte noen steder. Men er ikke overbevist om at dette gir billigere boliger, heller mer penger i lomma til utbyggerne.

Men hvem vet.

Anonymkode: c8c2d...95e

Vel ja det er ekstrem etterspørsel siden det er forbudt å lage slike boliger så ved slippet vil det bli store muligheter (veldig stor etterspørsel og lite tilbud = høy pris), men etterhvert vil det vel gå seg til og etterspørsel = tilbud når utbyggerne har fått holde på i noen år og normale marginer igjenn, vil en tro. Hvorfor skal ikke konkuransesituasjonen fungere for små boliger? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruken av ordet "dårlig" blir tendensiøs og forvirrer. Et lite og litt enklere hus er vel ikke nødvendigvis et dårlig hus. Med dårlig hus tenker jeg et hus i dårlig forfatning, det er jo noe helt annet.

Jeg tenker også at boligmassen blir unødvendig dyr om absolutt alle hus skal være tilpasset rullestolbrukere og ha livsløpsstandard. Men det er vel en viss fare for at ingen utbyggere vil bygge slik om kravene blir lempet på; det vil bli for dyrt i forhold til forenklet standard.

Men du får nok ikke 100 kvadratmeters kvalitetsbolig i Oslo til 5 mill.

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg tror ikke en bolig på 50 kvm og lav standard vil oppnå nøyaktig samme pris som en leilighet på 100kvm og høy standard. Dermed tar jeg det faktisk for gitt at kjøperne vil få del i det som spares. 

Jeg er i alle fall sikker på at det blir plass til flere boliger hvis hver bolig er mindre. Det vil også roe ned prisene bittelitt.

Jeg er skeptisk til at det skal bli lov med oppholdsrom uten vindu. Det er jo en rømningsvei i tillegg til at man kan få frisk luft 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...