Gå til innhold

tråden om søvn paralyser og hypnagoge halusinasjoner,.

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

hei. syns dere det er spennende å få hypnagoge hallusinasjoner rett før dere sovner?

jeg ser sorte hull og edderkooper og kan høre folk snakke og rar musikk. jeg ser grønnblåe neonlys på hvite vegger også i hypnagoge episodene når jeg nesten sovner.

jeg får kiling i kroppen og korte men høye durelyder i ørene mine og ser taket og mine egne armer og at tommelen blir til tv støy i disse drømmene. jeg rister meg på hodet for å komme ut, men avogtil sitter jeg en stund "fast" i drømmen om at jeg er i en paralell fortidsunivers, der tingene mine på soverommet mitt er gamle ting jeg hadde i fortiden. jeg husker mange drømmer godt, så jeg skriver dem i en dreamjournal app.

har noen her det sån?

Endret av Blomsterfluen
Skrevet
4 timer siden, Blomsterfluen skrev:

hei. syns dere det er spennende å få hypnagoge hallusinasjoner rett før dere sovner?

jeg ser sorte hull og edderkooper og kan høre folk snakke og rar musikk. jeg ser grønnblåe neonlys på hvite vegger også i hypnagoge episodene når jeg nesten sovner.

jeg får kiling i kroppen og korte men høye durelyder i ørene mine og ser taket og mine egne armer og at tommelen blir til tv støy i disse drømmene. jeg rister meg på hodet for å komme ut, men avogtil sitter jeg en stund "fast" i drømmen om at jeg er i en paralell fortidsunivers, der tingene mine på soverommet mitt er gamle ting jeg hadde i fortiden. jeg husker mange drømmer godt, så jeg skriver dem i en dreamjournal app.

har noen her det sån?

Hypnagoge hallysinasjonrr. Ikke spesielt spennende. Men fint når de kommer,  for sa vet jeg at jeg holder på å sovne.

Søvnparalyse synes jeg bare er veldig ubehagelig. Skremmende. Selv om jeg vet det går over.noen ganger greier jeg å lage lyd i takt med pusten. Noen ganger våkner samboeren min av det, så han kan vekke meg. Kommer fortere utav det når noen snakker til meg.

Pleide huske drømmene mine godt før. Nå bruker jeg medisiner som minsker drømmesøvnen, og husker ikke så ofte hva jeg drømmer. Heller ikke så mye søvnparalyser nå, heldigvis.

FjellOgDalar
Skrevet

Søvnparalyse er bare forferdelig. Like skremmende og ubehagelig hver gang. Takk og pris har jeg det ikke veldig ofte. Dessuten bor jeg aleine, så de stønnelydene jeg klarer å produsere er no good. Det er liksom egentlig et forsøk på å si noe, men det kommer bare ut lyder. Føles som om jeg snakker mot veldig sterk motvind og ikke får til å si høyt nok at nå trenger jeg hjelp. Og jeg ser for meg ulike scenarioer rundt sykdom jeg er døende av eller lignenede og at det står leger i rommet og diskuterer meg før de bare gir meg opp og går. Så ligger jeg der forlatt og lurer på om jeg virkelig er syk, er død eller hva før jeg endelig våkner skikkelig. Det er dritekkelt!!!

Når det kommer til drømmer... Jeg kan drømme ekstremt livaktig, men huske drømmene for ettertiden gjør jeg stort sett ikke. Det er kanskje alt jeg dytter i meg av medisiner som har skyld i det. Husker da jeg gikk på Zoloft en periode. Da både drømte jeg veldig realistisk og husket alt. Ved flere anledninger måtte jeg faktisk spørre venner og familie om ditt og datt hadde skjedd eller om jeg hadde drømt det. Slitsomt.

