Gå til innhold

så uregelmessige hjerteslag at det gjør vondt...

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

når jeg ligger å skal sove, hopper hjertet så uregelmessig at jeg skriker av redsel for å dø. det kan i det ene øyeblikket slå sinsykr svakt, og så det andre øyeblikket slå saaakte men knallhardt i slagene, og lungene mine kan finne på å snurpe seg og jeg må gispe etter luft og kroppen kan prikke. dette er ikke forårsaket av forinværende panikk, for jeg er rolig før det skjer. men jeg prøver å overleve når det skjer, og da blir jeg selvsagt redd for å dø. så når jeg endelig har sovnet i 04 tiden på natta, så har jeg det ikke mer for da sover jeg.

disse uregelmessighetene kan skje på dagen også, men bare om jeg sitter i sofaen eller ligger å ser på tv.

er dette "normale" ekstraslag?

jeg skal til legen 27 juli.

Fortsetter under...

1 hour ago, Blomsterfluen said:

når jeg ligger å skal sove, hopper hjertet så uregelmessig at jeg skriker av redsel for å dø. det kan i det ene øyeblikket slå sinsykr svakt, og så det andre øyeblikket slå saaakte men knallhardt i slagene, og lungene mine kan finne på å snurpe seg og jeg må gispe etter luft og kroppen kan prikke. dette er ikke forårsaket av forinværende panikk, for jeg er rolig før det skjer. men jeg prøver å overleve når det skjer, og da blir jeg selvsagt redd for å dø. så når jeg endelig har sovnet i 04 tiden på natta, så har jeg det ikke mer for da sover jeg.

disse uregelmessighetene kan skje på dagen også, men bare om jeg sitter i sofaen eller ligger å ser på tv.

er dette "normale" ekstraslag?

jeg skal til legen 27 juli.

Jeg har også vært plaget med det selv. Selv om du er rolig og det kommer, kan det være at du stresser mye og tenker og grubler mye på sykdom? Det virker sånn i trådene du poster her, som du har mye helseangst og fokuserer mye innover i deg selv. 

For min del kommer det i perioder med mye angst og mørke tanker. Jeg tror det er psykisk. 

Gjest franklyscarlet

Jeg har det samme. Vet det ikke er farlig, og klarer stort sett å ikke bli redd, men blir det noen ganger. I natt fikk jeg ikke sove, noe som førte til VES her og der. Da blir det i hvert fall ikke noe søvn. Håper det roer seg for deg snart. Fælt å ha angst for noe som faktisk skjer i hjertet, helt uten din kontroll.

Blomsterfluen
43 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg har det samme. Vet det ikke er farlig, og klarer stort sett å ikke bli redd, men blir det noen ganger. I natt fikk jeg ikke sove, noe som førte til VES her og der. Da blir det i hvert fall ikke noe søvn. Håper det roer seg for deg snart. Fælt å ha angst for noe som faktisk skjer i hjertet, helt uten din kontroll.

ok. det er bra at jeg ikke er den eneste her som vet hvordan det er å ha det sånt. jeg fikk ikke sove før 04.00 tiden hverken i gårnatt eller natt til i dag av uregelmesdig hjerterytme. hva er VES?

Gjest franklyscarlet
8 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. det er bra at jeg ikke er den eneste her som vet hvordan det er å ha det sånt. jeg fikk ikke sove før 04.00 tiden hverken i gårnatt eller natt til i dag av uregelmesdig hjerterytme. hva er VES?

Ekstraslag er vanligvis enten SVES eller VES (google). Supraventrikulære eller ventrikulære. De ekstraslagene jeg har er sistnevnte (fikk sjekket det på en hjerteklinikk. Var kjempenervøs da jeg var der, og de registrerte en del VES på EKG). Jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig, og at årsaken var angst/stress + at jeg har lav hvilepuls fordi jeg er godt trent.

Annonse

Blomsterfluen
7 minutter siden, cilie skrev:

Har det sånn om dagen jeg og. Tror det er kombinasjon stress, brus ogkarbo her...

jeg har merket at jeg får mye mer uregelmessigheter i hjertet når jeg har vært stressa en dag, og de gangene jeg skal få tante rød i trusa. og om jeg drikker et glass med brus/iskaffe som inneholder koffein.

