Gjest Maggie55 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg tror sparsommelighet ofte på personlige ting har vært en dyd av nødvendighet for mange i den helt eldre generasjon. Deres livsbetingelser og de signaler de i sitt liv har mottatt av myndighetene og manges kanskje bitre erfaringer med krig og elendighet har aldri tilsagt noe annet. Men alle er forskjellige av dem også tror jeg. Man kan ikke skjøre alle over en kam. Alle er forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 7 timer siden, Maggie55 skrev: Jeg tror sparsommelighet ofte på personlige ting har vært en dyd av nødvendighet for mange i den helt eldre generasjon. Deres livsbetingelser og de signaler de i sitt liv har mottatt av myndighetene og manges kanskje bitre erfaringer med krig og elendighet har aldri tilsagt noe annet. Men alle er forskjellige av dem også tror jeg. Man kan ikke skjøre alle over en kam. Alle er forskjellige. Det er sikkert noe sånt. Kanskje vanskelig å legge fra seg selv om man har fått bedre økonomi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 19 timer siden, XbellaX skrev: Tja, motvekten finner man jo i Luksusfellen sånn sett for "vår" generasjon. Jeg synes egentlig ikke det er så rart å forstå, tiden setter sine preg og vi blir preget av samfunnets epoker. Jeg synes faktisk det er verdifull og fin egenskap i å bruke opp/spare -fremfor den ekstreme bruk og kast-mentaliteten som herjer blant resten av oss. Men, så er det et eller annet med den gyldne middelvei.... Enig i at det i utgangspunktet er en god egenskap. Det er bare når det virker som det går på bekostning av å dekke grunnleggende behov jeg mener det har gått for langt på et vis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 På den annen måte har det vært en del i enkelte aviser om den motsatte tendensen blant eldre mennesker. De som reiser mye og unner seg mere tid til å realisere prosjekt de nå ser mulighet for på det personlige plan. Man kan også høre veldig triste ting om press om være så vellykket som besteforelder eller forelder at gamle mennesker stifter gjeld som de har lite mulighet til å håndtere alene. Mitt inntrykk er at forelder og besteforelder flest går gjennom ild og vann for seg og sine men mange mennesker dessverre også i vår tid har aldri vært unge derfor må man bare prøve å tilgi dem tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 5 timer siden, Maggie55 skrev: På den annen måte har det vært en del i enkelte aviser om den motsatte tendensen blant eldre mennesker. De som reiser mye og unner seg mere tid til å realisere prosjekt de nå ser mulighet for på det personlige plan. Man kan også høre veldig triste ting om press om være så vellykket som besteforelder eller forelder at gamle mennesker stifter gjeld som de har lite mulighet til å håndtere alene. Mitt inntrykk er at forelder og besteforelder flest går gjennom ild og vann for seg og sine men mange mennesker dessverre også i vår tid har aldri vært unge derfor må man bare prøve å tilgi dem tror jeg. Jeg ble provosert av en artikkel i vg her om dagen, eldre mennesker bruker opp arven til barna sine! Det var noe de burde avklare med barna så de ikke ble skuffet om de ikke arvet det de forventet. Om mine barn gir uttrykk for noe slikt når jeg blir gammel skal jeg sannelig bruke hver eneste krone på meg selv slik at de ikke arver noe som helst! Det er da ikke barnas penger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 19 minutter siden, Lillemus skrev: Jeg ble provosert av en artikkel i vg her om dagen, eldre mennesker bruker opp arven til barna sine! Det var noe de burde avklare med barna så de ikke ble skuffet om de ikke arvet det de forventet. Om mine barn gir uttrykk for noe slikt når jeg blir gammel skal jeg sannelig bruke hver eneste krone på meg selv slik at de ikke arver noe som helst! Det er da ikke barnas penger! Bruker opp arven? Det er jo ikke arv før de er døde. Før den tid så bruker de sparepengene sine. Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine ga oss litt forskudd på arva. Da kunne jeg kjøpe meg en bil som faktisk går og fortsatt sette noe på sparekonto. Men det er jo overhode ingen selvfølge for meg å få penger av foreldrene mine hverken nå eller når de ligger 6 fot under. De har forøvrig brukt en svinaktig mye penger på nytt kjøkken nå. Jeg burde vel ta en alvorsprat med dem, bruke av arven min for å få seg et hyggelig kjøkken liksom. Uhørt!!!!!! For ikke å snakke om luksusbilen, som jeg bare har hatt glede av noen ytterst få ganger. Åttejævlahundretusen liksom!!!! Også bil da, garantert tapsprosjekt. Nei, hvordan kan de finne på å gjøre sånt med mine arvepenger 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Når jeg blir så gammel at jeg ikke orker å ha hund og ikke kommer meg på fjelltur så har jeg igrunn ikke noe å bruke penger på heller så da kommer jeg til å leve stusselig med stadig økende sparekomto, til glede for mine tantebarn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, Trine skrev: Bruker opp arven? Det er jo ikke arv før de er døde. Før den tid så bruker de sparepengene sine. Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine ga oss litt forskudd på arva. Da kunne jeg kjøpe meg en bil som faktisk går og fortsatt sette noe på sparekonto. Men det er jo overhode ingen selvfølge for meg å få penger av foreldrene mine hverken nå eller når de ligger 6 fot under. De har forøvrig brukt en svinaktig mye penger på nytt kjøkken nå. Jeg burde vel ta en alvorsprat med dem, bruke av arven min for å få seg et hyggelig kjøkken liksom. Uhørt!!!!!! For ikke å snakke om luksusbilen, som jeg bare har hatt glede av noen ytterst få ganger. Åttejævlahundretusen liksom!!!! Også bil da, garantert tapsprosjekt. Nei, hvordan kan de finne på å gjøre sånt med mine arvepenger *hihi* Ordentlig ufine de foreldrene dine assa! Da synes jeg jo det er bedre å bruke pengene på ungene mens man selv lever så man får se at de har glede av dem - nettopp slik dine foreldre har gjort. Jeg er sjeleglad for at mine svigerforeldre har overlatt det store huset som sårt trengte til oppussing til sin yngste sønn og selv har flyttet inn i en mindre leilighet med alt på ett plan. De har pusset opp alt (svigerfar er ekstremt hendig!) og har kjøpt seg en ny, grisedyr og flott Volvo. Helt suverent synes jeg! Alle ungene deres har så de klarer seg i lange baner. Jeg synes det er vondt å høre om eldre som ikke unner seg noe for da blir det ikke noe igjen til barna - barna har da som regel i bøtter og spann. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg har selv forandret meg en del med årene ettersom jeg er blitt eldre.Jeg er nå i sekstiårene. Når jeg var i førtiårene og vi snakket i lunsjpausen om egen mulige framtidig pensjonisttilværelse. Jeg husker jeg sa jeg gjerne ville flytte ut av storby og skaffe meg et par små terrierhunder og gjerne en katt. I dag bor jeg riktignok i noe mindre by men uten verken hund eller katt eller jobb for den slags skyld. Jeg har begynt å se på fremtid med ventelig en liten pensjon som fremtidig levevei. Jeg har ingen grunn til å klage men slik jeg tenker nå er å ikke påta meg mere ansvar enn jeg føler jeg trenger. Dermed ingen husdyr og fremtidige kutt i telefon og databruk og abonnementer. Eventuell fremtidig bolig bør ikke ha store og ofte eskalerende husleier med mange store vedlikeholdsløft. Det er ofte så mange hensyn å ta også rent menneskelige som gjør ting mere kompliserte. Det er akkurat som " drivhuseffekten" i debatten som har rast mye på TV og ellers. Den er mere enn en fryseboks og mye mere komplisert. Ingen har heller utømmelig med ressurser og man må mere og mere ta høyde for endringer i økonomien som kan være vanskelig å forstå og forutse. Jeg tror bare folk flest sin virkelighet ofte er mye forskjellig fra det bildet media tegner. Men jeg føler jeg sparer mye på ikke å ha bil. Håper bare at det flotte drosjesystemet med