GĂ„ til innhold

Hvordan takle dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Jeg har nettopp vĂŠrt pĂ„ sykehuset og gipset hele armen grunnet selvskading! Og pĂ„ grunn av dette har jeg blitt noksĂ„ Hjelpetrengende! Jeg er vant til Ă„ klare det meste selv, men nĂ„ kan jeg ikke dusje selv, ikke kle pĂ„ meg, ikke vaske opp og mye mer.. men saken er den at jeg har gĂ„tt i gjennom flere overgrep  sĂ„ hver gang jeg skal dusje og vise meg naken, gjĂžr det meg veldig ukomfortabel😩 sĂ„ mitt spĂžrsmĂ„l er: hvordan skal jeg takle dette uten og nĂŠrmest  fĂ„ panikkanfall?

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det noe Ä tenke pÄ at de som ser deg naken sannsynligvis ser flere ulike nakne mennesker hver eneste dag, og at det har vÊrt slik i flere Är? For dem er det like engasjerende som nÄr bakeren ser et brÞd.

Anonymkode: 9cd90...4f4

Skrevet
1 time siden, IsteSitron skrev:

Hei😊

Jeg har nettopp vĂŠrt pĂ„ sykehuset og gipset hele armen grunnet selvskading! Og pĂ„ grunn av dette har jeg blitt noksĂ„ Hjelpetrengende! Jeg er vant til Ă„ klare det meste selv, men nĂ„ kan jeg ikke dusje selv, ikke kle pĂ„ meg, ikke vaske opp og mye mer.. men saken er den at jeg har gĂ„tt i gjennom flere overgrep  sĂ„ hver gang jeg skal dusje og vise meg naken, gjĂžr det meg veldig ukomfortabel😩 sĂ„ mitt spĂžrsmĂ„l er: hvordan skal jeg takle dette uten og nĂŠrmest  fĂ„ panikkanfall?

Hvis det hjelper, trenger du kanskje ikke ha noen inne i samme rom under hele prosedyren? Kanskje greier du etterhvert deler av dusjingen og pÄkledningen selv? Romslige klÊr?

Om du ikke MÅ dusje, kan du jo vaske og kle av/pĂ„ en del av kroppen om gangen, sĂ„ slipper du Ă„ vĂŠre naken fra topp til tĂ„.

SÞrge for at alt blir tilrettelagt i forkant,  at alt dere trenger er klart fÞr dere gÄr i gang, sÄ fÄr dere det raskere unnagjort.

Kan du fortelle hjelperne at situasjonen er vanskelig for deg?

Skrevet
2 timer siden, IsteSitron skrev:

Hei😊

Hva slags hjelp har du tilbud om? Ofte vil man i lÞpet av kort tid lÊre seg noen teknikker som gjÞr at man klarer det meste selv. Dersom du har tilbud om hjemmesykepleie, sÄ kan du kanskje diskutere med dem lÞsninger som gjÞr deg mest mulig selvhjulpen. Jo tydeligere du klarer Ä vÊre pÄ hva som er vanskelig for deg i ulike situasjoner, jo mer tilrettelagt kan hjelpen bli.

For Þvrig synes jeg Villanda har gitt deg gode rÄd.

Moren min brakk for noen Är siden begge armene pÄ en gang. Hun klarte seg helt selv i lÞpet av ca en uke, fordi hun ikke orket at det kom nye mennesker hver dag som skulle hjelpe henne med personlig stell. Jeg kan fortsatt ikke helt forstÄ hvordan hun fikk det til, men hun sier hun gradvis fant lÞsninger.

NÄr det gjelder husarbeid, sÄ lÞnner det seg Ä gÄ for minimumslÞsninger - som Fjordland til middag, ferdig oppskÄret brÞd osv.

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...