Gå til innhold

Gamle mennesker og sparsommelighet

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg støtt på noen i den eldre generasjonen (70+) som skinner igjennom at er nokså velstående med tanke på økonomi, men som utviser en usedvanlig gjerrighet. For eksempel tar ikke vare på seg selv, kjøper ikke nok mat/spiser lite, snur og vender på hver eneste krone og har som hobby og flytte ganske masse av egne penger mellom fond, eier og leier ut leiligheter etc. 

Da lurer jeg på hva greia er. Hvorfor ikke unne seg, i det minste greie måltider med mat fremfor å bli enda litt rikere sånn på slutten av livet? Skjønner ikke dette.  

Hvis de til og med har barn som klarer seg bra. Er det noe status med å etterlate seg arv? Hva er mekanismen bak dette fenomenet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, cathlin skrev:

I det siste har jeg støtt på noen i den eldre generasjonen (70+) som skinner igjennom at er nokså velstående med tanke på økonomi, men som utviser en usedvanlig gjerrighet. For eksempel tar ikke vare på seg selv, kjøper ikke nok mat/spiser lite, snur og vender på hver eneste krone og har som hobby og flytte ganske masse av egne penger mellom fond, eier og leier ut leiligheter etc. 

Da lurer jeg på hva greia er. Hvorfor ikke unne seg, i det minste greie måltider med mat fremfor å bli enda litt rikere sånn på slutten av livet? Skjønner ikke dette.  

Hvis de til og med har barn som klarer seg bra. Er det noe status med å etterlate seg arv? Hva er mekanismen bak dette fenomenet. 

Kanskje sånn de har blitt velstående. Mulig at det har blitt en livsstil;-)

AnonymBruker
1 time siden, cathlin skrev:

Et ørlite apropos: Moren min spiser av komposten til søsteren min. Alt skal utnyttes...

Anonymkode: 28e83...fec

Annonse

AnonymBruker

Det er nok ikke bare for det rent økonomiske som å etterlate seg arv og lignende som er hovedårsaken. Det er et prinsipp som kan bli en "hang up". Min onkel og tante trekker ikke ut etter seg på toalettet hver gang de er der for å spare på vannet. Festlig! Alt skal spares på. Det blir en fiks idé!

AnonymBruker

Eksemplene som jeg har tett innpå livet er ikke opptatt av status overhodet. De går dårlig kledd, henter mat hos oss barna som er blitt gammelt og tidvis dårlig (rydder i kjøleskapet) og unngår alt som heter håndtverkere. Min far har knyttet utlagsslangen til vaskemaskinen til vasken med en hyssing, en slik tynn en man kjøper på Rema. En lekkasje i taket reparerte han med en avklippet Farrisflaske (1 1/2 liter) og tape. De har sluppet å bruke penger på håndtverkere da han har ordnet alt selv. Har spart en masse på det, og huset har falt så drastisk i verdi at det i hverfall ikke er snakk om arv på den fronten. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke bare for det rent økonomiske som å etterlate seg arv og lignende som er hovedårsaken. Det er et prinsipp som kan bli en "hang up". Min onkel og tante trekker ikke ut etter seg på toalettet hver gang de er der for å spare på vannet. Festlig! Alt skal spares på. Det blir en fiks idé!

Ja, kanskje det er en form for hang-up. Litt synd at de ikke kan unne seg i allefall ordentlig mat. Penger kan ikke spises. 

2 timer siden, frosken skrev:

Kanskje sånn de har blitt velstående. Mulig at det har blitt en livsstil;-)

Mja. Var nettopp med et nesten skjelett av en gamling som sa han ikke spiste på grunn av dårlig matlyst og at alt var så dyrt (men har likevel masse penger). Men da jeg lagde mat og gav han, så spiste han av hjertens lyst. Så,, noe henger ikke sammen her. 

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, cathlin skrev:

Ja, kanskje det er en form for hang-up. Litt synd at de ikke kan unne seg i allefall ordentlig mat. Penger kan ikke spises. 

Mine foreldre nyter sparsommeligheten. De trives med å spise av skitne tallerkner og skåler (spare på oppvaksen), og liker å bruke klærne til alt er slitt i stykker. Lapper er flott og ærverdig i deres øyne.

Jeg har helt sluttet å spise noe i det huset. Har alltid med meg alt jeg skal spise og drikke.

De reagerer ikke negativt når jeg sier at det lukter stramt av dårlig mat. De synes det er flott å finne mat i kassene bak Rema med mat som skal kasseres. 

Jeg synes det er fint at man er nøysom og ikke henger seg fullstendig opp i utløpsdatoer og den slags, men når det blir realt ekkelt, slik du også antyder i ditt innledende innlegg, så er det gått over streken synes jeg.

Innlegget ditt vekket noe i meg; en dyp frustrasjon over denne ekstreme sparsommeligheten som tidvis gjør dem dårlige, syke og reduserer verdien på omgivelsene deres.

3 timer siden, cathlin skrev:

Tja, motvekten finner man jo i Luksusfellen sånn sett for "vår" generasjon. Jeg synes egentlig ikke det er så rart å forstå, tiden setter sine preg og vi blir preget av samfunnets epoker. Jeg synes faktisk det er verdifull og fin egenskap i å bruke opp/spare -fremfor den ekstreme bruk og kast-mentaliteten som herjer blant resten av oss. Men, så er det et eller annet med den gyldne middelvei.... 

AnonymBruker

Hos de mest velhavende i familien får jeg servert rødvin i små sherryglass, og da kun et glass til hele bordsettingen. Flasken spares og resten tas frem ved en senere anledning. Så det er nok mye i det Frosken skriver at det jo er en grunn til at de nettopp er blitt velhavende...noen i alle fall.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre nyter sparsommeligheten. De trives med å spise av skitne tallerkner og skåler (spare på oppvaksen), og liker å bruke klærne til alt er slitt i stykker. Lapper er flott og ærverdig i deres øyne.

Jeg har helt sluttet å spise noe i det huset. Har alltid med meg alt jeg skal spise og drikke.

De reagerer ikke negativt når jeg sier at det lukter stramt av dårlig mat. De synes det er flott å finne mat i kassene bak Rema med mat som skal kasseres. 

Jeg synes det er fint at man er nøysom og ikke henger seg fullstendig opp i utløpsdatoer og den slags, men når det blir realt ekkelt, slik du også antyder i ditt innledende innlegg, så er det gått over streken synes jeg.

Innlegget ditt vekket noe i meg; en dyp frustrasjon over denne ekstreme sparsommeligheten som tidvis gjør dem dårlige, syke og reduserer verdien på omgivelsene deres.

Ja, det er det jeg mener. Når det blir så sparsommelig at det går utover vilje til å ta vare på seg selv. 

AnonymBruker
24 minutter siden, cathlin skrev:

Mja. Var nettopp med et nesten skjelett av en gamling som sa han ikke spiste på grunn av dårlig matlyst og at alt var så dyrt (men har likevel masse penger). Men da jeg lagde mat og gav han, så spiste han av hjertens lyst. Så,, noe henger ikke sammen her. 

Hva er egentlig poenget? De kan ikke ta med seg pengene i "pennalet" uansett...

Anonymkode: 2e99c...356

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...