Mama123 Skrevet 14. juli 2017 Skrevet 14. juli 2017 Hei! Er dame på 50 år som gikk inn i psykose i høst/ vinter. Var psykotisk i flere mnd. Ble til slutt tvangsinnlagt og kom meg ganske fort. Har nå vært ute av psykosen i 4 mnd. Har begynt å jobbe litt igjen. Hjemme sliter jeg med konsentrasjon og har fått litt angst. Ønsker at noen kan dele litt erfaringer med meg. Fikk diagnose reaktiv psykose og står nå på zyprexa. Følelsene er helt utflatet. Har fortsatt vanskelig livsituasjon så normalt skulle jeg bare gråte. Så slik avflating er kanskje like greit. Jeg ble psykotisk pga usunn parforhold. Gikk fra samboeren min og det var egentlig bra avgjørelse. Legen min sier blir helt frisk igjen. Sliter med det at aldri blir sliten. Må holde på noe hele dagen. Tar phenergan til natten og sover egentlig ganske greit. Men på dagen klarer jeg ikke å slappe av. Lesing er uaktuelt enda. Håper at noen kan dele sin erfaring med meg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 Skrevet 14. juli 2017 Synes dette med psykoser er litt interessant, og har lyst til å stille noen spørsmål som du selv selvsagt velger om du vil svare på eller ikke. Var det du selv eller noen andre som skjønte at du var psykotisk? Gikk du selv til lege, eller ble du fulgt/tvunget av noen til å oppsøke lege? Hva opplevde du under psykosen (hva så, hørte, trodde du som ikke var riktig?) og hvordan opplevde du det? Tok det lang tid før medisinene begynte å virke? Anonymkode: 0ed90...9e6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 Skrevet 14. juli 2017 Lurer også på hvordan legen eller andre kan se og vite at en person er psykotisk? Hvordan oppfører den psykotiske seg? Anonymkode: 0ed90...9e6 0 Siter
Gjest franklyscarlet Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 Hei Jeg prøver meg.Var det du selv eller noen andre som skjønte at du var psykotisk? Gikk du selv til lege, eller ble du fulgt/tvunget av noen til å oppsøke lege? Det var mannen min som skjønte at jeg var psykotisk. Jeg ville ikke selv til legen, og ble "dratt med" av han. Selv tenkte jeg ikke på at jeg var psykotisk, fordi jeg var for opptatt i min egen "boble". Hva opplevde du under psykosen (hva så, hørte, trodde du som ikke var riktig?) og hvordan opplevde du det? Jeg så og hørte ulike personer som ikke egentlig var der, i tillegg til å kjenne ting på kroppen. Til å begynne med var alle snille, men så ble de onde, og jeg ble veldig (!) redd. Tok det lang tid før medisinene begynte å virke? Jeg fikk Zyprexa, og virkningen kom allerede etter 2-3 timer. Etter 3 dager var psykosesymptomene borte. Søvn var definitivt essensielt her (Zyprexa gjorde at jeg fikk sove ordentlig). Lurer også på hvordan legen eller andre kan se og vite at en person er psykotisk? Hvordan oppfører den psykotiske seg? Jeg tror at mennesker med psykose oppfører seg veldig ulikt, og at det samtidig er veldig tydelig for legen at noe skurrer. Tror de fleste psykotiske har påfallende unormal oppførsel på et eller annet vis. Selv har jeg observert litt forskjellig mens jeg har vært innlagt. Noen virker helt normale, men det de sier henger virkelig ikke på greip. Andre kan hoppe og sprette som en kanin, ta av seg buksa for å ta frem kjønnsorganet sitt mens de stammer og stotrer noe uforståelig. Noen oppfører seg som folk flest, men spacer ut og endrer seg plutselig. Enkelte roper ut om noe de er opptatte av, for eksempel noe om krig, grunnlov, religion osv. Blir sinte og opphisset, og mangler fullstendig empati og kontakt med virkeligheten. Selv at jeg fått vite at når jeg er psykotisk er jeg relativt samlet og normal, men har voldsomt mye energi (har bipolar), høyt angst og stressnivå, er sint og irritabel, hører ikke på sunn fornuft og at jeg forklarer at jeg opplever ting som åpenbart ikke er virkelig. Håper det var til noe hjelp 0 Siter
Mama123 Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Skrevet 15. juli 2017 (endret) venninnen min fikk meg innlagt. Jeg skjønte ikke at var syk. Det er egentlig rart at ingen grep inn før. Jeg pratet på jobben at eks min doper meg ned. Gjorde jobben min veldig bra hele tiden. Det var hjemme det var verste. Trodde leiligheten var avlyttet. Jeg pratet høyt og tdodde folk ville ha min mening om alt. Trodde var med i konkurranse. Jeg fikk elektrisk støt av klem. Hørte plutselig veldig bra. Synet mitt ble bedre. Hørte aldri stemmer eller så syner. Det tok flere uker før medisinen virket. Endret 15. juli 2017 av Mama123 0 Siter