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Søvnparalyse er bare forferdelig. Like skremmende og ubehagelig hver gang. Takk og pris har jeg det ikke veldig ofte. Dessuten bor jeg aleine, så de stønnelydene jeg klarer å produsere er no good. Det er liksom egentlig et forsøk på å si noe, men det kommer bare ut lyder. Føles som om jeg snakker mot veldig sterk motvind og ikke får til å si høyt nok at nå trenger jeg hjelp. Og jeg ser for meg ulike scenarioer rundt sykdom jeg er døende av eller lignenede og at det står leger i rommet og diskuterer meg før de bare gir meg opp og går. Så ligger jeg der forlatt og lurer på om jeg virkelig er syk, er død eller hva før jeg endelig våkner skikkelig. Det er dritekkelt!!!

Når det kommer til drømmer... Jeg kan drømme ekstremt livaktig, men huske drømmene for ettertiden gjør jeg stort sett ikke. Det er kanskje alt jeg dytter i meg av medisiner som har skyld i det. Husker da jeg gikk på Zoloft en periode. Da både drømte jeg veldig realistisk og husket alt. Ved flere anledninger måtte jeg faktisk spørre venner og familie om ditt og datt hadde skjedd eller om jeg hadde drømt det. Slitsomt.

ok. jeg hater søvnparalyser, men jeg har dem ikke mere (det at man ikke kan røre seg). men jeg såg en dør lukke seg opp bak meg i natt mens jeg prøvde å sove med øynene igjen, og at noe hvitt lys kom ut, rett før jeg fikk store uregelmessigheter i hjerterytme-anfall i natt. jeg hadde maaaange sånne hjertehopp når jeg prøvde å sove i natt. jeg skrek. jeg låg våken og engstelig, med allt lyset på og sovnet ikke før 04.00 tiden i natt, fordi jeg var redd de svarte skyggene fra the nighrmare dokumentaren på netflix (søvnparalyse) skulle komme til meg i natt og at jeg skulle få besøk av djevler fa dokumentaren fordi jeg tenkte på søvnparalyse med skyggemenn. når jeg sovnet, drømte jeg en masse at jeg var med på en campingtur i mercedez bil og at jeg var komatøs. jeg var stuptrøtt i dag og våknet ikke før klokka 12.45 tiden.

jeg ser ting når jeg har øynene igjen mens jeg skal sove, som brøkdelen av et sekund dyretryne, eller veiskilt. det er ekkelt. jeg får ofte lyn i hodet som sier zipp i ørene når jeg skal prøve å sove. jeg går på Fluoxetin 40mg.

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen
Skrevet

forresten, det er denne "grøsseren" dokumentaren jeg snakker om her:

Ta en titt på "The Nightmare" på Netflix
www.netflix.com/title/80031391?source=android

Skrevet
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Lettest å lage lyd i takt med pusten, synes jeg, for man puster jo, selv om resten er lamma. Men om ingen hører har det forsåvidt ingenting å si. Greier aldri la være å prøve å røre på meg.

Litt rart dette med Zoloft, at en drømmer mer livaktig og husker drømmer bedre. Det er kanskje en vanlig bivirkning, men litt rart likevel, siden den type medisin skal virke hemmende på REM-søvn. Merker du forskjell på søvnparalyse med forskjellige medisiner? Jeg har mindre av det på SSRIs eller Venlafaxin/Efexor. Tror jeg har fått mer av den gang jeg brukte Vallergan.

Blomsterfluen
Skrevet
7 minutter siden, Villanda skrev:

Lettest å lage lyd i takt med pusten, synes jeg, for man puster jo, selv om resten er lamma. Men om ingen hører har det forsåvidt ingenting å si. Greier aldri la være å prøve å røre på meg.

Litt rart dette med Zoloft, at en drømmer mer livaktig og husker drømmer bedre. Det er kanskje en vanlig bivirkning, men litt rart likevel, siden den type medisin skal virke hemmende på REM-søvn. Merker du forskjell på søvnparalyse med forskjellige medisiner? Jeg har mindre av det på SSRIs eller Venlafaxin/Efexor. Tror jeg har fått mer av den gang jeg brukte Vallergan.

http://www.healthline.com/health/depression/prozac-zoloft#introduction1

Blomsterfluen
Skrevet
1 minutt siden, Villanda skrev:

?

om prozac og zoloft. det kpm jo opp om drømming og zploft her, derfor la jeg denne onfoen inn.

