Gå til innhold

Mistenksomhet vs paranoia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen om mye forskjell på mistenksomhet og paranoia? Nevnte for fastlegen paranoiaen jeg i perioder har og h*n sa h*n opplevde meg som mistenksom. Fikk og høre fra AAT at fastlegen trodde det var noe jeg ikke ville fortelle. Har ikke holdt noe tilbake jeg vet om så forstår helt den. Men uansett hvordan kan den reduseres uten terapi? DPS har jeg gitt opp pga flere avvisninger og de veksler mellom at jeg har paranoide trekk og at jeg ikke har det. Og jeg rekker knapt å bli trygg på noen før de enten gjør eller sier noe som gjør meg utrygg igjen. Har ofte vært uforutsigbart det jeg har forsøkt av samtaler. 

Skrevet
2 timer siden, aa-k-j skrev:

Er det noen om mye forskjell på mistenksomhet og paranoia? Nevnte for fastlegen paranoiaen jeg i perioder har og h*n sa h*n opplevde meg som mistenksom. Fikk og høre fra AAT at fastlegen trodde det var noe jeg ikke ville fortelle. Har ikke holdt noe tilbake jeg vet om så forstår helt den. Men uansett hvordan kan den reduseres uten terapi? DPS har jeg gitt opp pga flere avvisninger og de veksler mellom at jeg har paranoide trekk og at jeg ikke har det. Og jeg rekker knapt å bli trygg på noen før de enten gjør eller sier noe som gjør meg utrygg igjen. Har ofte vært uforutsigbart det jeg har forsøkt av samtaler. 

AP er vel det som må til for å få bukt med paranoia og mistenksomhet, når terapi er uaktuelt. Siden legen din oppfatter deg som mistenksom kan du vel ta en prat med ham om det.

Skrevet
6 minutter siden, Rådvilla skrev:

AP er vel det som må til for å få bukt med paranoia og mistenksomhet, når terapi er uaktuelt. Siden legen din oppfatter deg som mistenksom kan du vel ta en prat med ham om det.

Ingen hjelp å få der dessverre. Er som en kasteball mellom DPS og fastlegen i forhold til mange medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet

Periodiske paranoide ideer har jeg lest er tilfelle innenfor personlighets relaterte  psykiske lidelser eller ledd i ulike former for depresjoner  og  grense psykoser/ psykoser  . Mistenksom forstår jeg som del av tenkemåter som er forbundet med slike " patologiske" ideer  bl a. - ved ren paranoia er det vel enda flere faktorer inn i bildet , tror jeg 

Du skriver dps har gitt deg opp Pga gjentatte avvisninger . Har du følt deg avvist og avvist dem  tilbake ? Har de skjønt du syns det er plagsomt  å ha det slik og ønsker å gjøre noe med det , eller later du som du ikke trenger dem eller blir fornærmet ? Trøst deg med at jeg tror det kan være del av det vanskelige .

Kanskje du må våge å dele mer og " forsvare deg" mindre , i det minste til de helse arbeidere du nå møter . Kanskje må du og lære deg å tåle utryggheten , men det fordrer - slik jeg har erfart - behandlere som bekrefter at de er verdt å stole på og mobiliserer for at du skal føle nettopp dette gjennom noen ekstra (sikkert gjentatte ) presiseringer og overbevisninger . Om ikke er det lett at den får makt og overtar alle forsøk på hjelp 😓

Leser og isolasjon kan trigge  og øke disse plagene , klarer du å fylle dagen med annet en spekulasjon og vonde tanker ? 

Empatisk hilsen fra en som kjenner seg litt igjen , men har overskridet noen kneiker slik at jeg er mer i stand til å observere destruktivt tankeinnhold utenifra. Dessverre kan det og være del av et  tankesystem eller en  genetisk disposisjon ,hvor det er  lett å havne i boblen .

Hva  legger du selv i mistenksomhet og paranoia  ? 

Anonymkode: 9856c...260

Skrevet

Fastlegen hjelper med å øke og redusere doser, men vil ikke jeg skal bruke så mye medisiner så får ikke starte med nye. Det ender vel snart opp med innleggelse om det fortsetter slik. Paranoiaen henger jo sammen med mye annet psykisk. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Periodiske paranoide ideer har jeg lest er tilfelle innenfor personlighets relaterte  psykiske lidelser eller ledd i ulike former for depresjoner  og  grense psykoser/ psykoser  . Mistenksom forstår jeg som del av tenkemåter som er forbundet med slike " patologiske" ideer  bl a. - ved ren paranoia er det vel enda flere faktorer inn i bildet , tror jeg 

Du skriver dps har gitt deg opp Pga gjentatte avvisninger . Har du følt deg avvist og avvist dem  tilbake ? Har de skjønt du syns det er plagsomt  å ha det slik og ønsker å gjøre noe med det , eller later du som du ikke trenger dem eller blir fornærmet ? Trøst deg med at jeg tror det kan være del av det vanskelige .