Blomsterfluen
10 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Ekstraslag er vanligvis enten SVES eller VES (google). Supraventrikulære eller ventrikulære. De ekstraslagene jeg har er sistnevnte (fikk sjekket det på en hjerteklinikk. Var kjempenervøs da jeg var der, og de registrerte en del VES på EKG). Jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig, og at årsaken var angst/stress + at jeg har lav hvilepuls fordi jeg er godt trent.

ok. hvordan føles VES ut for deg? får du også dem bare når du ligger, og at det kan stramme seg i halsen så du må gispe?

mine føles ut som at det slår hardt som bare det, og slår ekstremt svak på det andre slaget, og så ekstremt sterkt igjen, og så skifter det over til knallsvake slag, sån at jeg blir redd for at det har stoppet og får panikk. jeg får masse sånt når jeg har ledd mye (latterkramoer) eller har hostet mye.

Gjest franklyscarlet

Jeg kan få de uavhengig av om jeg ligger eller ei, men det er lettere å bli oppmerksom på de når man ligger i ro og ikke er veldig opptatt med noe. 

For meg kjennes det slik: hjertet slår dunk-dunk (vanlig), dunk-dunk (vanlig), pause (umerkbart slag), DUNK (hardt slag). Osv. 
Det er på en måte det som skjer også. Innimellom de vanlige slagene, slår hjertet et slag før det har fylt seg ordentlig opp med blod. Dette slaget blir så svakt at det kjennes som om hjertet har stoppet helt opp. Før det neste slaget har hjertet hatt tid til å fylle seg opp med mer blod enn vanlig, og derfor føles det neste slaget som et uvanlig hardt dunk. 

Jeg får ikke stramming i halsen så jeg må gispe. -Men blir jeg redd, så hender det at jeg tror jeg ikke får puste ordentlig, og at jeg får stikking i muskulaturen rundt ribbeina. Klarer jeg å snakke meg selv til fornuft, så forsvinner disse symptomene etter hvert. 

Dette er ekstraslag. Lungene snurper seg ikke sammen men i påvente av neste normale hjerteslag fylles blodårene i lungene dine med blod. Dette gir denne følelsen.

Den lave, kraftige pulsen din skyldes sannsynligvis at annethvert hjerteslag er et ekstraslag, slik at du bare merker halvparten av hjerteslagene dine. Dette er heller ikke farlig, men legen vil sikkert ta et EKG når du skal dit.

4 hours ago, DoleMari said:

Jeg har også vært plaget med det selv. Selv om du er rolig og det kommer, kan det være at du stresser mye og tenker og grubler mye på sykdom? Det virker sånn i trådene du poster her, som du har mye helseangst og fokuserer mye innover i deg selv. 

For min del kommer det i perioder med mye angst og mørke tanker. Jeg tror det er psykisk. 

Jeg fikk det av mye ytre og indre stress og altforlite søvn. Legen sa det ikke er farlig så jeg har ikke sjekket det. Har en henvisningtil ekg i skuffen,fordi jeg har angst for å ta det. Etter noen helt avstressende uker det det borte nå. 

Dessutenutviklet jeg helseangst av å jobbe mange år med å skrive om sykdommer, spesielt hjertesykdommer. Så nå har jeg sluttet, og egentlig ikke lært annet enn at det finnes så mye som kan feile en at jeg kan nestenikke tro jeg er frisk😅😅

Annonse

Gjest Mina1

Jeg sliter selv med uregelmessige hjerteslag. Har hatt det mer eller mindre så lenge jeg kan huske i livet mitt. Det kommer mest når jeg har mye bekymringer , og angst. Dersom jeg drikker noe som inneholder Koffein før leggetid så øker hjertebanken og plagen. Vil anbefale deg å gå til legen å prate om det. Umulig å si hva det er. Men jeg tror det er noe uskyldig som angst eller noe med hva du spiser / drikker før leggetid.. 

Føler med deg. Vet hvordan det er å være bekymret for noe på kroppen. Men jeg har noe som minner om det du beskriver. Bestill en legetime og forklar bekymringen så fort som mulig... det er min anbefaling. Bedre å få vite at det er bare noe ufarlig enn å gå å engste seg . Ønsker deg lykke til :) . Og håper på at du fort sjekker slik at du slipper å bekymre deg.  Jeg tror du har det samme som meg. Altså at det skyldes angst og feil mat / drikke som du inntar før leggetid. 

