Gå til innhold

Søvn som forebygging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minst 6 timers søvn bør man tilstrebe, sies det. Jeg merker selv et skille der. Med mindre fungerer jeg ikke så bra. Før trengte jeg stort sett 7-8 timer for å fungere normalt. Synes nå det går greit så lenge jeg bikker 6 timer (tror ikke jeg har andre tegn på hypomani).

Bør jeg likevel tilstrebe mer søvn for å forebygge depresjon og hypomani?

Jeg får innen visse grenser regulere medisin for søvn etter behov selv. Har litt å gå på nå.

Skrevet
5 timer siden, Villanda skrev:

Minst 6 timers søvn bør man tilstrebe, sies det. Jeg merker selv et skille der. Med mindre fungerer jeg ikke så bra. Før trengte jeg stort sett 7-8 timer for å fungere normalt. Synes nå det går greit så lenge jeg bikker 6 timer (tror ikke jeg har andre tegn på hypomani).

Jeg får innen visse grenser regulere medisin for søvn etter behov selv. Har litt å gå på nå.

Hvis du ikke er sliten - og ikke hypoman - så tenker jeg at seks timers søvn er ok om sommeren.

Skrevet
1 time siden, Merimot skrev:

3-4-5 timer er MYE i sykdomsperioder; det er mndr uten søvn feks halvtime av gangen det er  skadelig. Men spørs jo an på diagnose...

Det er godt mulig, og sikkert individuelt. Mener nå likevel det råder et råd om å tilstrebe 6 timer, ta det en må for å greie det. Det var i alle fall sånn i NHD sin tid. 

Skrevet
12 timer siden, Villanda skrev:

6 timer er ikke nok for meg i en hverdag bestående av å pleie forholdet, fulltidsjobb, trening, venner og generelle forpliktelser. Det går noen dager, men det blir ikke nok for god restitusjon. Jeg må opp mot 7 timer for å fungere optimalt.

Jeg sliter med søvnen om sommeren, og bare noen minutter i sollyset på kvelden kan holde meg våken hele natten. Jeg har lest at denne følsomheten for lys er vanlig ved bp. Jeg er veldig nøye på alltid å bruke solbriller på kvelden. 

For lite søvn kombinert med mye å gjøre er ekspressveien til depresjon i mitt tilfelle. Dessverre har jeg vært dårlig til å bremse i tide før det omsider stopper av seg selv. 

Skrevet
På 7/26/2017 den 16.32, frosken skrev:

Hvis du ikke er sliten - og ikke hypoman - så tenker jeg at seks timers søvn er ok om sommeren.

Vet egentlig ikke. Tenkte da jeg skrev at jeg fungerte bra. Har f.e. Hatt konsentrasjon til å lese, og har kost meg på ferie.

Men beina har føltes litt tunge. Vært litt lat, f.e at jeg bare går, og ikke løper når jeg spiller ball med barna, og jeg har bare gått et par turer med tempo. Det var også en episode hvor jeg tok til tårene.

Syntes at hodet fungerte greit, siden jeg fiNT kunne lese faglitteratur. Kanskje fungerte ikke hodet likevel, siden jeg glemte disse hakene.

At det blir tungt å komme i gang med ting/at kroppen er tung, og at jeg er gråtlabil er noen av punktene i forebyggings-/kriseplanen min, under tidlige tegn på depresjon.

Men jeg vet ikke helt hvor grensen mellom dette og naturlige og normale svingninger går. 

Det er som om jeg etter siste runde med depresjon og hypomani,  har vendt meg til å greie meg med mindre søvn.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2017 den 20.02, Merimot skrev:

3-4-5 timer er MYE i sykdomsperioder; det er mndr uten søvn feks halvtime av gangen det er  skadelig. Men spørs jo an på diagnose...

Tre timers søvn er ikke MYE. 

Det er heller ikke mange som er våkne i måneder uten søvn. # dead

Sover en 30 min pr. natt i månedsvis er det MILDT sagt skadelig. 

Anonymkode: 8605c...0de

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...