AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Da jeg flyttet til Oslo fra provinsen på slutten av 90 tallet, så kostet en kommunal 40m2 leilighet 1400,- kroner i husleie i måneden. Selv fikk jeg boliglån av kommunen,, hvorav store deler ble betalt av bostøtte og boligbidrag. I dag betaler de som ikke har eid leilighet full markedspris for kommunale boliger, og bostøtte er nesten avsluttet for store grupper av de som har trygd og pensjon. De som ikke eier leilighet i det sentrale østlandsområdet, må betale minst 9000,- for å bo i måneden. Når da en minstepensjon er 16000,- i måneden utbetal og ung ufør 17500,- så sier det seg att det blir mye fattigdom. Jeg synes bostøtte bør bli mer oppnåelig igjen. Merkelig att nå som det er blitt så dyrt å bo, så faller den bort. Selv har jeg ikke bruk for det lengre, men jeg var heldig å kom inn på boligmarkedet med gode sosiale støtteordninger og slikt. Jeg synes synd på de som ikke får noe annet nå. Anonymkode: 16110...8a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422662-hvilke-parti-har-skylden-for-fattigdomsproblematikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg flyttet til Oslo fra provinsen på slutten av 90 tallet, så kostet en kommunal 40m2 leilighet 1400,- kroner i husleie i måneden. Selv fikk jeg boliglån av kommunen,, hvorav store deler ble betalt av bostøtte og boligbidrag. I dag betaler de som ikke har eid leilighet full markedspris for kommunale boliger, og bostøtte er nesten avsluttet for store grupper av de som har trygd og pensjon. De som ikke eier leilighet i det sentrale østlandsområdet, må betale minst 9000,- for å bo i måneden. Når da en minstepensjon er 16000,- i måneden utbetal og ung ufør 17500,- så sier det seg att det blir mye fattigdom. Jeg synes bostøtte bør bli mer oppnåelig igjen. Merkelig att nå som det er blitt så dyrt å bo, så faller den bort. Selv har jeg ikke bruk for det lengre, men jeg var heldig å kom inn på boligmarkedet med gode sosiale støtteordninger og slikt. Jeg synes synd på de som ikke får noe annet nå. Anonymkode: 16110...8a8 De er vel like skyldige alle mann. Anonymkode: f3f47...5f4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422662-hvilke-parti-har-skylden-for-fattigdomsproblematikk/#findComment-3789249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Alle kan ikke ta ansvaret for alt men noen bærer nok noe mer ansvar sikkert i det store regnskapet. Jeg vil ikke peke på noen spesiell. Jeg tror oppsettet av nasjonalbudsjettet og behandlingen av dette er veldig opptrukket og følger mye " the same prosessor as evrery year" Guds kvern maler langsomt og de mange sandpåstrøingsorgan strammer inn og utvider litt her og der. De fra før av eiendomsløse eller arbeidsløse har ikke så mange poster og er dermed " forskånet" fra både påplussinger og nedplussinger. Sterke grupper kan gjøre at behov mindre sterke grupper har nedprioriteres eller blir borte fra for eksempel helsepostene fordi det er jo " så lite behov" Men at nasjonalbusjettene er skåret over mye samme mal i mange land har sikkert mange fordeler når man forsker over og utvikler økonomisk teori vil jeg tro. Stabilitet og forutsigbarhet er en veldig undervurdert faktor tror jeg i økonomi og regler som gjelder oss alle. Men når ting er vanskelige tider er det vanskelige tider. Arbeidepartiet er vel de som har mest tradisjon for å prøve skjerme svake grupper eller mennesker med et dårligere utgangspunkt fordi de er bevist det store tapet et menneskefiendtlig samfunn utgjør. Det er kanskje samspillet mellom alle aktørene som har mest å si som de sa i Dagsrevyen i dag. Det er kanskje sånn det henger sammen. Det er vanskelig å spå spesielt om framtida tror jeg bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422662-hvilke-parti-har-skylden-for-fattigdomsproblematikk/#findComment-3789257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Det er politikerne til enhver tid som har ansvaret i ytterste ende. Jeg tenker lite på dette da jeg pensjonerer meg selv fra imorgen og vinker farvel til arbeidsliv og organisasjonsliv. Alt har en ende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422662-hvilke-parti-har-skylden-for-fattigdomsproblematikk/#findComment-3789262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanuttius Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Det er iallefall veldig tragisk å høre politikere stå frem på TV gang på gang og ytre at uføre, minstepensjonister og andre svake grupper har fått det bedre. Man skulle tro at disse politikerne ville oppsøke grupper som har skoen på. Det er jo ganske enkelt i dag, Facebook er full av grupper hvor mennesker forteller om hvor vanskelig livet har blitt etter at trygd ol ble "hevet" (og beskattet på linje med lønn) og bostøtten forsvant for mange. Heldigvis har jeg to inntekter i hus men om ikke hadde jeg måtte flyttet i campingvogn. Vet flere som forteller at de vurdere det nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/422662-hvilke-parti-har-skylden-for-fattigdomsproblematikk/#findComment-3789265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.