kovakova Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette med psykoser er litt interessant, og har lyst til å stille noen spørsmål som du selv selvsagt velger om du vil svare på eller ikke. Var det du selv eller noen andre som skjønte at du var psykotisk? Gikk du selv til lege, eller ble du fulgt/tvunget av noen til å oppsøke lege? Hva opplevde du under psykosen (hva så, hørte, trodde du som ikke var riktig?) og hvordan opplevde du det? Tok det lang tid før medisinene begynte å virke? Anonymkode: 0ed90...9e6 Både meg selv og venninna mi skjønte at jeg var psykotisk så vi ble enig om at tanta mi skulle kjøre meg på legevakta da jeg trodde venninna mi skulle drepe meg hva jeg opplevde er altfor omfattende til å få med her. Trodde jeg var del av et spill og alt var en test, besto jeg fikk jeg gi penger for sex til han bak spillet, faila jeg mistet jeg han og det var verdens undergang fremmede mennesker så ut som folk jeg kjente og var liksom med på spillet hørte andre folks stemme i hodet og trodde det var virkelig medisinene hjelp på seks uker men vet ikke om det da gled over av seg selv 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette med psykoser er litt interessant, og har lyst til å stille noen spørsmål som du selv selvsagt velger om du vil svare på eller ikke. Var det du selv eller noen andre som skjønte at du var psykotisk? Gikk du selv til lege, eller ble du fulgt/tvunget av noen til å oppsøke lege? Hva opplevde du under psykosen (hva så, hørte, trodde du som ikke var riktig?) og hvordan opplevde du det? Tok det lang tid før medisinene begynte å virke? Anonymkode: 0ed90...9e6 Skjønte ikke selv at jeg var psykotisk mens jeg var det, men har skjønt det i ettertid. Siden jeg ikke oppfattet meg selv som syk, men derimot som en slags frelser for hele menneskeheten, så oppsøkte jeg ikke lege. Ingen nærstående skjønte at jeg var psykotisk, sannsynligvis skjønte enkelte utenforstående jeg kontaktet det, men ingen gjorde noe forsøk på å få meg til å oppsøke lege. Sanseopplevelser ble forandret, jeg så ting som i sakte film, hørte ekstremt godt, la merke til mer enn vanlig. Trodde at folk var delt i de onde og de gode, og at jeg var en slags frelser, men dermed også en som kunne bli korsfestet. Trodde den første dagen i en ny tidsregning hadde inntruffet. Hadde også en del andre vrangforestillinger. Ble frisk av meg selv i løpet av et par måneder, brukte ikke medisiner. Anonymkode: 929fa...30a 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer også på hvordan legen eller andre kan se og vite at en person er psykotisk? Hvordan oppfører den psykotiske seg? Anonymkode: 0ed90...9e6 ingen kan se hviss jeg blir psykotisk, fordi jeg har autisme og det likner vissnokk på psykoseproblematikk. jeg kan få psykoseopplevelser om nettene, jeg ser og hører ting når jeg har øyneme igjen og holder på å sovne, under stress. men det er vell bare autismen min. jeg tok icd10 test og abc og sån psykosesjema tester under en voldsom stressa periode nå i april. ingen psykisk lidelse, bare autisme og blandede tvangslidelse. synene av sorte hull og lys som blinker jeg får om natta som jeg fortalte psykologen, er vissnokk bare fordi jeg er hypokonder og kjenner etter, selv om jeg hadde mange score på psykotiske lidelse testen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 Jeg tror en person glir inn i psykose eller lar seg gli inn en psykose på grunn av personen ikke orker livet men heller ikke døden. Man får lett psykosestempelet dersom man har hatt det tidligere i sin historikk. Tida går ofte så altfor fort for både lege og pasient så jeg tror det skjer mye rart og misforståelser som nok skyldes at pasienten har fått inntrykk kanskje gjennom media eller brosjyrer eller hørt om andre som har fått hjelp om ting via fastlegen. Man har kanskje ikke et klart nok bilde av hva fastlegen kan hjelpe med og hva eventuell hjelp innebærer. Symtomene tror jeg ofte kan forklares mye med det stigma enkelte mennesker bare får fordi de tenker og tror litt annerledes eller er mere oppmerksomhetssøkende. Hva som ofte er den egentlige diagnose er depresjon tror jeg. At kraftige depresjon rammer ganske unge mennesker er ofte veldig vanskelig for alle typer omgivelser å forstå eller forklare eller snakke om. Jeg lurer på om psykosediagnose er noe som først og fremst kvinner får av mannlige leger? Jeg har møtt så mange rare holdninger og det er veldig mye rart ved hele opplevelsen. Har ofte tenkt at det kan være lett å havne i kriminalitet i en sånn situasjon da det er en skjebne langt unna festtalene. Mange år senere tror jeg medisinene bare har gjort meg mere skade enn gang og er nå for egen hånd sluttet med dem. Men hva var valget når man ikke tør la være å ta medisinene legen sier er som medisiner noen må ta for sukkersyke. Men mye som er vanskelig å si Moe sikkert om. Jeg tror ikke det jobbes særlig mye systematisk med sånne ting over lang tid lenger. Men hvem har sagt at livet skulle være lett. Anonymkode: 0912e...38c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.