Gå til innhold

Hovne poser under øynene ( bihuler? )

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har på egenhånd forsøkt å finne ut hvorfor jeg har så hovne poser under øynene, da dette er noe som har plaget meg i mange, mange år. Det virker å ha blitt verre de siste årene, og jeg føler jeg har prøvd det meste. I det siste har jeg begynt å lure på om problemet kan være kronisk tette bihuler. 

Jeg skal prøve å forklare litt mer utdypende: Jeg er en mann på 36 år. Jeg har røykt tobakk i mange år, men for noen år siden var ikke posene under øynene så kraftig. Jeg skjønner jo at jeg blir eldre, men jeg har hatt perioder før jeg begynte å røyke også, hvor jeg har hatt hovne øyne. De blir også like hoven dersom jeg bruker snus istedet for tobakk, så jeg tror i hvertfall ikke at røyking er direkte/den eneste årsaken, selv om jeg kan forestille meg at det irriterer luftveiene og bihulene. Det er jo egentlig ganske logisk. 

Jeg vet at følgende kan trigge poser/linjer/hovne øyne: 

- For mye salt i kosten ( Jeg har ikke noe stort forbruk av salt )

- Allergier ( Jeg har en del allergi, blant annet mot støv, spesielt sengestøv, men til tross for alle tiltak mot allergi, som å fryse sengetøy, bruke allergivennlige vaskemidler, nesespray, øyedråper og allergimedisiner, virker det fremdeles ikke. Jeg får det selv når jeg er i svært sterile rom. )

- For lite væske. ( Jeg har et helt normalt inntak av vann, men jeg drikker mye kaffe. Men uansett tror jeg ikke at jeg er dehydrert ). 

- Alkohol ( I perioder drikker jeg mye, og da, spesielt hvis jeg drikker sprit, blir jeg hoven i ansiktet. Men dette er kun i perioder, og jeg har for eksempel nå gått i tre måneder uten å drikke alkohol. Allikevel er jeg skikkelig hoven under øynene, og ser ufattelig sliten ut. )

- For lite/dårlig søvn ( Jeg sover mer enn nok, og med hodet høyt. Jeg sover også godt. Allikevel ser jeg ut som et troll om morgenen. )

- Stoffskiftesykdommer ( Jeg er frisk som en fisk, trener og har et sunt kosthold. )

- Kosmetiske produkter ( Jeg har prøvd det meste, blant annet øyekrem, iskalde teskjeer på øynene, agurk osv. Ingen hjelp. )

- Arvelighet ( Kanskje, men jeg har som sagt perioder hvor det er bedre enn andre perioder, uten at jeg vet hvorfor. 

For noen år siden tok jeg et sånt røngten av hodet. Et sånt apparat som bråker veldig, og tar tusenvis av bilder. På dette kom det frem at jeg hadde veldig tette bihuler. Kan dette være årsaken til at jeg er hoven? Altså, kan tette bihuler være årsaken til sjenerende poser under øynene? Jeg husker jeg ble litt forundret av dette den gangen, for jeg pustet ganske normalt gjennom nesen, og følte liksom ikke at bihulene var tette. Jeg var også på sykehus denne gangen, så sengen og soverommet mitt var nok betydelig renere enn vanlig. 

Da ble jeg satt på en spesiell nesespray som skulle virke etter en periode. Denne var visst bedre enn de vanlige allergi-nesesprayene. Men jeg fikk ikke noen effekt av den. 

Jeg har nå hørt om en ny behandling som skal utvide bihulene eller noe sånt, og jeg har lyst å forsøke det. Jeg håper noen kan hjelpe meg med tips, for det har kommet til et sånt punkt at det har begynt å gå veldig utover selvbildet. Man føler seg ikke akkurat fresh når man ser ut som at man ikke har sovet på uker. Jeg synes dette er et stort problem, og samtidig føler jeg at svaret ligger rett foran nesen på meg. Det jeg lurer på, er om et sånt inngrep hvor jeg får utvidet luftveiene og bihulene, vil føre til at posene under øynene vil bli redusert. 

Håper på svar! På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/422102-hovne-poser-under-%C3%B8ynene-bihuler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...