Gå til innhold

Kvalme på grunn av angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter periodevis med ekstrem kvalme, så ille at jeg ofte ender opp med å kaste opp. Jeg har tatt tester hos lege og det er ikke funnet noe, så det eneste jeg står igjen med er at kvalmen kommer på grunn av angst, er det noen som har erfaring med det? Noe som kan gjøres?

Anonymkode: e9086...ead

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter periodevis med ekstrem kvalme, så ille at jeg ofte ender opp med å kaste opp. Jeg har tatt tester hos lege og det er ikke funnet noe, så det eneste jeg står igjen med er at kvalmen kommer på grunn av angst, er det noen som har erfaring med det? Noe som kan gjøres?

Du må jobbe med deg selv for å bli kvitt angsten.

Anonymkode: 3b459...c6f

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jobbe med deg selv for å bli kvitt angsten.

Har du noen forslag til hvordan?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen forslag til hvordan?

Dessverre. Forstår meg ikke på hvordan sånn jobbing foregår.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det kan godt være angst som gjør det. Det første du bør gjøre er å anerkjenne at "nå er jeg kvalm, nå er angsten her igjen" 

Når du anerkjenne at sånn er det så nå  du begynne å tenke på hvorfor det skjer nå i dette øyeblikket. Hva trigger angsten?

De viktigste endringene ligger i deg selv, du må lete etter nøkkelen til angsten. Hvis naboen er ekkel og du opplever kvalme etter en prat med han, hvorfor? Minner han deg om noe? Bevisstgjør deg selv og sett følelser på det. Du kan si det slik at du har en følelse men angsten har tatt over så du ikke kjenner følelsen lengre.

Skrevet (endret)

når jeg var barn og tenåring hadde jeg dette her til ekstrem grad selv

det første jeg ville rådet deg til, er faktisk å ta dette opp med en psykolog så det som stresser deg så mye blir litt mindre påtrengende så du slapper mer av. for du må faktisk begynne i den enden der, enten du vil eller ikke, for å få hjelp så du kan gjøre noe med det som gjør deg stresset.

det andre jeg lurer på er om du får nok søvn, for det har jeg slitt med hele livet. jeg husker jeg lå i barnesenga mi som liten og så på klokka, den var både 3-4 osv på morgenen før jeg sloknet så og si hver natt. når du går rundt sånn år etter år og ikke klarer å få sove, så blir du så sliten og overtrøtt at det og kan gjøre deg kvalm.

jeg måtte rett og slett bryte av alt etterhvert og er nå ufør og så sliten etter årevis med angst, paranoia og stress at jeg er mer eller mindre sengeliggende.

for det jeg fant ut, er at hvis dette her er noe du går med i månedsvis og over flere år, så blir det kronisk og bare værre. man er nødt til å slappe av og finne ro i sinn og sjel. jeg har blitt kristen, det har tatt kverken på det meste av paranoiaen og frykten min, men jeg tåler veldig lite stress pr dags dato.

Endret av sl4ppfisk1
Skrevet

på meg var det en følelse av å bli kvalt/brekningsfornemmelse, vi var på barnepoliklinikk etc, men fant ingenting, men det var ganske tydelig at det kom av angst, for det kom hver gang det var noe jeg grudde meg til og det kunne være alt fra å gå til legen til å ta en liten biltur utenfor det helt rutinemessige (butikk/hjemme). dette her er mange år siden og før psykiatrien ble gode på sånt, og det ble ikke tatt tak i før jeg var oppe i 20 årene. jeg har og matallergi og diverse sånt, så det var jo det poenget der og midt oppi dette.

hvis dette har kommet nå plutselig, er det alfa omega at du finner ut HVORFOR du blir kvalm, hvis det er en sjangse for at det ikke er angst, så må du finne ut av det.

yellow ledbetter
Skrevet

Kvalme er vanlig ved angst og stress. Og det er å mestre dette som er vanskelig. Noen situasjoner kan du sikkert unngå, andre må du vel prøve å venne deg til å takle. Lettere sagt enn gjort, så klart.

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har erfart det, i kombinasjon med lite søvn og depresjon. For meg hjalp det å få noe å sove på og behandling mot depresjon. Spesielt Remeron/Tolvon. Det hjelper meg til og med ved omgangssyke!

Endret av Villanda
Blomsterfluen
Skrevet

jeg fikk panikk av at flyet fra københavn til oslo var så lite i forrhold til jumboletflyet fra los angeles til københavn, at jeg ble kokvarm og spydde to spyposer fulle. flyet var forøvrig et sån vanlig sas 737 type, bare det at det gikk rett fra et digert et til et vanlig et. da jeg hadde spydd, gikk mye av angsten over, fordi jeg ble skjelven og trett.

Skrevet

Ja, dette kjenner jeg meg igjen i. Men det tok lang tid før jeg koblet den stadige kvalmen min over mange år med den psykiske helsen.

Da jeg omsider forstod det, var det fordi jeg begynte på antidepressiva (Cipralex) etter en alvorlig depresjon, og fikk som bonus at både angst og kvalme forsvant.   Jeg er aldri kvalm lenger uten åpenbar grunn.  Går fortsatt på Cipralex i samme dose på femte året. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...