Gå til innhold

Jeg savner Gud.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet fordi Bibelen er den eneste boken som inneholder profetier som en ser er blitt oppfyllt. F.eks. ble det profetert i GT at Messias skulle komme for å frelse jødene

Jødene er da ikke "frelst".

Anonymkode: 1993b...152

stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Gud og åndelige ting kan man ikke snakke om i psykiatrien. Du vet, det er så "in" i vår sekulære verden å ikke tro på noen gud og skaper. Gjør du likevel det, er du både dum, lite opplyst, og rar. Sånn er det.

Kristendommen og andre religioner mener at mennesket består av ånd, sjel og legeme. Naturvitenskapen definerer mennesket bare som sjel og legeme. 

Jeg synes motstanden mot tanken om at det finnes en skaper/gud er påfallende. Lurer på hvorfor. 

Da jeg gikk på dps hadde jeg åndelige problemer, såvel som sjelelige. Men ble avfeid med at slike ting ikke hørte hjemme i psykiatrien, men hos prestene.

Problemet mitt er at jeg føler at jeg ikke lenger kan stole på prestene i den norske kirke, siden de ikke lenger står rakrygget bak Guds Ord, men heller lar seg styre av verden. Sekulære menneskers meninger og holdninger blir viktigere enn Guds. Jeg har meldt meg ut av kirken pga det. 

Du sier du er overbevist om Guds eksistens. Hold fast på det inni deg, og prøv å få snakket med noen kristne du har tillit til. Husk at veien til Gud går gjennom Jesus, for Jesus selv sier: "Jeg er Veien, Sannheten, og Livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg". 

Og videre: "Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, eier livet, men den som ikke har Guds Sønn, eier ikke livet". 

Håper du rekker å lese dette før det slettes. Alt godt.

Anonymkode: 89ea5...d39

OMG. Veien går gjennom Jesus? Bare Jesus? Jeg så Jesus i en meditasjon her om dagen, han ga meg et hjerte av lys og puttet inn i mitt hjerte. Så la han sine hender over hodet mitt og det strømmet lys inn,jepp en opplevelse. Men det betyr ikke at Jesus er den eneste mesteren og den eneste veien. Religion sprer dessuten frykt, det er masse skrifter som ikke er tatt med i bibelen. Hvem bestemte hva som skulle være med? Gud? Nei det var mennesker det.

stjernestøv
Skrevet

Og Jehovas var her hos meg her om dagen og de sa "Og dette er to tusen år gammelt" Da sa jeg "Er det ikke på tide at det kommer noe nytt"?

AnonymBruker
Skrevet

Stjernestøv. Har ikke vi hørt på dine meninger om åndelighet uke etter uke.Jeg har lyttet og respektert. Det du driver med er også tro og en slags religion. At du skulle være så arrogant når det gjelder andre sin tro forundrer meg . 

Anonymkode: f90b3...00e

AnonymBruker
Skrevet

Jødene er da ikke "frelst".

Nei, dessverre. De trodde ikke sin egen Messias da han kom -enda han var den eksakte oppfyllelsen av deres egne skrifter. Men han kom for å frelse dem. Men de tok ikke imot ham. Derfor gikk nådesbudskapet ut til hedningene, slik at de kunne bli frelst. Men de vil til slutt bli frelst. Når Jesus kommer tilbake for andre gang, vil de tro ham og da skal han frelse dem.

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, stjernestøv skrev:

OMG. Veien går gjennom Jesus? Bare Jesus? Jeg så Jesus i en meditasjon her om dagen, han ga meg et hjerte av lys og puttet inn i mitt hjerte. Så la han sine hender over hodet mitt og det strømmet lys inn,jepp en opplevelse. Men det betyr ikke at Jesus er den eneste mesteren og den eneste veien. Religion sprer dessuten frykt, det er masse skrifter som ikke er tatt med i bibelen. Hvem bestemte hva som skulle være med? Gud? Nei det var mennesker det.

Hvor dine veier går hen vet ikke jeg. Til hvilken gud du tilhører vet jeg heller ikke.

Jeg vet bare at veien til min Gud går gjennom hans sønn Jesus. 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dine veier går hen vet ikke jeg. Til hvilken gud du tilhører vet jeg heller ikke.

Jeg vet bare at veien til min Gud går gjennom hans sønn Jesus. 

Ok, da er det riktig for deg og ditt liv. Skal ikke si noe på det :) 

Jeg tror alle veier fører til Gud, so see ya ;) 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, da er det riktig for deg og ditt liv. Skal ikke si noe på det :) 

Jeg tror alle veier fører til Gud, so see ya ;) 

Kjære deg. Av alle de kreftene du har kontakt med er Jesus den eneste som elsker deg helt og holdent. Som du kan stole på. 

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Av alle de kreftene du har kontakt med er Jesus den eneste som elsker deg helt og holdent. Som du kan stole på. 

Jesus respekterer alt jeg tror på, det tror jeg. Han er jo en kjærlig mester og ikke dømmende. Tror religionene har misforstått Jesus og det budskapet han kom med bla "Dere skal gjøre som meg og mer til"

yellow ledbetter
Skrevet (endret)

Som trådstarter er jeg ikke ute etter å dømme noen. Jeg syns det er mye flotte folk både i psykiatrien og på DOL. Det har vært sunnt for meg å lytte til og ta i mot råd også fra mennesker som ser verden og livet på en annen måte. Deler bare min erfaring av det å ha en tro , at for meg er det viktig og godt. At det er mer en relasjon og trygghet i forhold til en god Gud enn regler og bud. Det faller meg så naturlig å tro at jeg klarer ikke å la være selv om jeg har prøvd. Jeg har også vært litt fornærmet og i opprør mot Gud fordi han ikke fridde meg ut fra min lidelse da jeg var som sykest. Men nå savner jeg freden og tryggheten. Det å snakke med han som en god far, slik jeg gjorde før. Uansett hvor dummt noen synes dette er så er det et dypt savn i meg etter Gud.