flotte og forekommende sjåfører består. Av og til trenger man bare bil. Vet ikke om det blir bedre for eldre om det blir som i Sverige at vi får en egen eldreinstitusjoner. Håper ikke det innebærer at eldre blir en gruppe med mindre menneskeverd? Ikke så lett å bare ta en " U- sving" å lave seg et nytt liv med ny utdanning og jobb for alle. Men lære mere om sparing kunne iallefall jeg trenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 7 minutter siden, Maggie55 skrev: Jeg har selv forandret meg en del med årene ettersom jeg er blitt eldre.Jeg er nå i sekstiårene. Når jeg var i førtiårene og vi snakket i lunsjpausen om egen mulige framtidig pensjonisttilværelse. Jeg husker jeg sa jeg gjerne ville flytte ut av storby og skaffe meg et par små terrierhunder og gjerne en katt. I dag bor jeg riktignok i noe mindre by men uten verken hund eller katt eller jobb for den slags skyld. Jeg har begynt å se på fremtid med ventelig en liten pensjon som fremtidig levevei. Jeg har ingen grunn til å klage men slik jeg tenker nå er å ikke påta meg mere ansvar enn jeg føler jeg trenger. Dermed ingen husdyr og fremtidige kutt i telefon og databruk og abonnementer. Eventuell fremtidig bolig bør ikke ha store og ofte eskalerende husleier med mange store vedlikeholdsløft. Det er ofte så mange hensyn å ta også rent menneskelige som gjør ting mere kompliserte. Det er akkurat som " drivhuseffekten" i debatten som har rast mye på TV og ellers. Den er mere enn en fryseboks og mye mere komplisert. Ingen har heller utømmelig med ressurser og man må mere og mere ta høyde for endringer i økonomien som kan være vanskelig å forstå og forutse. Jeg tror bare folk flest sin virkelighet ofte er mye forskjellig fra det bildet media tegner. Men jeg føler jeg sparer mye på ikke å ha bil. Håper bare at det flotte drosjesystemet med flotte og forekommende sjåfører består. Av og til trenger man bare bil. Vet ikke om det blir bedre for eldre om det blir som i Sverige at vi får en egen eldreinstitusjoner. Håper ikke det innebærer at eldre blir en gruppe med mindre menneskeverd? Ikke så lett å bare ta en " U- sving" å lave seg et nytt liv med ny utdanning og jobb for alle. Men lære mere om sparing kunne iallefall jeg trenge. Jeg tror det er lurt å tenke gjennom sin egen økonomiske fremtid slik at man ikke får bakoversveis den dagen man blir pensjonist og ikke har anelse om hva trygda blir på. Jeg er så heldig at jeg er gjeldfri, men det er klart at det er mange utgifter når man blir pensjonist også. En ting er jo om man er to, men om man blir alene så blir det jo mye mindre å rutte med, for husleia, kommunale avgifter og alt det der er jo det samme uansett. Jeg håper og tror jeg skal klare meg sånn rimelig greit som pensjonist, jeg er ikke så kravstor og med null gjeld så skal jeg få det til å gå greit rundt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg har også null gjeld men en jobb betyr mye for innhold i livet men det å flytte hvis det var noe sted som var bedre med tanke på arbeidsmarkedet er allikevel vanskelig for meg i overskuelig fremtid. Man kan pendle men ikke uendelig langt før det kanskje " spiser opp" hele lønna. Så jeg bare må prøve å tenke mere nytt i så mye.😊 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg kommer til å tenke på "nyheten" som stadig dukker opp når strømprisen er høy nemlig at de eldre ikke har råd til å varme opp maten, og må spise kald middag. Det er sludder og pølsevev. Det koster kanskje én krone i strøm å varme et måltid. Det handler om eldre som er sparsommelige og ikke klarer å skille mellom stort og smått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 56 minutter siden, Gargamel skrev: Jeg kommer til å tenke på "nyheten" som stadig dukker opp når strømprisen er høy nemlig at de eldre ikke har råd til å varme opp maten, og må spise kald middag. Det er sludder og pølsevev. Det koster kanskje én krone i strøm å varme et måltid. Det handler om eldre som er