Gå til innhold

Hva mener du om kontantstøtte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bra da at innvandrerkvinner får barn . 

Det er bare bra hvis du ønsker et mindretall av etniske nordmenn i fremtiden.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er jo så opptatt av å være i jobb og ser nesten ned på hjemmeværende kvinner og de som føder flere barn en gjennomsnittet. Men når vi blir veldig mange gamle etter hvert er det heldigvis noen som kan holde samfunnet i gang.

Det er ikke mangel på arbeidskraft, og det kommer ikke til å bli det heller, med tanke på automatisering og roboter.

Anonymkode: 3221c...df9

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er akkurat det motsatte jeg prøver å poengtere. At det skal bli mer attraktivt å få flere barn også blant norske kvinner. Så håper jeg da inderlig at du slipper å bli stellt  av en robot når du havner på sjukeheimen ;)

Anonymkode: a09d6...d1f

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det motsatte jeg prøver å poengtere. At det skal bli mer attraktivt å få flere barn også blant norske kvinner. Så håper jeg da inderlig at du slipper å bli stellt  av en robot når du havner på sjukeheimen ;)

Det siste en overbefolket verden trenger er flere barn.

Anonymkode: 4c199...562

Andreaswell
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bra da at innvandrerkvinner får barn . Vi er jo så opptatt av å være i jobb og ser nesten ned på hjemmeværende kvinner og de som føder flere barn en gjennomsnittet. Men når vi blir veldig mange gamle etter hvert er det heldigvis noen som kan holde samfunnet i gang. Det er bare snakk om et år ekstra for hvert barn man får.  Hvordan kan vi leve i et samfunn som er så kaldt at man ikke ser verdien av dette å få barn og den unike første tiden i et barns liv. Det finnes til og med førskolelærere som sier at de ikke ville overlate ettåringen sin til barnehagen. 

Hvem ser ned på hjemmeværende forelder? Kan dere være så snill å slutte med å kun skrive hjemmeværende kvinner! Menn er også hjemmeværende, vi lever i 2017!

Vet du hva verdien for barn er å være i barnehage fra de er ett år? Siden du mener samfunnet er kaldt som ikke ser verdien av at barn er hjemme med foreldrene sine? Det er vel nettopp derfor vi i Norge er så heldige at foreldre kan være hjemme opp til ett år, med 80% finansiering av staten? Plusser vi på ferie i tillegg blir det 10 måneder med 100% lønn eller 13 måneder med 80% lønn. Er ikke dette bra nok?

Ja, selvsagt er det også forskjellige meninger mellom barnehagelærere og i barnehagesektoren også, som innen alt annet.

Gjest joes0211
På 10.7.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Det bør virkelig ikke være statens oppgave å lønne friske, hjemmværende for å ta seg av sine egne unger. Det må man finansiere selv.

Anonymkode: 4c199...562

Statens oppgave? Hva er det du snakker om? Staten er et organ i samfunnet. Det er kanskje litt viktigere å få frem trygghet og verdi hos både mødre og barn. Disse skal tross alt ta over samfunnet en dag når du og jeg blir gamle. Når du blir gammel, skulle du ønsket at disse barna fikk best mulig oppdragelse og trygghet. Noe det er bevist at de får, når de er hjemme. 

Kanskje på tide å tenke litt mer enn på bare penger og hva penger skal gå til? Når alt kommer til alt, så er det mennesker som er viktige og som betyr noe. 

Annonse

Jeg har vært mot kontantstøtten hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin. Eksempelvis har det i mange år vært mangel på førskolelærere.

Jeg liker heller ikke prinsippet om at man "premieres" for å unnlate å bruke barnehage. I starten, da det nesten ikke var barnehageplasser for de minste, ble mye av kontantstøtten brukt til å gi dagmammaene høyere lønn. Det er ikke politisk enighet om at en av foreldrene må være hjemme med barnet. (Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet", og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.)

Det manglet ikke på advarsler om at ordningen ville holde barn med utenlandske foreldre utenfor barnehagen. Der er søskenflokkene større og mødrene har lavere utdannelse, sterkere tradisjon for å forbli hjemme og dårligere norskkunnskaper enn i etnisk norske familier. Økonomien er også ofte slik at eldre søsken også holdes hjemme så lenge det finnes et lite barn i familien.

Det er flere partier som har sagt at de skal gå inn for å fjerne kontantstøtten når det har blitt bedre barnehagedekning (slik det er nå), men som ikke tør helt allikevel. Dessverre. Men den er heldigvis redusert i varighet.

Gjest Gargamel

Mulig den burde vært forbeholdt folk som ikke får tilbud om barnehageplass. Jeg vet ikke om det er noen problemstilling lenger. Jeg bryr meg ikke stort om argumentet om integrering siden dette kun handler om ettåringer og fordi Norge består av mer enn innvandrere. 

Foreldrepermisjon inneværer også at staten betaler friske folk for å ikke jobbe, bare for å nevne det.

