Gå til innhold

Bipolar og utmatta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre bipolare her som opplever å bli så utmatta at dere virkelig tror dere er på grensa til å dø? Jeg vet det høres veldig dramatisk ut, men jeg sliter med det. 

Har vært hypoman-manisk-hypoman i flere måneder, men de siste få dagene har jeg vært heeelt utslitt. Jeg får fortsatt ikke sove selv om jeg er er veldig trøtt, på grunn av søvnparalyse og panikkangst om natta. Jeg er ikke uthvilt når jeg våkner, og må tvinge meg til å gjøre nødvendige gjøremål i løpet av dagen. Hele dagen føler jeg meg tung i kroppen, trøtt, treig, skjelven og svak. Jeg ser i blant blinkende lys, kjenner ekstraslag, vanlig hjertebank, har brain fog, og får følelsen av at aliens er i huset. Jeg får flere anfall der jeg tror at hjertet mitt slår saktere og saktere helt til det stopper, gisper etter luft, legger meg på gulvet og freaker helt ut, mens jeg forteller meg selv at hvis hjertet mitt hadde stoppet hadde jeg nok blitt svimmel og kjent litt flere fysiske symptomer enn dette. Tror dette er angstanfall og ikke alvorlig sykdom, egentlig, selv om det er vanskelig midt i anfallet. 

- Men uansett så er dette rimelig ubehagelig, kjipt og vanskelig. Jeg tror ikke dette er depresjon etter mani, fordi jeg ikke er noe trist. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 0b61a...437

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre bipolare her som opplever å bli så utmatta at dere virkelig tror dere er på grensa til å dø? Jeg vet det høres veldig dramatisk ut, men jeg sliter med det. 

Har vært hypoman-manisk-hypoman i flere måneder, men de siste få dagene har jeg vært heeelt utslitt. Jeg får fortsatt ikke sove selv om jeg er er veldig trøtt, på grunn av søvnparalyse og panikkangst om natta. Jeg er ikke uthvilt når jeg våkner, og må tvinge meg til å gjøre nødvendige gjøremål i løpet av dagen. Hele dagen føler jeg meg tung i kroppen, trøtt, treig, skjelven og svak. Jeg ser i blant blinkende lys, kjenner ekstraslag, vanlig hjertebank, har brain fog, og får følelsen av at aliens er i huset. Jeg får flere anfall der jeg tror at hjertet mitt slår saktere og saktere helt til det stopper, gisper etter luft, legger meg på gulvet og freaker helt ut, mens jeg forteller meg selv at hvis hjertet mitt hadde stoppet hadde jeg nok blitt svimmel og kjent litt flere fysiske symptomer enn dette. Tror dette er angstanfall og ikke alvorlig sykdom, egentlig, selv om det er vanskelig midt i anfallet. 

- Men uansett så er dette rimelig ubehagelig, kjipt og vanskelig. Jeg tror ikke dette er depresjon etter mani, fordi jeg ikke er noe trist. Noen som kjenner seg igjen? 

Dels.. i den utmattelsen, men det er i depresjonsperioder.  Tror ikke jeg skal dø, men kroppen føles så fysisk tung. Som å ha feber.

Har også hatt mest søvnparalyser i forkant av og under depresjon.

Mulig du bare er utslitt etter mani, men man kan også være deprimert uten å føle seg trist.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe du kan ta for å få sovet? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Villanda skrev:

Ikke noe du kan ta for å få sovet? 

Jeg har antipsykotika, men tør ikke ta det fordi jeg tror de kommer til å ta livet av meg. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Det er helt normalt/vanlig å være utmattet etter en periode med mani/hypomani.

2. Her er det nok mer enn en bipolar lidelse. Du har i hvert fall en betydelig angstlidelse og kanskje også psykotiske symptomer. Det siste dersom du virkelig tror på at AP tar livet av deg.

Anonymkode: 51599...84c

FjellOgDalar
Skrevet

Ikke utenkelig at du er helt kjørt etter en lang manisk fase, og dermed sensitiv for andre symptomer av fysisk og psykisk art. Hvorfor er du redd AP skal ta livet av deg? Tenker du pga. av potensielle bivirkninger, eller er det en ide om at medisiner farlig gjift? Det første er rasjonelt, det andre er rimelig irrasjonelt. Uansett er mitt råd til deg å oppsøke legehjelp så snart som råd. Du trenger hjelp så du får sove om ikke annet!

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Ikke utenkelig at du er helt kjørt etter en lang manisk fase, og dermed sensitiv for andre symptomer av fysisk og psykisk art. Hvorfor er du redd AP skal ta livet av deg? Tenker du pga. av potensielle bivirkninger, eller er det en ide om at medisiner farlig gjift? Det første er rasjonelt, det andre er rimelig irrasjonelt. Uansett er mitt råd til deg å oppsøke legehjelp så snart som råd. Du trenger hjelp så du får sove om ikke annet!

Du har nok rett i det. Kontrasten er bare så stor, fordi jeg har hatt ekstremt mye energi i fem måneder, og nå er all lufta ute av ballongen, og jeg føler meg så utkjørt og dårlig. 

Ja, det er 100% sikkert for meg at antipsykotika er gift for kroppen. Tok det en stund, men så sluttet jeg uten å si noe til psykologen eller psykiateren fordi det sikkert vil tvinge meg og det er uaktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er helt normalt/vanlig å være utmattet etter en periode med mani/hypomani.

2. Her er det nok mer enn en bipolar lidelse. Du har i hvert fall en betydelig angstlidelse og kanskje også psykotiske symptomer. Det siste dersom du virkelig tror på at AP tar livet av deg.

Anonymkode: 51599...84c

Ja. Har perioder med angst i mild til voldsom grad. 

Og ja, antipsykotika tror jeg er helt forferdelig for kroppen, og jeg tror jeg kommer til å dø hvis jeg fortsetter med det. 

Skrevet

Jeg kjenner igjen følelsen av å være så utmatta at jeg er redd jeg faller om i perioder når jeg ikke har fått sovet ordentlig på månedsvis, får også ekstraslag da og hele kroppen er i alarmberedskap og bruker den energien jeg egentlig ikke har ti å greie å gå på jobb. Det er fryktelig ubehaglig.

Det aller viktigste er å få sove. Tror det er vanlig å bli sånn uten søvn!

Skrevet

Jeg har det motsatte problemet, har sjelden hypomani men blir helt utslitt av depresjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...