Gå til innhold

Overgang fra Tolvon til Remeron - med nedtrapping

Anbefalte innlegg

Gjest MiCasa
Skrevet

Hei! Jeg søker etter svar fra @issomethingwrong da jeg synes du har gitt mange gode svar og har en beroligende, omsorgsfull tilnærming. Og har forstått det sånn at det ikke er noen svar fra lege tilgjengelig her nå.

Jeg skal gå over fra Tolvon til Remeron etter min leges anbefaling og har fått en nedtrappingsplan av ham som jeg ikke er helt trygg på. Det kan nevnes at jeg nå står på 20 mg Cipralex (Har tatt 15 mg i over 10 år, med mindre og mindre effekt) og 60 mg Tolvon som jeg tar hver kveld. Jeg vet det er mye Tolvon, men økte dosen selv i løpet av dette halvåret gradvis fra 20 mg av og til, fordi jeg fikk sterk depresjon. Det var altså en type selvmedisinering, ikke noe legen hadde sagt. Men gjort er gjort, og skal prøve å rette på det nå. Legen anbefaler å trappe ned på Tolvon før jeg går over på 15 mg Remeron. Han mente det var tryggest. Nedtrappingsplanen, som jeg fikk på en lapp, er som følger: 

Første uke: 30 mg Tolvon, rett fra 60 mg, - i en uke skal jeg ta 30 mg pr. kveld.

Neste uke skal jeg ta 15 mg Tolvon i en uke. 

Tredje uke skal jeg bytte til 15 mg Remeron. Her er jeg litt usikker på om jeg skulle ta en uke tablettfri først.

Problemet er at legen har tatt ferie, slik at jeg ikke kan spør ham før langt uti august, og jeg er engstelig omkring nedtrappingen. Det virker litt drastisk å gå rett fra 60 til 30 mg Tolvon. Finnes det en mer human måte å trappe ned på? Og som ikke tar alt for lang tid før jeg kan bytte til Remeron?

På forhånd tusen takk for svar!

PS: Hvis noen andre svarer: Det er viktig at jeg ikke får noen svar som gjør meg urolig mht medisin. Det slår meg rett i bakken å lese noe negativt eller skremmende om medisin akkurat nå, da jeg er inne i en ekstremt sensitiv og nervøs periode. Og grunnen til bytte er ikke noe jeg ønsker å forklare her. Det er gjort i samråd med legen.

Skrevet (endret)

Edit: kommer med et bedre svar etterpå

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Styrkeforholdet mellom Tolvon og Remeron er 1:2. Dvs. 2 mg Tolvon tilsvarer 1 mg Remeron. For øvrig er disse medisinene nokså like i virkningen. Remeron er muligens noe bedre mot angst enn Tolvon. 

I motsetning til SSRI, finnes det ikke seponeringsbivirkninger med Remeron og Tolvon. Noen kan føle seg litt energiløse, da disse medisinene kan ha en stimulerende effekt i høye doser (og en beroligende i lavere). Mot angst er det ikke nødvendigvis slik at mer er bedre - noen kan få god effekt av lave doser. Men du får ikke samme plagene om du trapper raskt ned på Tolvon som du gjør med SSRI. 

Du kan trygt gå fra 60 (som ikke er noen spesielt høy dose for øvrig) til 30. Men om du vil, tar du 45 en uke i mellom. Ingen av delene er farlig. 

Det eneste jeg ikke helt forstår, er hvorfor du skal ned på 15 mg Tolvon, og så opp til 15 mg Remeron (som tilsvarer 30 mg Tolvon). Ja, jeg tror at hvis jeg var deg, ville jeg tatt 1 uke med 45, 1 uke med 30 og så rett over på Remeron. 

Gjest MiCasa
Skrevet

Tusen hjertelig takk. Det virker litt mer logisk og bedre forklart. For jeg husker at han også sa noe om at styrkeforholdet mellom Tolvon og Remeron er 1:2, og at han trodde seponeringen av Tolvon ville gå greit. I en tidligere time sa han også at jeg kunne gå rett over fra T. til R. Men jeg var veldig bekymret og fikk en nedtrappingsplan neste gang.

Jeg synes det er bra at de er nokså like. Da skal jeg prøve å ta 45 mg Tolvon først, så 30 mg og gå over på 15 mg Remeron. Hvis 30=15 og det er lurest å gå over på det samme styrkeforholdet.

44 minutter siden, issomethingwrong skrev:

en kan føle seg litt energiløse, da disse medisinene kan ha en stimulerende effekt i høye doser (og en beroligende i lavere). Mot angst er det ikke nødvendigvis slik at mer er bedre - noen kan få god effekt av lave doser. Men du får ikke samme plagene om du trapper raskt ned på Tolvon som du gjør med SSRI. 

Jeg vil heller ha beroligende effekt enn stimulerende (siden jeg også har angst og uro). Er det da best med 15 mg Remeron, istedet for 30?

Skrevet

Det er vanskelig å si hvilken dose Remeron som er optimal for deg. Jeg tenker at 15 mg hjelper for søvn og matlyst. Når du er oppe i 45, får du i større grad en stimulerende effekt. Men det er individuelt. 

Prøv 15 først, og så forhør deg med legen om du bør øke til 30 hvis du trenger. 

Gjest MiCasa
Skrevet (endret)
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er vanskelig å si hvilken dose Remeron som er optimal for deg. Jeg tenker at 15 mg hjelper for søvn og matlyst. Når du er oppe i 45, får du i større grad en stimulerende effekt. Men det er individuelt. 

Prøv 15 først, og så forhør deg med legen om du bør øke til 30 hvis du trenger. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med stimulerende effekt, for meg høres det negativt ut og noe som gjør en urolig. Jeg tør ikke drikke kaffe engang i frykt for stimuli.

Jeg har ikke opplevd noe stimulerende effekt av Tolvon ihvertfall og heldigvis.

Er veldig glad for svaret ditt da :) Men det skal veldig lite til før jeg blir nervøs, derfor må jeg spør.

Edit: så nå at det var hele 45 mg du mente. Puster lettet ut:)

Endret av MiCasa
Tillegg
AnonymBruker
Skrevet

1. Tolvon 60 mg er ikke en stor dose.

2. Du kan gå rett over fra Tolvon 60 mg til Remeron 15 mg.

3. Sannsynligvis vil du trenge en større dose enn 15 mg.

'

Anonymkode: 79d6a...0f6

Skrevet

Jeg tror du fikk et legesvar av anonym bruker over. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...