FjellOgDalar
Skrevet
På 15.7.2017 den 14.57, Blomsterfluen skrev:

forresten, det er denne "grøsseren" dokumentaren jeg snakker om her:

Ta en titt på "The Nightmare" på Netflix
www.netflix.com/title/80031391?source=android

Jeg har sett den, og må si jeg fikk ganske vondt av de som virkelig sliter veldig mye med det. Dokumentaren ga jo et svært usminket bilde av problematikken, så det kan nok skremme mange det. For meg var det oppklarende.

FjellOgDalar
Skrevet
På 15.7.2017 den 16.05, Villanda skrev:

Zoloft er den jeg har merket dette i høyest grad på, og kanskje Sarotex når jeg har vært oppe i doser på 60mg. Jeg har tatt det som sovemedisin - noe som i og for seg fungerte, men jeg måtte stadig øke dosen for å få effekt. Derfor har jeg bare brukt den i perioder.

Blomsterfluen
Skrevet
3 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har sett den, og må si jeg fikk ganske vondt av de som virkelig sliter veldig mye med det. Dokumentaren ga jo et svært usminket bilde av problematikken, så det kan nok skremme mange det. For meg var det oppklarende.

Hva betydde den scenen hvor han var med naturkjæresten sin i skogen hvor hun holdt hendene sine forran øynene og såg demoner, så kom de tvstøy kiledemonene og en blå spirit frem fra trærne? Var det også en drøm han hadde, eller var disse figurende ekte?

FjellOgDalar
Skrevet

Det er så lenge siden jeg så den dokumentaren at jeg ikke husker den egentlig. Husker bare ordene hvordan jeg kan beskrive opplevelsen av den. Jeg må nok se den på ny om jeg skal kunne svare... Beklager det.

Blomsterfluen
Skrevet
Akkurat nå, FjellOgDalar skrev:

Det er så lenge siden jeg så den dokumentaren at jeg ikke husker den egentlig. Husker bare ordene hvordan jeg kan beskrive opplevelsen av den. Jeg må nok se den på ny om jeg skal kunne svare... Beklager det.

Ok. Jeg feler fortsatt om natta av å være redd for hattemannen skyggen og de to svarte skyggene og demonene og telefonen som ble besatt.

FjellOgDalar
Skrevet

Det er sikkert slitsomt, men du får si hardt til deg selv at det var en film og ikke noe som kan skade deg. Angst er bare ubehagelig og vondt, men det er ikke farlig.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Søvnparalyse er helt forferdelig. Jeg har heldigvis ikke hatt det på flere måneder. Hadde det etter en traumatisk opplevelse jeg hadde som barn, og så fikk jeg det igjen for noen måneder siden fordi jeg gjennomgikk traumebehandlig på DPS. 

Skrevet
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Zoloft er den jeg har merket dette i høyest grad på, og kanskje Sarotex når jeg har vært oppe i doser på 60mg. Jeg har tatt det som sovemedisin - noe som i og for seg fungerte, men jeg måtte stadig øke dosen for å få effekt. Derfor har jeg bare brukt den i perioder.

Mer søvnparalyser på Zoloft og Sarotex?

FjellOgDalar
Skrevet

Nei, livaktige drømmer som godt kunne vært reelle hendelser i en sånn grad at jeg faktisk måtte spørre folk om enkelte saker hadde funnet sted eller ikke. Ekkelt. Jeg sluttet på de medisinene pga. det. Jeg syntes det var både pinlig og slitsomt.

Blomsterfluen
Skrevet
11 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Nei, livaktige drømmer som godt kunne vært reelle hendelser i en sånn grad at jeg faktisk måtte spørre folk om enkelte saker hadde funnet sted eller ikke. Ekkelt. Jeg sluttet på de medisinene pga. det. Jeg syntes det var både pinlig og slitsomt.

Jeg drømmer livaktige drømmer om at folk jeg er glad i blir syke. Da spør jeg dem på sms om de er friske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...