Det er derfor jeg foreslår å snakke med en prest eller en annen kristen. En behandler i psykiatrien deler ikke nødvendigvis diitt forhold til religion, og da ser jo vedkommende dette fra utsiden. Selv om han eller hun har forståelse for din tilnærming, så har de ikke den innsikten som en som deler troen din har. Har ikke prester utdannelse til nettopp sånt? Sjelsorg? Jeg er som sagt ikke kristen, men jeg har i alle fall hørt om dette både i den norske kirken og i katolske kirker. Og det er jo egne prester i militæret og i fengsler og på store sykehus. Hvis du ikke er aktiv i en menighet, så kan du sikkert oppsøke den nærmeste soknepresten (hvis det er den norske kirken du er medlem i) og be om en samtale med vedkommende.

Endret av yellow ledbetter
yellow ledbetter
Skrevet

På en måte er det "misjonering". De er vel nærmest for antikristelige å regne og spyr ut av seg slike ting som at kristendommen skal og bør ut av landet, gudstjenester skal og bør ut av radio og tv, osv. Og de påstår at de er tålerante og for at mennesker selv skal få bestemme over seg og sitt eget liv? Synes ikke fanesakene deres mot kristendommen vitner om det. 

Men egentlig er de verdier de hevder å være aleine om egentlig tuftet på kristne verdier. 

Det er en del som sier sånt, men langt fra alle. Jeg mener at det er feil at Norge skal kalles et kristent land. Det skal være et land for alle som bor her, uansett tro. Og gudstjenester på radio og TV har jeg ingenting imot, men da må de kristne tåle at andre trossamfunn kan formidle sitt budskap på samme måte.

Det med kristne verdier er ikke nødvendigvis så enkelt som du vil ha det til. Mange av de verdiene som regnes som kristne går tilbake til førkristen tid, til greske filosofer, ikke minst. Men for all del, det meste av det som Jesus formidlet er gangbart både for kristne og ateistiske humanister, og samsvarer også ofte med læren til Bhudda. Du finner humanisme innenfor mange religioner, og også blant oss ateister. Mye av det som står i det gamle testamentet, derimot, er så fullt av hat og fordømmelse at det overhodet ikke kan regnes som "kristne verdier" sånn som mange bruker begrepet i dag.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er derfor jeg foreslår å snakke med en prest eller en annen kristen. En behandler i psykiatrien deler ikke nødvendigvis diitt forhold til religion, og da ser jo vedkommende dette fra utsiden. Selv om han eller hun har forståelse for din tilnærming, så har de ikke den innsikten som en som deler troen din har. Har ikke prester utdannelse til nettopp sånt? Sjelsorg? Jeg er som sagt ikke kristen, men jeg har i alle fall hørt om dette både i den norske kirken og i katolske kirker. Og det er jo egne prester i militæret og i fengsler og på store sykehus. Hvis du ikke er aktiv i en menighet, så kan du sikkert oppsøke den nærmeste soknepresten (hvis det er den norske kirken du er medlem i) og be om en samtale med vedkommende.

Du har nok helt rett. Man kan absolutt være i terapi og ta imot den kunnskapen der og samtidig ta opp åndelige ting med en sjelesørger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på lys engelen jeg. 

Anonymkode: 0d62b...170

Skrevet

Majoritetsguden vår er like fiktiv og menneskeskapt som alle andre guder, tusser og troll. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet mitt er at jeg føler at jeg ikke lenger kan stole på prestene i den norske kirke, siden de ikke lenger står rakrygget bak Guds Ord

Prestene i den norske kirker er vel de som faktisk praktiserer Jesu ord om godhet og nestekjærlighet i praksis, i motsetning til mange av frikirkeligemijøene som er både inntolerante og hatske.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prestene i den norske kirker er vel de som faktisk praktiserer Jesu ord om godhet og nestekjærlighet i praksis, i motsetning til mange av frikirkeligemijøene som er både inntolerante og hatske.

Det er ikke nestekjærlighet å late som om Guds ord er feil for å tekkes de vantro, for så igjen å la dem gå fortapt. Det er ondsinnet. 

Husker jeg så en sketsj med Otto Jespersen en gang. Han spilte spesialutsendt politimann for å hindre en person som satt oppe på et tak i å begå selvmord. Da han kom opp på taket til selvmordskandidaten jattet han bare med den deprimerte, og sa at han var helt enig i at alt var håpløst og at man bare like gjerne kunne dø. Han foreslo til og med at de skulle hoppe utfor sammen. Som sagt, så gjort. De hoppet utfor. Forskjellen var bare at denne forskrudde politimannen hadde festet seg i et strikk (strikkhopp), sånn at han spratt opp igjen. Han drev altså den andre i døden. 

Ikke heeelt sammenlignbart, men nesten.

yellow ledbetter
Skrevet

Det er nok variabelt, både i den ene og andre leiren, men mitt inntrykk er at du langt på vei har rett. Og nestekjærlighet finner du også blant muslimer, buddhister og oss ateister. Alle kan være gode medmennesker hvis de bare vil. Men jeg forstår at en kristen har behov for å snakke med en som deler deres tro når livet er vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...