Gå til innhold

Å ikke bruke punktum og komma...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

For min del er det for at jeg på et tidlig tidspunkt når jeg sent men godt ble første gang introdusert til elektroniske media altså " lærte" at i dette media brukte man ikke punktum og komma Enkelte her føler det er mest greit med punktum og komma så jeg prøver å huske det Spørsmålstegn føler jeg personlig  det er svært vanskelig å klare seg uten. Dersom man ikke bruker punktum og komma bærer kanskje det hele bare preg av å være en " brødtekst" ( et ord jeg fant i et hefte om journalistisk metode. Det er en tekst som ennå ikke er helt ferdig og kanskje litt tidlig sluppet.)

Alt er ikke bare Det er så mye rare greier i våre dager.

Men helt alt kan man ikke tro på.

AnonymBruker
6 minutter siden, Maggie55 skrev:

For min del er det for at jeg på et tidlig tidspunkt når jeg sent men godt ble første gang introdusert til elektroniske media altså " lærte" at i dette media brukte man ikke punktum og komma Enkelte her føler det er mest greit med punktum og komma så jeg prøver å huske det Spørsmålstegn føler jeg personlig  det er svært vanskelig å klare seg uten. Dersom man ikke bruker punktum og komma bærer kanskje det hele bare preg av å være en " brødtekst" ( et ord jeg fant i et hefte om journalistisk metode. Det er en tekst som ennå ikke er helt ferdig og kanskje litt tidlig sluppet.)

At en ikke skal bruke punktum og komma på netter har jeg aldri hørt.

Det blir veldig slitsomt å lese.

Anonymkode: 72b12...02c

Blomsterfluen
25 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ok. Når det kommer innlegg med lang tekst uten punktum, så blir jeg stresset av å lese det og hopper over det innlegget, selvom jeg ikke vil. Det er fordi det er mer jobb å måtte «sette punktum selv» mens jeg leser, for å vite når neste setning egentlig begynner.

Endret av Blomsterfluen

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg vet ikke hvordan dere har det men jeg plages med nerver og angst. Da det på tidlig tidspunkt jeg var her ble det " påpekt "fra noen at der krevdes punktum og komma for deltagelse her og samtidig  fikk jeg på følelsen at noen ønsket å vite når akkurat jeg skrev anonymt og liksom dressere meg til at vedkommende da ville vite med stor sikkerhet at det var jeg som skrev. Men ser jo nå at alle her bruker punktum og kommaregler hele tiden nå.

Jeg føler ellers mest for de " frie tekster" er kanskje derfor jeg er en " tegnvegrer".Husker en annen skoleelev på skolen som lainet opp x antall punktum og komma i slutten av stilen og oppfordret lærerinnen til å " fordele selv". Var veldig lei rødblyanten tror jeg. Husker ikke hvordan det gikk. Sikkert ikke bra. Sånne ble kalt " nekteren" i skolen der jeg engang gikk for veldig lenge siden. Hvis ikke de hadde foresatte som kjente " frøken" da. 😊

Vi har alle vårt.

1 time siden, Maggie55 skrev:

For min del er det for at jeg på et tidlig tidspunkt når jeg sent men godt ble første gang introdusert til elektroniske media altså " lærte" at i dette media brukte man ikke punktum og komma

Høres veldig rart ut, du er sikker på at du ikke misforsto noe der? Om en tekst er skrevet som en stor "blokk" uten avsnitt og uten bruk av komma og punktum - ja, da gidder ikke jeg lese den.

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Du er sikker på at dette med tegn ikke kun gjalt når man skrev sms? Før kostet det jo penger å sende sms og da gjalt det å spare på både tegn og bokstaver. Men uansett, om du vil at andre skal lese det du skriver så bør du bruke tegn. Det blir helt umulig å få med seg sammenhengen når det ikke er tegn. Skjønner at det er vanskelig når du er vant med å ikke bruke det, men ser at du jo kan det for du ble flinkere på de neste innleggene dine :)

Gjest Gargamel
16 timer siden, Maggie55 skrev:

Det stemmer ikke. Det er sikkert noen 14 åringer som dropper det på snap og jodel eller hva de nå bruker. Ungdom har en tendens til å utvikle egne språk og koder,  men jeg synes ikke de skal være fasit for voksne. 

