Gå til innhold

Søvn

Anbefalte innlegg

Gjest Lithium
Skrevet

Hei, lurer på om noen her inne har erfaring med innleggelse dps på grunn av søvnforstyrrelse? Har strevet med søvnen i ca. 3 måneder. Er jeg heldig får jeg 2-3 timer søvn per døgn dog ikke sammenhengende.. Fungerer dårlig som ting er nå. Har en bipolar diagnose og vært tidligere innlagt uten at jeg vil gå så mye nærmere inn på det. Men mangel på søvn har gitt meg flere symptomer/plager. Noen som har innspill/erfaringer å dele med seg? Takk:)

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei! Har bipolar jeg og, og sliter i perioder med søvnen. Når det blir så lite som 0-4 timer søvn pr. natt pleier jeg å:

1: Begynne å bruke oransje briller etter klokka 20:00 på kvelden og frem til leggetid.

Får jeg fortsatt ikke sove tar jeg

2: Melatonin instant release 5 mg + Sobril 20 mg.

Hjelper ikke det kan jeg øke Sobril opp til 75 mg (i inntil 14 dager). Karer jeg fortsatt ikke sove må jeg

3: ha Zyprexa i tillegg. Fra 5 mg og oppover, alt ettersom hva som funker. 

Gjest Lithium
Skrevet

Oransje briller? Har du opplevd at det hjelper med Zyprexa?

Skrevet

solbriller / oransje glass fjerner blålys spekteret som er morgen-lys og gjør det vanskeligere å sovne ... jeg bruker f.lux osv på pc'en som gir pc skjermen mere oransjeliknende fargetoner pga det samme

Skrevet

når jeg var i utlandet og de hadde gammeldagse lyspærer så hadde jeg lettere for å bli trøtt/sovne, det var et helt annet lys, mye lunere, nesten som stearinlys.. rart at jeg omtrent har glemt åssen de var. savner faktisk de gamle lyspærene.

FjellOgDalar
Skrevet

Søvn er Pri.1 for meg. Stort sett gjør Quetiapin jobben for meg. 300mg depot + 200mg vanlige tabl som fast. Så opp til 600mg vanlige tabletter ved behov. Tillegg med Vallergan ved behov. Hva som funker er en individuell sak som krever prøving og feiling. Bør være løpende dialog med en psykiater, fastleger har svært varierende kunnskaper her.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Søvn er Pri.1 for meg. Stort sett gjør Quetiapin jobben for meg. 300mg depot + 200mg vanlige tabl som fast. Så opp til 600mg vanlige tabletter ved behov. Tillegg med Vallergan ved behov. Hva som funker er en individuell sak som krever prøving og feiling. Bør være løpende dialog med en psykiater, fastleger har svært varierende kunnskaper her.

Jeg har alltid fått høre at 200 mg Quetiapin er en høy dose og at den må minskes med tanke på at den kun brukes for søvn. Men jeg er vektoperert og tar opp mindre mengder enn vanlige mennesker og må sikkert opp i sånne doser?

Anonymkode: b202f...504

Skrevet

Søvn er veldig viktig for meg også, fungerer svært dårlig med lite søvn. Brukte en periode 300 mg quetiapin, da kunne jeg sove i 7 timer, men fikk store bivirkninger. Den verste bivirkningen var en enorm sult og trang til søtt. Nå bruker jeg 75 - 100 mg quetiapin og da sover jeg ca 5 - 5 1/2 time. Blir fortsatt sulten og fysen, men mer levelig. Av og til må jeg også ta en imovane i tillegg.

Uten medisiner for å sove så blir jeg helt propell i hue. Mitt store ønske er å kunne sove 6 - 7 timer hver natt, da hadde dagene mine sett bedre ut. Samtidig så er jeg fornøyd med slik jeg har det nå for det er så utrolig mye bedre enn det var før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...