Gå til innhold

Tett nese, får ikke sove.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er utrolig plaget med allergi også tett nese men tett nese er jeg plaget med året rundt pga jeg har kronisk betennelse i nesen, jeg er henvist til øre nese hals lege, men har ikke fått time enda. Nå er det så ille at det er håpløst får ikke til å ligge ned i det hele tatt da bare renner det nedover, og det sitter helt fast så jeg får nesten ikke til å snyte meg heller , føler det bare blir verre og verre for hver dag som går og det gjør det også vanskelig og prate . Noen råd mot tett nese? Brukernesespray men dethjelper lite 😩

Anonymkode: 50c54...6cf

Skrevet

Hvordan nesespray bruker du? Med mye bruk av vanlig nesespray blir problemet ofte bare verre. Nesespray skal vel bare brukes i 10 dager før en tar en god pause. Derimot kan en bruke saltvann spray så mye en vil. Det jeg har erfart er at på sikt så virker det bedre enn vanlig nesespray.

Selv har/hadde jeg problemer med bihulene. Ble fort tett. Nå kjører jeg på med saltvann spray så fort det begynner å tette seg og det hjelper så bra at jeg da slipper å få bihulebetennelse. På apoteket har de en stor flaske med saltvann spray og denne virker både bedre og blir billigere enn de små flaskene.

Nå har ikke vi helt samme problemstilling, men det er vel verdt å prøve?

Skrevet

Gå på apoteket og kjøp den saltvannsprayen som heter phyziomer strong jet. Den løsner opp tett nese. Så må du slutte å bruke nesespray for det gjør bare vondt værre om man bruker det for lenge. Du kan ev. forsøke med allerginesespray, men da bør du uansett skylle godt med saltvann først.

Skrevet

Kjøp Breathe right (som vanligvis brukes mot snorking) på apoteket og bruk det om natten. Koster 160 kr for 30 stk og er veldig effektivt.

Skrevet
På ‎01‎.‎07‎.‎2017 den 5.55, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er utrolig plaget med allergi også tett nese men tett nese er jeg plaget med året rundt pga jeg har kronisk betennelse i nesen, jeg er henvist til øre nese hals lege, men har ikke fått time enda. Nå er det så ille at det er håpløst får ikke til å ligge ned i det hele tatt da bare renner det nedover, og det sitter helt fast så jeg får nesten ikke til å snyte meg heller , føler det bare blir verre og verre for hver dag som går og det gjør det også vanskelig og prate . Noen råd mot tett nese? Brukernesespray men dethjelper lite 😩

Anonymkode: 50c54...6cf

Du vil sannsynligvis kunne få det bedre med daglig neseskylling. Utstyr til dette får du kjøpt på apoteket. https://www.vitusapotek.no/neseskyller/p/902857

Når det gjelder nesespray, så håper jeg ikke du bruker den typen som kun er ment til en ukes sammenhengende forbruk. Det er bedre at du bruker for eksempel Nasonex når du trenger spray over lang tid. Du bør skylle nesen først og så deretter ta nesesprayen for å få optimal effekt.

Skrevet (endret)

Problemet med tett nese er ikke at nesen pr definisjon er tilstoppet med snørr og drit. Det er at blodårene i neseveggen utvider seg, som følge av enten stress, infeksjon eller inflammasjon (allergisk eller annet). 

Tradisjonell nesespray hjelper ved å trekke sammen blodårene. Problemet er at blodårene venner seg raskt til dette "stimulus" slik at man trenger mer og mer, og bruker man det ikke, utvider blodårene seg mer enn normalt slik at man blir ekstra tett. Det er heller ikke bra på lang sikt med sammentrukkede blodårer, i verste fall (aller verste) kan sirkulasjonen i nesen kollapse slik at man får koldbrann i nesen. Det er heldigvis sjeldent.

Kortisonholdig nesespray eller nesespray med antihistaminer demper selve inflammasjonen, altså årsaken til at blodårene utvider seg. Den gir ikke rebound effekt, men ulempen er at den ikke har akutteffekt. Kortison kan også aktivere tidligere infeksjoner.

Skylling og neseplaster er beste behandling. Skylling fjerner allergener og irritanter. Plaster holder kanalene mekanisk åpne.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Skylling er deilig og effektivt, og ISW fikk meg til å bruke plasteret han anbefaler - og det hjelper det også! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...