Gå til innhold

Serotonin/serotoninergt Syndrom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd dette?

Hva ble eventuelt gjort?

Jeg har vært av Cipralex for 4mnd snart, men opplever mye, stikning,verking,rykninger i kroppen, samt at det føles ut som det brenner i kroppen og at man har strøm i seg på en måte

jeg har også en del kroppsvondt ulike steder, Hals,skulder,arm,bryst,rygg,side,mage osv.

Det kan føles ut som man er betent på en måte.

er jævelig irriterende fordi det påvirker hvordan man føler seg, og jeg var en aktiv person før men jeg føler dette begrenser treningen, siden jeg kan få mer vondt om jeg trener, særlig på sidene av kroppen under armhulene.

Om noen har opplevd noe lignende på SSRI, setter jeg pris på svar.

Anonymkode: 13bf3...3b5

motorPrøysen
Skrevet

Serotoninergt syndrom oppstår når man pga. medikamenter får for mye serotonin i kroppen. Det du beskriver er noe annet — seponeringssyndrom etter bruk av Cipralex.

Du bør ta det opp med legen som skrev ut Cipralex til deg. Først må dere finne ut om plagene dine sannsynligvis skyldes at du sluttet med Cipralex. (En god indikator vil være at plagene minsker hvis du tar Cipralex igjen.) Deretter må dere beslutte om du skal begynne på Cipralex (eller annen SSRI) igjen for så å trappe ned. Denne nedtrappingen bør foregå trinnvis og over lang tid.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd dette?

Hva ble eventuelt gjort?

Jeg har vært av Cipralex for 4mnd snart, men opplever mye, stikning,verking,rykninger i kroppen, samt at det føles ut som det brenner i kroppen og at man har strøm i seg på en måte

jeg har også en del kroppsvondt ulike steder, Hals,skulder,arm,bryst,rygg,side,mage osv.

Det kan føles ut som man er betent på en måte.

er jævelig irriterende fordi det påvirker hvordan man føler seg, og jeg var en aktiv person før men jeg føler dette begrenser treningen, siden jeg kan få mer vondt om jeg trener, særlig på sidene av kroppen under armhulene.

Om noen har opplevd noe lignende på SSRI, setter jeg pris på svar.

Synes både serotonergtsyndrom og seponeringssyndrom høres lite sannsynlig ut etter fire mndr uten cipralex, selv om det med støtfølelse minner om seponeringssyndrom. 

Når begynte dette i forhold til medisinering/seponering?

Hvilken dose brukte du?

Trappa du ned eller seponere tvert?

Bruker du andre medisiner i tillegg? Serotonergtsyndrom syndrom er mer vanlig om man bruker flere medisiner som påvirker serotoninsystemet. 

Har opplevd støtfølelse, svimmelhet og hodepine ved rask nedtrapping eller glemt pille. Ikke opplevd serotonergtsyndrom syndrom, men "kjente" en som muligens hadde det. Han brukte et ssri i kombinasjon med Tramadol. Husker ikke om alt ble seponert. Kanskje Tramadol ble seponere og ssri trappa ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Det begynte ca etter ca 1,5års bruk på cipralex, jeg opplevd mye bivirkninger på det, sliten trøtt, dårlig matlyst, dårlig potens.muskelstivhet/svakhet, dårlig konsentrasjon,svette, blir veldig fort varm sensitiv, kramper,rykninger,strømfølelse.

Jeg gikk på cipralex i 2år før jeg slutte på det tvert, gikk 2-3 mnd uten før det begynte og skli ut, starta da på setralin i 1,5 før jeg måtte slutte på det fordi jeg ble jævla dårlig av det, fikk knapt i meg mat og ble fjern av det.

alternativet da var og begynne på cipralex igjen siden jeg var stabil på det i 2år, men med bivirkninger som nevnt som sagt.

Gikk da på cipralex i 2-3mnd før jeg slutta på det igjen tvert, fordi jeg opplevde bivirkninger samt selvmordstanker, og alt dette var en dalende kurve negativt for meg etter jeg slutte 1gangen så sklei det ut.

Jeg brukt 20mg  da jeg gikk på det i 2år, og started med 50mg setralin 1 uke og 100 etterpå, etter jeg slutta med setralin starta jeg med 20mg cipralex igjen ble ikke bedre så prøve 30 en kort periode før jeg kutta det helt.

