Gå til innhold

Hva synes dere om Zyprexa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 15 mg Zyprexa mot moderat mani med psykosesymptomer ... på ubestemt tid sier psykiateren at jeg skal ta det. ZYprexa hjelper på disse symptomene, men får meg samtidig til å føle meg trøtt, slapp, tiltaksløs, kvalm, uten sexlyst, sulten, glemsk, treig, fjern. Ja. 

At jeg skal ta Zyprexa resten av livet er uaktuelt. På ubestemt tid høres ut som andre ord for at jeg må ta det en god stund. 

Andre her inne - hvor lenge har dere evt. gått på Zyprexa og hvilken dose? Og ikke minst, hva synes dere om det?

Anonymkode: 197ed...7fb

AnonymBruker
Skrevet

har gått på 10 mg i 15 år.

Den beste psykosemedisinen jeg har prøvd. men jeg har blitt feit.

Anonymkode: 22dc0...bbc

Skrevet

Beste medisin jeg har prøvd unntatt sultfølelsen! Nå kan jeg ikke ta den mer pga restless legs så har økt abilify til 30 mg og det har tatt psykosen

Skrevet

Står også på Zyprexa 15mg, men bare som eventueltmedisin. Tar den som oftest bare på kvelden, da den gjør meg sykt trøtt. Ellers funker den veldig bra for meg. Tar de verste psykosesymptomene.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, s e b r a skrev:

Står også på Zyprexa 15mg, men bare som eventueltmedisin. Tar den som oftest bare på kvelden, da den gjør meg sykt trøtt. Ellers funker den veldig bra for meg. Tar de verste psykosesymptomene.

Ikke hatt noe særlig bivirkninger? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hatt noe særlig bivirkninger? 

Økt appetitt. Ellers ingen.

Skrevet

Djevelens medisin. Tok den i to måneder. Den første uken var helt fantastisk. Følte meg så fornuftig, på plass og voksen men så gikk det raskt nedover. Symptomene forverret seg og jeg la på meg 10 kg på et blunkt. Nei fytti rakkern. Så ble det Risperdal før jeg endte på Fluanxol. Fornøyd med den.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Gondor skrev:

Djevelens medisin. Tok den i to måneder. Den første uken var helt fantastisk. Følte meg så fornuftig, på plass og voksen men så gikk det raskt nedover. Symptomene forverret seg og jeg la på meg 10 kg på et blunkt. Nei fytti rakkern. Så ble det Risperdal før jeg endte på Fluanxol. Fornøyd med den.

Ok. Ikke noe vektøkning på Fluanxol? Jeg har gått opp 2 kg på 6 uker på Zyprexa, så det er ikke SÅ ille. -Men har hatt spiseforstyrrelser i flere år, så 2 kg er nok til å stresse meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hat gått på det noen måneder ved tvangstanker en gang. Minste dose. Hjalp på tankene, virket beroligende og jeg sov som en stein. Ulvehunger til de grader. Det gnagde i magen et kvarter etter inntatt måltid. Jeg så uskarpt og jeg var tung i muskulatur.

Anonymkode: 936fb...a84

Skrevet
På 10.7.2017 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Ok. Ikke noe vektøkning på Fluanxol? Jeg har gått opp 2 kg på 6 uker på Zyprexa, så det er ikke SÅ ille. -Men har hatt spiseforstyrrelser i flere år, så 2 kg er nok til å stresse meg.

Nei ikke noe vektøkning på Fluanxol. Jeg vet ingenting om spiseforstyrrelser annet enn det man leser i media så det kan jeg ikke uttale meg om. Forøvrig har de 10 kiloene blitt til 15 kilo, men det er min egen skyld, ikke tablettenes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på 20 mg i tre år. Ingen annen bivirkning enn at jeg sov normalt om natten. Nå går jeg på 7,5 mg.

Anonymkode: a4b74...84d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på 20 mg i tre år. Ingen annen bivirkning enn at jeg sov normalt om natten. Nå går jeg på 7,5 mg.

Så heldig du er som ikke har gått opp i vekt av den. Har du sunn livsstil, vil du si?

AnonymBruker
Skrevet
På ‎13‎.‎07‎.‎2017 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Så heldig du er som ikke har gått opp i vekt av den. Har du sunn livsstil, vil du si?

Jeg har en moderat sunn livsstil. Trener på treningsstudio to ganger i uken, går mye siden jeg ikke har bil, spiser mat som er laget fra bunnen av, men kanskje litt for mye godteri og chipz i helgene. Min store synder er at jeg drikker Cola Zero hver dag...

Jeg går også på Remeron, som mange går opp i vekt av, men jeg har ikke fått økt matlyst av denne. Jeg fikk redusert appetitt av Prednisolon som også ofte gir økt appetitt.

Skrevet

For meg ble Zyprexa redningen! Jeg hadde middels alvorlige "paranoide" tanker, uten at jeg har hatt noe psykose diagnose. Dette førte til kraftig angst. Dette fjernet Zyprexa helt. Gått på Zyprexa i over 10 år. Bivirkninger? Ble trøtt i starten, men det gikk over etter noen måneder. Gikk også opp i vekt, men det var bare positivt siden jeg var undervektig. Har nå kontroll på vekta. 

Men husk på at medisin fungerer ulikt på alle. Er prøving og feiling før en finner noe som fungerer. Men har inntrykk av at Zyprexa er en "snillere" medisin på de fleste enn andre antipsykotikum. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk heller ikke opp i vekt, med hjelp av viljestyrken ;) 

Anonymkode: d9668...c00

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk heller ikke opp i vekt, med hjelp av viljestyrken ;) 

Anonymkode: d9668...c00

Å, så bra. Jeg har gått opp 4 kg på 7 uker, selv om jeg har trent mer og spist som jeg pleier (dvs. sunnere enn gjennomsnittsnordmannen). 

AnonymBruker
Skrevet
På 7/8/2017 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 15 mg Zyprexa mot moderat mani med psykosesymptomer ... på ubestemt tid sier psykiateren at jeg skal ta det. ZYprexa hjelper på disse symptomene, men får meg samtidig til å føle meg trøtt, slapp, tiltaksløs, kvalm, uten sexlyst, sulten, glemsk, treig, fjern. Ja. 

At jeg skal ta Zyprexa resten av livet er uaktuelt. På ubestemt tid høres ut som andre ord for at jeg må ta det en god stund. 

Andre her inne - hvor lenge har dere evt. gått på Zyprexa og hvilken dose? Og ikke minst, hva synes dere om det?

Jeg blir også veldig slapp av Zyprexa, men den tar alt av mani og psykose hos meg. Følelseslivet blir litt for flatt, slik at jeg har heller egentlig ikke lyst til å gå på denne medisinen, men jeg har visst ikke noe valg. 

Anonymkode: 8e189...123

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...