Gå til innhold

Tett oppfølging?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter gjennomgang av papirene jeg fikk fra hjembygda har jeg summert opp hvor mange jeg fikk oppfølging av og hadde vært fint med noen innspill (obs: opplysningene er 18 år gamle). Fikk oppfølging fra: 

sosialkontor - 1 pers, arbeidskontor - 1 pers, en koordinator fra rehabiliteringstjenesten, støttekontakt 7 timer - 2 ansvarlige, miljøarbeidertjeneste 6 timer og bodde i "servicebolig" - 1 pers. Dette samt full jobb under attføring med tett oppfølging. Ble i tillegg vurdert bekymringsmelding til TIPS-prosjentet og de mente jeg trengte mer oppfølging en det jeg fikk både vedrørende jobb og fritid. Vil dere kalle dette grei eller mye oppfølging. Etter jeg flyttet har jeg omtrent ikke hatt oppfølging noe jeg syntes har vært rart, men ikke brydd meg så mye om. Det eneste som er forskjell fra da til nå er at jeg nå er ufør. Kan disse opplysningen være nyttig selv om de er såpass gamle? Er ganske mye der verken kommunen eller fastlegen min kjenner til. Vet ikke om de i det hele tatt vet noe av det. 

Endret av aa-k-j
Skrevet (endret)

Nevnte oppfølging med miljøarbeider og støttekontakt var antall timer per uke. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Hvis du synes at du trenger mer oppfølging nå så ville jeg vel kanskje nevnt dette hos fastlegen. Nå kan mye forandre seg på 18 år og hva du faktisk trenger nå bør vel være det som er viktig. 

Etter at jeg byttet fastlege så tok det en stund (til fastlegen ble litt mer kjent med meg)  til han fant ut at jeg trengte/burde ha mer oppfølging. Så nå vil han ha en prat med meg en gang i måneden pluss at jeg begynte hos en terapeut.      Det er nok litt forskjellig hva legene synes en trenger, men hvis du synes at du bør ha mer oppfølging så ta en prat med fastlegen om dette.

Gjest Maggie55
Skrevet

Fikk du noe medisiner. Har du merket noe tilbivirkninger.

Man bør være veldig obs mens det er tid for evt klage. Bivirkninger med ting kan bare bli for store og på lang sikt for noen invalidiserende. Håper du har noen å henvende deg til og at alt er for deg godt nok dokumentert.

Skrevet
11 minutter siden, emilie321 skrev:

Hvis du synes at du trenger mer oppfølging nå så ville jeg vel kanskje nevnt dette hos fastlegen. Nå kan mye forandre seg på 18 år og hva du faktisk trenger nå bør vel være det som er viktig. 

Etter at jeg byttet fastlege så tok det en stund (til fastlegen ble litt mer kjent med meg)  til han fant ut at jeg trengte/burde ha mer oppfølging. Så nå vil han ha en prat med meg en gang i måneden pluss at jeg begynte hos en terapeut.      Det er nok litt forskjellig hva legene synes en trenger, men hvis du synes at du bør ha mer oppfølging så ta en prat med fastlegen om dette.

Jeg er delt i om jeg trenger mer oppfølging. Vurderer å levere noe av opplysningene til fastlegen og la h*n lese det og høre hva h*n mener. 

Skrevet
2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Fikk du noe medisiner. Har du merket noe tilbivirkninger.

Man bør være veldig obs mens det er tid for evt klage. Bivirkninger med ting kan bare bli for store og på lang sikt for noen invalidiserende. Håper du har noen å henvende deg til og at alt er for deg godt nok dokumentert.

Det står at de ville har meg til lege for vurdering og oppfølging, men flyttet før det skjedde. Ingen medisiner på den tid. 

Skrevet

Men er en annen ting jeg lurer på. Kan den kommunen sende de opplysningene til min nåværende bokommune automatisk? Altså uten at jeg vet det? Eller er de så gamle at det kan være aktuelt å slette de? 

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tror hva de praktiserer er så forskjellig så man må bare spørre.

Godt ikke du er av de som har vært utsatt for opplysninger på avveie eller upåaktet kriminalitet .Sånt må det stå bare onde personer bak.

Skrevet
2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror hva de praktiserer er så forskjellig så man må bare spørre.