AnonymBruker

Dette var i 1984 og han var ikke så ung. Tror igrunnen ikke jeg skal skylde på denne " læreren" som bare prøvet å oppdatere meg i en fart for at vi skulle få det studentpolitiske arbeidet litt raskere unna. Jeg hadde ikke tatt i noe sånt før og så vel først og fremst muligheten for mye "råtekst" i full fart i dette nye mediet. Man tenker jo annerledes om det i dag selv om jeg ikke har så mange sånne gjenstander i dag heller.

De som er unge i dag har nok også sitt selv om de nok er vokst opp med elektroniske media og verktøy. Alt er nok ikke bare å være ung i dag heller tror jeg. Så dem vil jeg ikke skylde på. Det er mest det tror jeg at vi  lærer på forskjellig måte og at det ofte er veldig knyttet til personen,noe jeg har inntrykk av man helt har som prosjekt å endre  i skolen i dag.

Anonymkode: 326bb...d0a

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var i 1984 og han var ikke så ung. Tror igrunnen ikke jeg skal skylde på denne " læreren" som bare prøvet å oppdatere meg i en fart for at vi skulle få det studentpolitiske arbeidet litt raskere unna. Jeg hadde ikke tatt i noe sånt før og så vel først og fremst muligheten for mye "råtekst" i full fart i dette nye mediet. Man tenker jo annerledes om det i dag selv om jeg ikke har så mange sånne gjenstander i dag heller.

De som er unge i dag har nok også sitt selv om de nok er vokst opp med elektroniske media og verktøy. Alt er nok ikke bare å være ung i dag heller tror jeg. Så dem vil jeg ikke skylde på. Det er mest det tror jeg at vi  lærer på forskjellig måte og at det ofte er veldig knyttet til personen,noe jeg har inntrykk av man helt har som prosjekt å endre  i skolen i dag.

1984, altså.  Hvilke elektroniske media snakker vi om? Telex elller vic 20? ☺️ 

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unge i dag har heldigvis ikke problemer med tegnsetting når de bruker annet enn mobilen. I hvertfall ikke de ungdommene jeg kjenner.

Gjest Maggie55

Det var PC men det er mulig det var  mye senere på åttitall kanskje over i nittitall. Uansett det var hvordan jeg lærte PC.

Uansett er jeg også opptatt av å bruke alt regelverk på en god og best mulig måte.

Husker som helt ung student på tidlig søttitall at jeg av familien ble spurt om jeg ikke hadde i mine bøker på studiet noe om arveretten. Husker hvordan dette var noe jeg aldri hadde hørt om og en helt fremmed verden for meg da mitt studium var å fordype meg mere offentlige og kommunale regelverk blant annet.

Men jeg forstod jo hvor viktig akkurat informasjon om arvereglene var for familien og hvor skuffet de ble da jeg absolutt ikke kunne hjelpe. Dette var jo også så lenge før Google. Så dette var ikke informasjon som tilfløt folk flest gratis dengang.

Men det å lære å bruke alt regelverk på god måte er vel viktigere i våre dager enn noensinde og jeg har også begynt å bli det mere bevisst.

For meg har mye regelverk bare vært en tung og vanskelig og ukjent " masse" som jeg titt og ofte har tenkt at jeg virkelig skulle begynne å sette meg ordentlig inn i ,men det har med unntak av noen enkeltvise kurs bare blitt med tanken. 

Når man er i jobb konsentrere man seg jo ofte om bare det aktuelle fagområdet og regelverket omkring det og det er jo ofte krevende nok.

Men å være en god bruker av alt regelverk er usannsynlig viktig mer enn noensinde.

Se bare på hvordan miljøspørsmål nå reflekteres mer og mer gjennom regelverk som man leser om i avisene.

Og selvsagt både form og innhold er viktig når man skriver noe så jeg vil prøve å skjære meg på alle områder.😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...