Kanskje du må våge å dele mer og " forsvare deg" mindre , i det minste til de helse arbeidere du nå møter . Kanskje må du og lære deg å tåle utryggheten , men det fordrer - slik jeg har erfart - behandlere som bekrefter at de er verdt å stole på og mobiliserer for at du skal føle nettopp dette gjennom noen ekstra (sikkert gjentatte ) presiseringer og overbevisninger . Om ikke er det lett at den får makt og overtar alle forsøk på hjelp 😓

Leser og isolasjon kan trigge  og øke disse plagene , klarer du å fylle dagen med annet en spekulasjon og vonde tanker ? 

Empatisk hilsen fra en som kjenner seg litt igjen , men har overskridet noen kneiker slik at jeg er mer i stand til å observere destruktivt tankeinnhold utenifra. Dessverre kan det og være del av et  tankesystem eller en  genetisk disposisjon ,hvor det er  lett å havne i boblen .

Hva  legger du selv i mistenksomhet og paranoia  ? 

Anonymkode: 9856c...260

Jeg har sendt flere klager til DPS fordi jeg ikke fikk tilstrekkelig informasjon om behandlingen og utredning uten å få så mye som et svar. Nå har jeg forsøkt å klage og få ting fram i snart 3 år og måtte til slutt sende klage til fylkesmannen. Ja DPS vet at jeg ikke liker dette. Tåler avvisninger, men det finnes grenser på hvor tolerant en skal være. De har gjort meg enda mer utrygg da verken råd eller anbefaling fra de har vært til hjelp snarere tvert i mot. Ble avvist flere ganger hos AAT (akutt ambulant team) på DPS helt til jeg sperret mesteparten av journalen. Da først fikk jeg fortalt noe som har plaget meg mye i 18 år og det gjorde veldig godt. Da fikk jeg forøvrig prate med en jeg følte meg ganske trygg på. Ja jeg isolerer meg noe, men er ofte ute og sykler så isolerer meg jo ikke helt. Har kvittet meg med bilen så nå går jeg til butikken og har en grei nabo jeg kan prate med. Men har nå vært deprimert ei stund og ingenting av råd jeg får hjelper. Gjør jo ikke paranoiaen bedre. 

Skrevet
51 minutter siden, aa-k-j skrev:

Fastlegen hjelper med å øke og redusere doser, men vil ikke jeg skal bruke så mye medisiner så får ikke starte med nye. Det ender vel snart opp med innleggelse om det fortsetter slik. Paranoiaen henger jo sammen med mye annet psykisk. 

Du kan diskutere med fastlegen om du skal øke dosen med seroquel, den kan hjelpe mot mistenksomhet. Kanskje vil det være lurt å bruke seroquel depot.

Skrevet
9 minutter siden, frosken skrev:

Du kan diskutere med fastlegen om du skal øke dosen med seroquel, den kan hjelpe mot mistenksomhet. Kanskje vil det være lurt å bruke seroquel depot.

Ja tanken om depot har streifet meg, men er bare litt usikker siden jeg ikke har forsøkt depoten før. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, frosken skrev:

Hvor stor dose seroquel må man ha for å redusere mistenksomheten? Holder det med 100mg på 55kg og 166cm??

Anonymkode: 5ce1a...041

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg føler såå med deg ifht paranoien og/mistenksomheten. Sliter med dette selv i perioder. Har begynt å bli bedre nå etter 1 år med ganske mye plagsomme tanker. Det som førte meg inn i dette var først og fremst depresjon+grubling+ besatthet /tvangstanker av disse tankene, så ble jeg pluselig så involvert i disse tankene at jeg trodde de var sanne til slutt. Jeg var livredd! 

Kjenner jeg får tendenser rundt pms og eggløsning

AnonymBruker
Skrevet
På 26. juli 2017 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Hvor stor dose seroquel må man ha for å redusere mistenksomheten? Holder det med 100mg på 55kg og 166cm??

Please svar frosken

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...