Godt ikke du er av de som har vært utsatt for opplysninger på avveie eller upåaktet kriminalitet .Sånt må det stå bare onde personer bak.

Ja at det er forskjeller har jeg erfart. På den tid hadde jeg gjort ganske alvorlige ting (noe jeg tidvis gjør fremdeles) og det står skrevet at i et møte hadde jeg vært avflatet og viste å ikke forstå alvoret i situasjonen min. Forøvrig så ville jeg ikke ha miljøarbeidertjeneste og heller ikke støttekontakt, men de mente det var ganske viktig. Virket som jeg ikke fikk bestemme det selv. Her jeg bor ville de det samme, men hadde ikke nytte av miljøarbeider. Støttekontakt er jeg lite villig til da jeg er noe skeptisk. 

Skrevet

Jeg må visst spør igjen. Var oppfølgingen grei eller veldig tett? Kan opplysningene være nyttige eller er de så gamle at det er aktuelt med sletting? Kan opplysningene automatisk sendes kommunen jeg nå bor i siden de fikk min adresse og vet hvilken kommune jeg bor i uten å informere meg? Trenger kun svar på dette nå. 

Skrevet (endret)
58 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg må visst spør igjen. Var oppfølgingen grei eller veldig tett? Kan opplysningene være nyttige eller er de så gamle at det er aktuelt med sletting? Kan opplysningene automatisk sendes kommunen jeg nå bor i siden de fikk min adresse og vet hvilken kommune jeg bor i uten å informere meg? Trenger kun svar på dette nå. 

Om oppfølgingen var grei eller for tett kan jo ikke vi svare på. Det er ingen her som vet hva ditt behov var eller hva ditt behov er nå. Du skriver jo selv at du har blitt tilbudt støttekontakt eller miljøarbeider, men at du ikke ønsker det. Da er jo heller ikke disse opplysningene relevante for noe som helst. Hadde det vært at du ønsket oppfølging, men ikke fikk det så kunne det vært relevant å gi legen disse opplysningene. Hvorfor skulle de bli slettet? Kommunen sender ikke automatisk slike opplysninger videre til en ny kommune.

Endret av Trine
Skrevet
10 minutter siden, Trine skrev:

Om oppfølgingen var grei eller for tett kan jo ikke vi svare på. Det er ingen her som vet hva ditt behov var eller hva ditt behov er nå. Du skriver jo selv at du har blitt tilbudt støttekontakt eller miljøarbeider, men at du ikke ønsker det. Da er jo heller ikke disse opplysningene relevante for noe som helst. Hadde det vært at du ønsket oppfølging, men ikke fikk det så kunne det vært relevant å gi legen disse opplysningene. Hvorfor skulle de bli slettet? Kommunen sender ikke automatisk slike opplysninger videre til en ny kommune.

OK takk for svar. Kommunen her mener jeg trenger oppfølging og likte ikke at jeg ikke var villig til det. Samme sa fastlegen. Problemet er at jeg har følt meg nesten overkjørt både på den tid og en gang etterpå så er derfor noe skeptisk. Forsøkte miljøarbeider, men jeg og miljøarbeidertjenesten avsluttet det da jeg ikke hadde nytte av det. Klarer meg veldig bra uten. Om det ikke er noe formål med de skal de slettes står det flere steder og jeg kommer aldri til å flytte tilbake til den elendigheta (bygda).

Skrevet
3 minutter siden, aa-k-j skrev:

OK takk for svar. Kommunen her mener jeg trenger oppfølging og likte ikke at jeg ikke var villig til det. Samme sa fastlegen. Problemet er at jeg har følt meg nesten overkjørt både på den tid og en gang etterpå så er derfor noe skeptisk. Forsøkte miljøarbeider, men jeg og miljøarbeidertjenesten avsluttet det da jeg ikke hadde nytte av det. Klarer meg veldig bra uten. Om det ikke er noe formål med de skal de slettes står det flere steder og jeg kommer aldri til å flytte tilbake til den elendigheta (bygda).

Om du klarer deg bra uten så er det jo ikke noen grunn til at du skal ha mer oppfølging. Om det står at de skal slettes dersom det ikke er noe formål med dem så må du sikkert be kommunen om å slette dem.