Vi fikk ikke barnehageplass til den første, og brukte kontantstøtten til dagmamma så begge kunne jobbe. Det er også feil i følge venstresiden, fordi noen kanskje ikke betaler skatt!! Maken til ad hoc argument. Det ble i alle fall en billig løsning for det offentlige. Billigere for dem enn om vi skulle fått barnehageplass. 

Uansett er jeg ikke noen stor tilhenger av kontantstøtte så lenge det finnes plass i barnehager. Jeg er mer motstander av de ideologiske argumentene mot kontantstøtte, som at ettåringer må ha et "pedagogisk tilbud" f.eks, eller at den egentlige hensikten er å få kvinner ut av arbeidslivet (tilbake til kjøkkenbenken) . Hvor paranoid må man være for å tro at menn konspirerer om sånt?

Det beste argument mot kontantstøtte er rent økonomisk. Det kan jeg forstå og godta. De som er hjemme betaler ikke skatt, og bør ikke få mer netto-støtte enn de som et i jobb. Kanskje man kunne gitt kontantstøtte under forutsetning av at det ble brukt til hvis dagmamma/pappa?

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bra da at innvandrerkvinner får barn . Vi er jo så opptatt av å være i jobb og ser nesten ned på hjemmeværende kvinner og de som føder flere barn en gjennomsnittet. Men når vi blir veldig mange gamle etter hvert er det heldigvis noen som kan holde samfunnet i gang. Det er bare snakk om et år ekstra for hvert barn man får.  Hvordan kan vi leve i et samfunn som er så kaldt at man ikke ser verdien av dette å få barn og den unike første tiden i et barns liv. Det finnes til og med førskolelærere som sier at de ikke ville overlate ettåringen sin til barnehagen. 

Innvandrere og deres etterkommer jobber statistisk sett mindre en lokalbefolkningen, så det "regnestykket" er nok ønsketenkning....

Anonymkode: fe3cc...890

AnonymBruker
8 timer siden, joes0211 skrev:

Statens oppgave? Hva er det du snakker om? Staten er et organ i samfunnet. Det er kanskje litt viktigere å få frem trygghet og verdi hos både mødre og barn.

Man bør ikke få barn hvis man ikke har råd til det.

Anonymkode: 3221c...df9

4 timer siden, laban skrev:

Jeg har vært mot kontantstøtten hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin. Eksempelvis har det i mange år vært mangel på førskolelærere.

Jeg liker heller ikke prinsippet om at man "premieres" for å unnlate å bruke barnehage. I starten, da det nesten ikke var barnehageplasser for de minste, ble mye av kontantstøtten brukt til å gi dagmammaene høyere lønn. Det er ikke politisk enighet om at en av foreldrene må være hjemme med barnet. (Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet", og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.)

Det manglet ikke på advarsler om at ordningen ville holde barn med utenlandske foreldre utenfor barnehagen. Der er søskenflokkene større og mødrene har lavere utdannelse, sterkere tradisjon for å forbli hjemme og dårligere norskkunnskaper enn i etnisk norske familier. Økonomien er også ofte slik at eldre søsken også holdes hjemme så lenge det finnes et lite barn i familien.

Det er flere partier som har sagt at de skal gå inn for å fjerne kontantstøtten når det har blitt bedre barnehagedekning (slik det er nå), men som ikke tør helt allikevel. Dessverre. Men den er heldigvis redusert i varighet.

Jeg nøyer meg med å si "enig!"! 

Andreaswell
4 timer siden, Gargamel skrev:

Uansett er jeg ikke noen stor tilhenger av kontantstøtte så lenge det finnes plass i barnehager. Jeg er mer motstander av de ideologiske argumentene mot kontantstøtte, som at ettåringer må ha et "pedagogisk tilbud" f.eks, eller at den egentlige hensikten er å få kvinner ut av arbeidslivet (tilbake til kjøkkenbenken) . Hvor paranoid må man være for å tro at menn konspirerer om sånt?

Det beste argument mot kontantstøtte er rent økonomisk. Det kan jeg forstå og godta. De som er hjemme betaler ikke skatt, og bør ikke få mer netto-støtte enn de som et i jobb. Kanskje man kunne gitt kontantstøtte under forutsetning av at det ble brukt til hvis dagmamma/pappa?

I dag er det full barnehagedekning, alle barn har rett til en barnehageplass. Bare for å oppklare det :) 

Hvorfor skriver du pedagogisk tilbud med anførselstegn?

Både inkludering og pedagogisk tilbud til barn mener jeg er to gode argumenter mot kontanstøtte, i tillegg til det økonomiske som flere nevner.

Inkludering i den form av at det vil gagne samfunnet vårt på sikt, både økonomisk og "sosialt". 

Det pedagogiske tilbud til de minste barna (1-3 år) blir bare bedre og bedre, i form av mer fokus i utdanningen som barnehagelærere og fagarbeidere, og mer forskning på feltet som motbeviser gamle diskurser som sier f.eks at barn blir mer aggresive av å starte tidlig i barnehagen. 

Kan skrive mye mer om dette, men begrenser meg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...