Blomsterfluen
1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg sliter selv med uregelmessige hjerteslag. Har hatt det mer eller mindre så lenge jeg kan huske i livet mitt. Det kommer mest når jeg har mye bekymringer , og angst. Dersom jeg drikker noe som inneholder Koffein før leggetid så øker hjertebanken og plagen. Vil anbefale deg å gå til legen å prate om det. Umulig å si hva det er. Men jeg tror det er noe uskyldig som angst eller noe med hva du spiser / drikker før leggetid.. 

Føler med deg. Vet hvordan det er å være bekymret for noe på kroppen. Men jeg har noe som minner om det du beskriver. Bestill en legetime og forklar bekymringen så fort som mulig... det er min anbefaling. Bedre å få vite at det er bare noe ufarlig enn å gå å engste seg . Ønsker deg lykke til :) . Og håper på at du fort sjekker slik at du slipper å bekymre deg.  Jeg tror du har det samme som meg. Altså at det skyldes angst og feil mat / drikke som du inntar før leggetid. 

ok. jeg har legetime 27 juli om 10 dager.

Gjest Mina1
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg har legetime 27 juli om 10 dager.

Jeg ønsker deg lykke til. :). 

Jeg kan fortelle deg at jeg har hatt diagnosen hypokonder/ helseangst for ca 17 år siden. Jeg er 40 år nå. Men har lært meg å slutte å lytte slik til kroppen. Jeg leste for mye om fysisk helse. Alle sykdommer osv. Men nå har jeg lært meg at dersom jeg kjenner noe på kroppen hvordan jeg skal takle det. Så oftest er det noe uskyldig. Hjertebank er en ganske vanlig plage for mange. Men uansett : viktig å sjekke det ut med en lege :)

Så fint at du deler! Jeg har aldri vært utredet, men jeg husker det starter etter miten min døde da jeg var 14, etter flere års sykdom og sykehusbesøk, uten å ha noen voksne å prate om redselen og alt jeg så skjedde med henne, begynte jeg å kjenne etter kuler på kroppen og tolker alle signalersom farlige. Jeg skulle nok aldri ha jobbet på sykehus,  selv om det ikke var med pasienter.  Det går gjort det berre.

Jeg googler aldri lenger for det trigger angsten. Problemet er at jeg har blitt motsatt....skyr leger, og brorenmin er lege....haha 😅

Blomsterfluen
På 16.7.2017 den 19.05, DoleMari skrev:

Så fint at du deler! Jeg har aldri vært utredet, men jeg husker det starter etter miten min døde da jeg var 14, etter flere års sykdom og sykehusbesøk, uten å ha noen voksne å prate om redselen og alt jeg så skjedde med henne, begynte jeg å kjenne etter kuler på kroppen og tolker alle signalersom farlige. Jeg skulle nok aldri ha jobbet på sykehus,  selv om det ikke var med pasienter.  Det går gjort det berre.

Jeg googler aldri lenger for det trigger angsten. Problemet er at jeg har blitt motsatt....skyr leger, og brorenmin er lege....haha 😅

Pappen min døde av lymfekreft når jeg var 9 år. Jeg satt på sykerommet der med mamma og hørte hans døende pusting, og når stelledamer skiftet på senga hans og godsnakket om senheskift, så brukte pappa all sin ennergi til å si «ikkje mas» til dama. (Han var for svak til å snakke) når jeg ble syk med feber avogtil etter dette, så var jeg liiiivredd for at det var kreft. Når mamma og pappa lagde meg, hadde han sansynligvis begynt å få kreften. Når jeg var født, var pappa trist på bildet der han holdt meg nyfødt på bildet, fordi han fikk vite det samme dagen jeg ble født, at han fikk vite at han hadde kreft. I årene som fulgte, ble det mye saftspying og om jeg sa noe litt dumt når vi var uenige/kranglet, så kunne han rassere soverommet mitt i villt raseri i sitt siste år. Storebror ble mer verdsatt, for han var ikke annerledels som meg «autist» så han ble aldri så hardt tatt, banket opp av mamma/pappa, selvom han kunne finne på ofte å slå meg/banke meg opp/alt mulig grusomt om jeg sa noe han syns var flaut uten at jeg mente det vondt, eller helt uten grunn. Dette stod bare mamma å såg på og når jeg ble sint, forsvarte hun bare storebror og var bare på hans side. Så fikk mamma en gutt till når jeg var 12 år med stedpappa. Han gjorde akkuratt det storebror gjorde med meg når han ble 4 år, og mamma og stedpappa var alltid på hans side uansett.

Endret av Blomsterfluen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...