Skrevet

Papirer som er 18 år gamle er gamle, det er ikke det samme gjelder i dag? Og om du trenger mer oppfølging er det bare du som kan svare på i grunn.

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Papirer som er 18 år gamle er gamle, det er ikke det samme gjelder i dag? Og om du trenger mer oppfølging er det bare du som kan svare på i grunn.

Jeg har ikke lurt på om jeg trenger mer oppfølging. Jeg tenkte mer på om opplysningene kunne være greie i forhold til å finne ut om jeg trenger mer oppfølging. En slags bakgrunnshistorie på en måte. Er opplysninger der som er like aktuelle fremdeles, men er de for gamle selv om de er relevante? Har bedt den kommunen slette de da jeg allerede har kopi og skal ikke flytte tilbake. 

Skrevet
52 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg har ikke lurt på om jeg trenger mer oppfølging. Jeg tenkte mer på om opplysningene kunne være greie i forhold til å finne ut om jeg trenger mer oppfølging. En slags bakgrunnshistorie på en måte. Er opplysninger der som er like aktuelle fremdeles, men er de for gamle selv om de er relevante? Har bedt den kommunen slette de da jeg allerede har kopi og skal ikke flytte tilbake. 

Ok. Vel jeg viste en epikrise fra slutten av 2011 til mine sykepleiere, de brydde seg ikke om det så det var nok for gammelt. Selv om min situasjon er den samme i dag,men må ta tak i ting selv da. Gå til lege og få henvisning til fysioterapeut f.eks, uansett må jo du ta det opp med legen. Og der jeg fikk utredning ville de ha gamle papirer, så de teller nok de og...din bakgrunn. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Vel jeg viste en epikrise fra slutten av 2011 til mine sykepleiere, de brydde seg ikke om det så det var nok for gammelt. Selv om min situasjon er den samme i dag,men må ta tak i ting selv da. Gå til lege og få henvisning til fysioterapeut f.eks, uansett må jo du ta det opp med legen. Og der jeg fikk utredning ville de ha gamle papirer, så de teller nok de og...din bakgrunn. 

Tror jeg bare tar de med til fastlegen så får han avgjøre om han vil lese de eller ikke. Ska høre med kommunen også om de synes de er greie å ha. Jeg bare informerer de så får de ta avgjørelsen. 

Skrevet
15 minutter siden, aa-k-j skrev:

Tror jeg bare tar de med til fastlegen så får han avgjøre om han vil lese de eller ikke. Ska høre med kommunen også om de synes de er greie å ha. Jeg bare informerer de så får de ta avgjørelsen. 

Ja gjør det du :) 

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tenkte mest på om man kanskje er bærer av visse alvorlige sykdommer. Kanskje ting man fortrenger selv i sine tungeste stunder fordi man " beskytter" seg selv for å ikke falle i for dyp og farlig deperesjon. Derfor er mitt fokus alltid livet. Bøygen eller døden om man vil tar jeg når den melder seg. Jeg tror faktisk mange ikke snakker med sine nærmeste engang om hva de vet om familiesykdommer og utregnet egen sannsynlighet. Jeg vet ikke men i våre dager kan jo de som deler innsyn i hverandres slektstrær se litt av hvert har jeg fundert på litt iblandet. Derfor gjør ikke jeg det.Deler stort med noen lenger. Når det gjelder det med familie osv. Ingen kan noe for at de ikke forstår tror jeg bare. Et sted man kan ta folk på ordet er det der tror jeg for de fleste mennesker vil gjerne forstå mest mulig. Og hvorfor? Jo de vil nå sitt potensiale. Man vil leve lengst og best mulig og måtte ingen fornekte menneskene og deres i det.

Årsaken til at man ikke forstår. De fleste vandrer kanskje litt på gjengrodde stier i perioder. Spesielt mennesker med litt psyke.Bare et veldig vondt stigma. Enkelte mener jo til og med at alt vedkommende driver med er bare søppel.

Mange bærer helt urettmessig på masse skyldfølelse. Ingen kan noe for at de ikke forstår tror jeg bare.

Men klarer man ikke å snakke kan kanskje skrive eller tegne og male eller lage smykker eller så mye.

Håper fastlegen setter av god tid til deg nå når du trenger og det er deg det gjelder.😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...