Gå til innhold

Får ikke hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk siden jeg var liten pga misbruk i barndom og oppvekst. Klarte meg fint helt til jeg ble 30, da var det som om alt det grusomme kom til meg og jeg fikk angst, panikkangst,dødsangst og helseangst. Gikk til behandling hos DPS i halvannet år. Det er to år siden. Nå i det siste har det skjedd ganske mye i livet mitt som gjør at jeg har det veldig vanskelig. Jeg har vært hos legen tre ganger det siste halvåret og sagt at jeg strever enormt mye. Jeg sier at jeg trenger hjelp psykisk. Jeg er så sliten, har vondt  og er svak i kroppen og jeg klarer ikke å svelge når jeg skal spise. Legen min har sendt henvisning tre ganger og hver gang får jeg avslag. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hvorfor får jeg ikke hjelp når jeg så tydelig ber om det? Jeg har tvangstanker som sier at jeg skal dø hver dag. Hva kan jeg gjøre for å få hjelp? Hva kan jeg be legen min skrive i henvisningen slik at de tar dette alvorlig? 

Anonymkode: 00e6a...3a2

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt psykisk siden jeg var liten pga misbruk i barndom og oppvekst. Klarte meg fint helt til jeg ble 30, da var det som om alt det grusomme kom til meg og jeg fikk angst, panikkangst,dødsangst og helseangst. Gikk til behandling hos DPS i halvannet år. Det er to år siden. Nå i det siste har det skjedd ganske mye i livet mitt som gjør at jeg har det veldig vanskelig. Jeg har vært hos legen tre ganger det siste halvåret og sagt at jeg strever enormt mye. Jeg sier at jeg trenger hjelp psykisk. Jeg er så sliten, har vondt  og er svak i kroppen og jeg klarer ikke å svelge når jeg skal spise. Legen min har sendt henvisning tre ganger og hver gang får jeg avslag. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hvorfor får jeg ikke hjelp når jeg så tydelig ber om det? Jeg har tvangstanker som sier at jeg skal dø hver dag. Hva kan jeg gjøre for å få hjelp? Hva kan jeg be legen min skrive i henvisningen slik at de tar dette alvorlig? 

Har du en tvangslidelse ?. Da kan du spørre om å bli henvist til et OCDteam. Nå vet jeg ikke hvem legen har henvist deg til. Avtalespesialist eller DPS?. Jeg sendte selv brev til koordinator for avtalespesiallist i tillegg  til legen sin henvisning . Da ble jeg satt på venteliste. 

Mer du sikker på at du ikke har mulighet til privat behandler?. Er noen som er litt billigere enn andre . 

Anonymkode: 8ac29...5c2

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg blir like frustrert hver gang jeg hører om sånt. Det er dessverre sånn mange steder. Og privat behandler er jo en løsning hvis du kan klare det økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Jeg blir like frustrert hver gang jeg hører om sånt. Det er dessverre sånn mange steder. Og privat behandler er jo en løsning hvis du kan klare det økonomisk.

Sånn er det over hele landet når det offentlige helsevesenet ligger på sotteseng. Da er private eneste løsning. Synd for de som ikke har økonomi til det. Men dette er ønsket utvikling av de styrende partier.

Anonymkode: dd5a3...140

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor men i Bergen har de et senter med krisepsykologer som man kan henvises direkte til. De har noen som er spesialist på å behandle folk med overgrepsproblematikk. Må henvises av lege. Det går også an å ha kontakt med psykologer online. Kan jo være en nødløsning ? 

Anonymkode: 8ac29...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Legen har henvist meg til DPS og DPS fortere tilbake/fortere frisk samt anbefalt meg til private psykologer, men syns dette er veldig dyrt og det var veldig lang ventetid hos privat. DPS fortere frisk/fortere tilbake avviste meg med begrunnelsen av at de mente at jeg hadde for store problemer til å bli frisk på noen uker, DPS avviste meg med begrunnelse om at jeg ikke strevde nok. Jeg går ikke en dag uten å våkne og tenkte at jeg dør og får panikkangst i løpet av dagen og er urolig, føler meg svak og har vondt i kroppen.

Mener dere at jeg burde gå til privat, at dette er den eneste hjelpen jeg kan få selvom det er dyrt?

AnonymBruker
Skrevet

Du må få en spesialist med avtale, da er det bare egenandel og så får du frikort, er på samme frikort som fastlegen :)

Anonymkode: 4cc2b...782

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Skal ta kontakt med legen min (for hundrede gang dette halvåret her) imorgen. Håper det ordner seg. Jeg innser virkelig at jeg trenger hjelp og jeg er sliten av å ha det slik.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Skal ta kontakt med legen min (for hundrede gang dette halvåret her) imorgen. Håper det ordner seg. Jeg innser virkelig at jeg trenger hjelp og jeg er sliten av å ha det slik.

Ja, gjør det! Har du oppegående fastlege kan du jo prate litt med den mens du venter på psykolog! Selv om de ikke har så mye psykologi i studiet så kan de være fantastiske å prate med!😊 Jeg gikk ukentlig til min fastlege i nesten to år før jeg kom til psykologen min som jeg har nå, og hun hjalp meg vanvittig mye! (Tok så lang tid for først så ville jeg ikke ha psykolog, og når jeg så takket ja fikk jeg først tilbud om gruppeterapi som var uaktuelt og så kom jeg til en eldre mann som i 1.time gikk rett på noe av det vanskeligste å prate om for meg, så da måtte jeg ut på ventelisten på nytt to ganger)

Anonymkode: 4cc2b...782

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen har henvist meg til DPS og DPS fortere tilbake/fortere frisk samt anbefalt meg til private psykologer, men syns dette er veldig dyrt og det var veldig lang ventetid hos privat. DPS fortere frisk/fortere tilbake avviste meg med begrunnelsen av at de mente at jeg hadde for store problemer til å bli frisk på noen uker, DPS avviste meg med begrunnelse om at jeg ikke strevde nok. Jeg går ikke en dag uten å våkne og tenkte at jeg dør og får panikkangst i løpet av dagen og er urolig, føler meg svak og har vondt i kroppen.

Mener dere at jeg burde gå til privat, at dette er den eneste hjelpen jeg kan få selvom det er dyrt?

Privat trenger ikke være dyrt. Få fastlegen din til å søke deg til en behandler med avtale.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som kommer til unnsetning når man trenger det som mest. Det er skralt både i det offentlige og private for så vanskelige ting er min erfaring.

Anonymkode: c337a...956

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...