sparsommelige og ikke klarer å skille mellom stort og smått. Jeg hadde tidligere en i familien som brukte svært svake lyspærer for å spare strøm... Det var alltid tussmørkt i huset og i kombinasjon med dårlig syn og dårlig reaksjonsevne er det en svært dårlig ide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 5 timer siden, Lillemus skrev: *hihi* Ordentlig ufine de foreldrene dine assa! Da synes jeg jo det er bedre å bruke pengene på ungene mens man selv lever så man får se at de har glede av dem - nettopp slik dine foreldre har gjort. Jeg er sjeleglad for at mine svigerforeldre har overlatt det store huset som sårt trengte til oppussing til sin yngste sønn og selv har flyttet inn i en mindre leilighet med alt på ett plan. De har pusset opp alt (svigerfar er ekstremt hendig!) og har kjøpt seg en ny, grisedyr og flott Volvo. Helt suverent synes jeg! Alle ungene deres har så de klarer seg i lange baner. Jeg synes det er vondt å høre om eldre som ikke unner seg noe for da blir det ikke noe igjen til barna - barna har da som regel i bøtter og spann. Ja, så tenkte de at når de dør (ikke at man kan vite når det skjer) så er vi trolig gjeldfrie og har dermed mer å rutte med og mindre behov for deres penger. Nå tror jeg det helst var at jeg plutselig fikk veldig mye mindre utbetalt hver mnd. som var årsaken til at de fant ut at vi skulle få endel hver. Søsteren min mente at hun da ikke skulle ha noe, hun tjente jo godt og klarte seg fint. Men spør du meg så burde vel de unne seg noe mer enn en 3roms obos-leilighet nå som de har 2 barn og begge elsker å ha masse ting Det er så trangt der at jeg blir stressa. Ikke at det skal så mye til da, jeg har jo en intimsone på 500 m i radius Selv kan jeg ikke fordra å ha masse ting, det blir altfor mye å huske på at man har. Hadde el.sjekk her og mannen kommenterte at jeg hadde den ryddigste kjelleren han noen gang hadde sett. Selv tenker jeg at jeg har for mye for jeg klarer ikke huske hvor alt ligger og at jeg i det hele tatt har det. Alle sånne "kjekt å ha" ting. Det gir meg en ubehagelig følelse. Når jeg tenker meg om så hadde det vært hyggelig om søsteren min tok over huset til foreldrene våre om noen få år, men jeg tror ikke hun vil bo der. Hun har blitt sånn by-dame. Det er altfor stort for meg det huset. Så hadde jeg ikke hatt mulighet uansett. Det har sikkert en takst på 6-7 mill. Litt trist nesten, jeg var jo med og bygge det. Eller, jeg var sikkert mest i veien, men var flink til å lage veier og tunneler i sandhaugene de skulle bruke til støping Foreldrene mine slet for å få endene til å møtes i krisa på 80-90-tallet. De har alltid vært fornuftige i pengebruken. At de nå kliner til med fine biler og nytt både kjøkken og bad, det fortjener de. De bruker jo nesten ikke penger på andre ting. Er nok helst pappa som holder igjen, han skjønner ikke hvorfor man skal pusse opp og bruke penger på annet enn bil Om alt går som planlagt er jeg gjeldfri om ca 13 år. Da har jeg ikke blitt 50 engang, så jeg skal ikke klage. Glad jeg ikke har lånt over evne Nei, nå har du snart fått hele livhistoria mi, så mye for den anonymiteten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 40 minutter siden, Trine skrev: Er nok helst pappa som holder igjen, han skjønner ikke hvorfor man skal pusse opp og bruke penger på annet enn bil Mannfolk ass... Jeg har en sånn jeg og. Men i går fikk jeg endelig gjennomslag for å bygge en skikkelig platting slik at det går an å ha besøk og sitte ute uten å skjemmes. Helt seriøst. Jeg har aldri besøk ute her hos kjæresten. Og jeg er ikke nøye på det. Det blir enten litt senere på sommeren eller tidig neste vår, akkurat nå er det sånn delvis grønnsakshage der - ikke for det, jeg ofrer den jeg altså! Men dette var vel mildt sagt utenfor tema... Sorry. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422117-gamle-mennesker-og-sparsommelighet/page/2/#findComment-3783479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.