Gå til innhold

For mye negativt fokus på diagnoser og medisiner her

Anbefalte innlegg

Gjest anbr42
Skrevet

Heisan! Synes jeg leser mye om tvil ang. diagnoser og medisiner de har fått av psykiater/lege/psykolog, her inne nå.

Det er attpåtil folk her som anbefaler andre å slutte på medisiner de har fått for sin diagnose. Det kan være skummelt, i verste fall fatalt. 

Jeg synes det er best å høre på egen legen og ta sine medisiner som forskrevet. Og at en heller tar kontakt med legen/utrederne og diskuterer diagnose og medisiner med dem, istedet for å legge ut her om sin tvil. 

Jeg er den første som burde ta dette til meg egentlig. Jeg har vært mye i tvil både ang. diagnoser og medisiner, og har skrevet en del om det her. Men i det siste har jeg har tenkt at det nok er en viss smitteeffekt på slike ting. Og at slikt kan være direkte farlig for noen.

Hva tenker andre her om dette? 

I mitt tilfelle har jeg forsonet meg både med diagnosen og at jeg må ta medisiner mot dette. Men det har vært en kronglete vei. Og jeg forstår så inderlig godt tvilen og ambivalensen noen kan slite med. Men kanskje kan slikt også være en del av sykdomsbildet? Ikke vet jeg. Jeg har bare blitt så engstelig for at jeg og andre med meg kan føre andre til fall ved å gruble på slike ting offentlig, og jeg tenker at det beste er at en heller tar det opp i RL med sine behandlere der. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg er absolutt helt enig.

God bedring og min støtte til alle😊

Skrevet

Jeg har delvis forsont meg med diagnosen. Medisinene jeg får har jeg selv bedt om for å dempe noe av symptomene. Erfaringer ang medisiner og å gi råd om andre ting er greit, men å anbefale noen å slutte med medisiner er ikke noen lur ide. 

Skrevet

Jeg har også forsonet meg med diagnosen, men er nok en av dem som stadig har lyst til å slutte med medisinene. Er også en som lettere blir dratt med på de tankene om å slutte eller iallefall trappe ned. Vet jo egentlig at det ikke går, iallefall ikke foreløpig. Hos meg er det nok litt av sykdomsbildet.

Rådvilla, synes det var fint det du skrev og det er et bra tema du tar opp.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg er enig Rådvilla. Det er viktig å være litt kritisk til enkelte medisiner eller mengder av medisiner men det er også viktig å prøve det man blir anbefalt av lege og gjøre seg sin egen mening. Det er jo synd om noen går glipp av ett bedre liv fordi "alle sier medisinene er noe dritt" eller at man ender som misbruker fordi andre her mener man kan øke dosene uhemmet.

Er nok litt skyldig i noen av disse diskusjonene jeg og. 

Skrevet
11 timer siden, Rådvilla skrev:

I mitt tilfelle har jeg forsonet meg både med diagnosen og at jeg må ta medisiner mot dette. Men det har vært en kronglete vei. Og jeg forstår så inderlig godt tvilen og ambivalensen noen kan slite med. Men kanskje kan slikt også være en del av sykdomsbildet? Ikke vet jeg. Jeg har bare blitt så engstelig for at jeg og andre med meg kan føre andre til fall ved å gruble på slike ting offentlig, og jeg tenker at det beste er at en heller tar det opp i RL med sine behandlere der. 

Jeg synes det er bra at de som poster innlegg om diagnoser og medisiner reflekterer over hvordan det de skriver er egnet til å virke på andre, - og at man forsøker å stoppe seg selv fra aktivitet på nett som virker ødeleggende for en selv.

I utgangspunktet er jeg enig i at det mest konstruktive er å ta ting opp med egen behandler, men det er ikke alle som er i gode behandlingsopplegg og av og til er det også berettiget å stille kritiske spørsmål ved det behandler fremmer av forslag. Noen ganger er det derfor konstruktivt å drøfte disse temaene her inne.

Skrevet
20 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes det er bra at de som poster innlegg om diagnoser og medisiner reflekterer over hvordan det de skriver er egnet til å virke på andre, - og at man forsøker å stoppe seg selv fra aktivitet på nett som virker ødeleggende for en selv.

I utgangspunktet er jeg enig i at det mest konstruktive er å ta ting opp med egen behandler, men det er ikke alle som er i gode behandlingsopplegg og av og til er det også berettiget å stille kritiske spørsmål ved det behandler fremmer av forslag. Noen ganger er det derfor konstruktivt å drøfte disse temaene her inne.

Er helt enig med deg. Det går jo an å skrive om problematikk uten at det blir gjennomsyret med med negativitet. Nå er ikke det alltid lett, og jeg er nok ikke den beste på det heller. Godt å bli minnet på det innimellom.

Skrevet
17 timer siden, frosken skrev:

Ja, enig i det. Innlegget mitt var dumt, og det beklager jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rådvilla skrev:

Det var ikke dumt :)

Anonymkode: 6c09c...4a0

Skrevet
18 timer siden, Rådvilla skrev:

Synes det ikke var dumt jeg heller, godt og kunne reflektere litt. 

Skrevet
3 timer siden, Rådvilla skrev:

Jeg tenkte ikke at det var dumt, - tvert i mot så synes jeg du tok opp et viktig poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...