Gå til innhold

Hvordan utredes man for schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan utredes man for schizofreni? Hvilke skjemaer er det man må svare på og ellers andre ting man må igjennom?

Anonymkode: c456e...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis med det strukturerte intervjuet SCID1 og deretter PANSS.

Anonymkode: 057b9...707

Gjest Mina1
Skrevet (endret)

Jeg ble utredet for det engang. Mener at jeg ble spurt en haug med spørsmål. Jeg fikk beskjed om at de mistenkte først at jeg var schizofren. Men etter utredningen kom de frem til at jeg led av hypokondri og angstnevrose. Og ikke schizofreni. Jeg er i dag frisk fra hypokondri anngående egen helse. Men jeg kan få skikkelig angst når det kommer til mine barn. Alle er vel engstelige for sine barn men jeg kan slite ganske tungt iblant. 

Endret av Mina1
Skrevet

Hvordan kan en hypokonder framstå som schizofren? Jeg har også veldig helseangst., på grensa til å føle meg kokko i noen situasjoner. men skjønner ikke hva det har til felles schizofreni?

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er hypokonderens forestillinger om egen sykdom så usannsynlige, men fastlåste at det kan minne om vrangforestillinger.

Anonymkode: 057b9...707

Skrevet

Ok. Da forstår jeg. Jeg tenker alltid "verste fall-scenario når j er hos legen eller tannlegen. Uansett hvor ulogisk det er vil ikke hjernen tro at det går bra når jeg er der. Men det blir vel mer stor angst.

Gjest Mina1
Skrevet
På 7/15/2017 den 20.29, DoleMari skrev:

Hvordan kan en hypokonder framstå som schizofren? Jeg har også veldig helseangst., på grensa til å føle meg kokko i noen situasjoner. men skjønner ikke hva det har til felles schizofreni?

Jeg gikk på medisiner for helseangsten for den var så ekstrem. Jeg tror medisinene gjorde alt verre. Jeg gikk inn i en nesten psykotisk tilstand. Derfor mistenkte de schizofreni. Mulig pga de sterke medisinene. 

Skrevet

Jeg forstår.  Fin du antipsykotika? Jeg prøvde det også en gang, og fikk kjempeangst av bare minstedose. Har aldri tatt det igjen. Rart at man reagerer sånn..

Skrevet
På 14.7.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Hvordan utredes man for schizofreni? Hvilke skjemaer er det man må svare på og ellers andre ting man må igjennom?

Anonymkode: c456e...5ca

Du må regne med ulike skjemaer/screeninger, og utreder vil trolig også spørre deg om lov til å innhente komparentopplysninger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...