Gå til innhold

Angst om natten. Problemer med å sove.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem med at ikke klarer å sovne på grunn av angstfølelser som blusser opp om kvelden. Jeg har slitt med å søvn hele livet, men det har blitt verre de siste årene. Noen ganger sover jeg ikke i det hele tatt, og "rekorden" min er 72 timer uten noe søvn. Jeg blir utrolig trøtt og helt "beruset" av utmattelse, men hjernen min klarer rett og slett ikke å gå inn i søvn. 

Jeg blir veldig anspent og urolig når jeg ligger i senga og skal sove. Og jo trøttere jeg blir, des mindre logisk tenker jeg. Da er det til slutt bare tanker om stress og forskjellige katastrofescenarioer igjen. Hvis jeg klarer å tvinge meg til å slutte å tenke på en type scenarioer så sniker bare tankene seg over på andre stressende ting. Jo trøttere jeg blir, og jo mer tankene flyter av seg selv, jo mer stressende scenarioer kommer opp.

Jeg tenker mye på dette med global oppvarming, krig, overbefolkning osv. Ting som er helt ute av min kontroll, og derfor veldig stressende. Når jeg ikke tenker på sånt så tenker jeg på skole, karriære, fremtid, helsen min, at foreldrene mine skal dø, at jeg skal dø, at jeg ikke kommer til å få jobb, at jeg ikke kommer til å få mann og barn, at tennene mine får hull, at jeg får kreft osv osv osv. Det er bare stressende katastrofescenarioer igjen i hodet mitt når jeg blir for trøtt til å tenke på andre ting.

Kroppen min blir så anspent at jeg får vondt, og det topper seg når jeg er så trøtt at jeg nesten sovner. Da får jeg så vondt i musklene at jeg våkner med et rykk. Så ligger jeg lys våken helt til sola står opp. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 5bf9e...350

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem med at ikke klarer å sovne på grunn av angstfølelser som blusser opp om kvelden. Jeg har slitt med å søvn hele livet, men det har blitt verre de siste årene. Noen ganger sover jeg ikke i det hele tatt, og "rekorden" min er 72 timer uten noe søvn. Jeg blir utrolig trøtt og helt "beruset" av utmattelse, men hjernen min klarer rett og slett ikke å gå inn i søvn. 

Jeg blir veldig anspent og urolig når jeg ligger i senga og skal sove. Og jo trøttere jeg blir, des mindre logisk tenker jeg. Da er det til slutt bare tanker om stress og forskjellige katastrofescenarioer igjen. Hvis jeg klarer å tvinge meg til å slutte å tenke på en type scenarioer så sniker bare tankene seg over på andre stressende ting. Jo trøttere jeg blir, og jo mer tankene flyter av seg selv, jo mer stressende scenarioer kommer opp.

Jeg tenker mye på dette med global oppvarming, krig, overbefolkning osv. Ting som er helt ute av min kontroll, og derfor veldig stressende. Når jeg ikke tenker på sånt så tenker jeg på skole, karriære, fremtid, helsen min, at foreldrene mine skal dø, at jeg skal dø, at jeg ikke kommer til å få jobb, at jeg ikke kommer til å få mann og barn, at tennene mine får hull, at jeg får kreft osv osv osv. Det er bare stressende katastrofescenarioer igjen i hodet mitt når jeg blir for trøtt til å tenke på andre ting.

Kroppen min blir så anspent at jeg får vondt, og det topper seg når jeg er så trøtt at jeg nesten sovner. Da får jeg så vondt i musklene at jeg våkner med et rykk. Så ligger jeg lys våken helt til sola står opp. 

Hva skal jeg gjøre?

Èn måte å få litt taket på dette på kan være å skrive ned disse ulike tankene dine, deretter saumfarer du dem - hvilke er realistiske, hvilke kan du gjøre noe med, hvilke kan du legge på vent, og hvilke må du bare godta at "skjer det så skjer det". Deretter finne tiltak på de tankene/problemene du kan gjøre noe med. Tankekjør kan stagges noe ved at man tar de abstrakte tankene, som så altfor lett formerer seg, og gjør dem konkrete og håndterbare. 

I tillegg kan det å slite seg ganske grundig ut noen timer før legge tid være forebyggende. Det samme med en varm dusj, en bok/film, beroligende yoga. Kutt all koffein, reduser på sukkeret og reduser ganske kraftig på raske karbohydrater på kveldstid. Gode pusteøvelser mens du f.eks mediterer kan og være hjelpsomt. 

yellow ledbetter
Skrevet

Får du behandling for angsten? Jeg regner med at det er noe du har hele tiden, og det er jo typisk at en klarer å fortrenge sånne tanker så lenge en er opptatt med andre ting, men at de kommer for fullt når du egentlig skal slappe av. Dette er ikke noe du bør slite med alene, så oppsøk hjelp om du ikke alt har gjort det.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre?

Jeg har samme problemet. Men jeg tenker på andre ting enn deg.

Fikk tips av psykolog i dag om en teknikk jeg skal bruke når jeg dissoierer. Hun sa den samme teknikken kan brukes ved angst.

Det går ut på å bruke sansene til å komme seg ut av det. For meg har vi bestemt å fokusere på luktesansen først. Jeg kjøpte et reise sett med tomme beholdere på apoteket. Et par av disse skal jeg fylle med lukter jeg synes er gode og som jeg assosierer med gode ting. Jeg skal ha en på nattbordet til bruk når jeg våkner med panikk om natten og en i veska til bruk ute.

Jeg har i første omgang valgt kaffebønner siden det å koke kaffe om morgenen er en hyggelig ting og at det å drikke kaffe på morgenen når den er som verst vet jeg er et ledd i at angsten går bort etterhvert. Etter en time eller så.

Blir spennende å se om det virker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...