Jeg har ikke trappa ned, bare sluttet tvert på det, pga av situasjonen.

Jeg bruker ingen andre medisiner itilegg, jeg bruker ingenting idag. føler meg

Det er rimelig vanskelig og finne ut av dette synes jeg, har vært til legen utalige ganger angående dette. har fått utskrevet NSAID eller hva det heter men har ikke starta på det enda blir til uka , fordi jeg har vondt mange ulike plasser på kroppen og det verker,stikker. legen mener det kan være fibromyalgi eller noe inflammasjon betennelse eller noe.

Det som plager meg mest er at jeg har det det vondt i kroppen, og  det  brenner kraftig  i brystet magen, og det hender seg jeg brekker meg, jeg kan beskriv det som at det kjennes hardt for kroppen det jeg merker, det føles ut som det er noe i kroppen som ikke burde være der siden det gir en reaksjon, jeg merker også kramper og strømfølelse og rykninger, samt smerter i Hals,skulder,bryst,arm,sidene,mage, rundt underliv og rumpe.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det begynte ca etter ca 1,5års bruk på cipralex, jeg opplevd mye bivirkninger på det, sliten trøtt, dårlig matlyst, dårlig potens.muskelstivhet/svakhet, dårlig konsentrasjon,svette, blir veldig fort varm sensitiv, kramper,rykninger,strømfølelse.

Jeg gikk på cipralex i 2år før jeg slutte på det tvert, gikk 2-3 mnd uten før det begynte og skli ut, starta da på setralin i 1,5 før jeg måtte slutte på det fordi jeg ble jævla dårlig av det, fikk knapt i meg mat og ble fjern av det.

alternativet da var og begynne på cipralex igjen siden jeg var stabil på det i 2år, men med bivirkninger som nevnt som sagt.

Gikk da på cipralex i 2-3mnd før jeg slutta på det igjen tvert, fordi jeg opplevde bivirkninger samt selvmordstanker, og alt dette var en dalende kurve negativt for meg etter jeg slutte 1gangen så sklei det ut.

Jeg brukt 20mg  da jeg gikk på det i 2år, og started med 50mg setralin 1 uke og 100 etterpå, etter jeg slutta med setralin starta jeg med 20mg cipralex igjen ble ikke bedre så prøve 30 en kort periode før jeg kutta det helt.

Jeg har ikke trappa ned, bare sluttet tvert på det, pga av situasjonen.

Jeg bruker ingen andre medisiner itilegg, jeg bruker ingenting idag. føler meg

Det er rimelig vanskelig og finne ut av dette synes jeg, har vært til legen utalige ganger angående dette. har fått utskrevet NSAID eller hva det heter men har ikke starta på det enda blir til uka , fordi jeg har vondt mange ulike plasser på kroppen og det verker,stikker. legen mener det kan være fibromyalgi eller noe inflammasjon betennelse eller noe.

Det som plager meg mest er at jeg har det det vondt i kroppen, og  det  brenner kraftig  i brystet magen, og det hender seg jeg brekker meg, jeg kan beskriv det som at det kjennes hardt for kroppen det jeg merker, det føles ut som det er noe i kroppen som ikke burde være der siden det gir en reaksjon, jeg merker også kramper og strømfølelse og rykninger, samt smerter i Hals,skulder,bryst,arm,sidene,mage, rundt underliv og rumpe.

Hva har blitt undersøkt annet enn å prøve og feile med medisiner?

Ikke så lurt å slutte tvert, men det var litt lenge med seponeringssyndrom så lenge etter du sluttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan alltids være at du har fått kyssesyken. Man får vondt i hele kroppen, er slapp etc. Rykningene kan evt skyldes magnesiummangel  

Anonymkode: dd555...953

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt Ct av Bryst lunger i fjord høst, fordi jeg hadde mye vondt og blod i spytt

men de fant ikke noe unormalt.

Kansje en blodprøve kan hjelpe?

andre forslag?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på hvor ille det KAN gå om en bråseponerer SSRI etter å ha brukt en betydelig dose i lang tid. Når en i tillegg gjør det 2 eller 3 ganger, kan resultatet bli slik som dette.

Det som sannsynligvis vil være det beste tiltaket, er å bruke en liten dose over lang tid for deretter å trappe denne langsomt ned.

'

Anonymkode: 6c46b...7cd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...