Gå til innhold

Har dere en diagnose eller flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse, type 2. I tillegg trekk fra eupf og trekk fra engstelig/unnvikende pf. Periodevis sosialangst.

Rart at jeg enda lever, egentlig. Så forskjell på hvem jeg er basert på de ulike symptomuttrykkene. En dag i mitt hode, og de fleste ville blitt redde. 

Så ustabil. Så psyk. Men jeg har da heldigvis gode perioder innimellom hvor jeg føler meg normal. 

Anonymkode: b8b1a...9dd

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tror jeg har kvittet meg med det meste unntatt stadigøkende kiloer og snart total utmattelse og begynnende hjerteinfarkt og blodpropp. Alt er stadig mine egne spørsmålstegn med andre ord.

Men jeg har oppnåddøkt innsikt om at det finnes usannheter og myter om absolutt alt på jord.

Ikke minst yrkesgrupper(. Alle yrkesgrupper er snart like eksklusive som heismontørene i våre dager.)

Værst har de det som er avhengig av hjelp til alt.De mest syke og mest utsatte som mangler nok rettsvern etter mitt syn.

Men vi har det bra Alt er oversiktlig og greit. Men moren min er blitt "vandrer" tror jeg.

Fremdeles ingen jobb og har ikke våget å gå til lege. I lokalavise stod det i klartekst tida til pasientene var mindre enn noengang hos fastlegene.

Navnet mitt er snart egen diagnose kjennes som.

Skrevet
6 timer siden, Maggie55 skrev:

Fremdeles ingen jobb og har ikke våget å gå til lege.

Skulle ikke du over på førtidspensjon eller noe sånt?

Nå vet ikke jeg hva slags inntekt du har, men det er viktig at du går til lege eller NAV eller hva som nå forlanges, før den stopper opp.  Det blir vel trangt hvis dere skal leve på bare din mors pensjon. 

Skrevet
På ‎29‎.‎08‎.‎2017 den 19.37, Gargamel skrev:

Ingen, men ingen har sjekket hodet mitt heller.

Haha - ikke mitt heller :D

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg må bestille time hos lege for å prøve å avklare litt for har følt meg spesielt dårlig den seneste tid så jeg har bedt om uføreskjema og arkivene tilbake om foregående uføreregistreringer og fødselsopplysninger. Håper de snart finner noe. Ellers kan fortsette på ventelønn med sterkt rettskrav eller bare velge liten alderspensjon livet ut. Men i våre dager raserer man jo alt. 

Hørte akkurat skattedirektøren var fremme og spurte med streng stemme om noen hadde noen gjemt og uoppgjort Formue i utlandet. Det er kanskje hva dere hviler så godt på sammen med alle de utenlandske nye landsmenn og kvinner og alle helsepersonell og Nav og valgstyret og Forsvaret.

Vi har ikke engang en gammel signalpistol på loftet.Alt med skatt og alt klarert og betalt når gjelder moms og fairtrade her.

Jeg har kruset jeg arvet etter min nå avdøde far. Utenpå kruset jeg arvet står mitt navn med fargerike store bokstaver og bildet av noen vaskekjærringer og en morsom stripe.

" "Maggie55 "betyr ren"

(Et krus pluss et lite søtt spett)

(min far husket historien. Selv arvet han en hammer)

Så jeg er godt sikret gjennom farsarven min også lever jo min mor heldigvis for oss. Vi vil klare oss sjøl så langt vi kan .Vi venter bare på krakket som vel kommer etter valget uansett. Men vi holder tommene selvsagt at alt går bra med alle inklusive politi og myndigheter og politikere og økonomer og media.

Men dere er kanskje begynt å kjenne på nervene? Har kanskje mye i langsiktige bundet fonds. Ingen fare. Vi er beredt på å stelle gravene våre sjøl selv om kirka styrer fondene sine i do inklusive gravfonds. Kanskje for sent å snu. Toget er gått?

Det beste er å klare seg sjøl som best en kan.

Håper valget er vell blåst som vanlig for dete som sikkert har deres på det tørre. Man er ikke mere åpen enn man gjør seg sjøl

Godt og hemmelig valg til alle og pass skatten fra meg😊

Men jeg unner dere alle den nå blå krakken  som nå står i stua😊

Skrevet
4 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men i våre dager raserer man jo alt. 

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Vi venter bare på krakket som vel kommer etter valget uansett.

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men dere er kanskje begynt å kjenne på nervene?

Jeg skjønner lite av disse dommedagsgreiene dine, jeg bor ikke på noen karibisk øy og forventer ikke noe dramatikk, verken før eller etter valget. 

8 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det beste er å klare seg sjøl som best en kan.

Det er jeg enig med deg i.  Jeg spurte bare fordi du skrev at du ikke hadde våget å gå til lege.

Gjest Maggie55
Skrevet

Har nå sendt SMS å bestilt ledig time. Håper lege ikke sykemeldt selv. Alle har så fullt opp i dag.

Gjest Maggie55
Skrevet

Min mor er grei så lenge der er rikelig tilgang til vafler litt røyk og TV. Skal nå ta ut noe lutefisk jeg fikk tak på. Den flotte laksen jeg fikk tak i sparer vi til jul.

Ellers skal jeg kjøpe torsk hos fiskerens datter som passet meg som barn og hvor onkel ødela sin arm i garnene Dengang var ingen forsikringer.

De fikk aldri den armen rett igjen enda de knakk den opp flere ganger igjen. Onkel orket jo ikke mere av det selvfølgelig.

Håper ikke sånne tider kommer på ny ,nei.

Og feieren kommer mandag.

Venter på svar fra legen. 

Værden går sin vante gang. Det skulle jo bare mangle.

Skrevet (endret)

Jeg har tatt det opp med lege tidligere men går ikke i terapi nå for det, jeg sliter med angst og tankekjør. Iblant er det bedre og iblant verre. Jeg har lært meg metoder fra lang tilbake da jeg fikk råd fra psykolog om det: Altså å skrive på egenhånd. De mente at det var det som ga meg best resultater. 

Itilegg til dette så har jeg fortsatt en "slags kjærlighetssorg" som kompliserer litt for meg. Det har jeg hatt i over et og et halvt år. Men jeg er langt bedre enn jeg var. Det går sakte men fremover. Har lært meg metoder for hvordan jeg skal tenke for å få det bedre med meg selv :)

Med tanke på dette så er jeg utrolig flink å være aktiv: komme meg ut på tur, trene, kose meg ellers. Jeg er veldig nøye på å holde meg i aktivitet for en gang for langt tilbake ble jeg apatisk .. ville bare ligge på sofaen og orket ingenting. Jeg har blitt helt anderledes. 

Endret av Mina1
Skrevet

En liten rettelse, ifølge legen så er visstnok bipolar med psykose hoved diagnosen så kommer de andre som underdiagnoser. 

Ser egentlig på diagnoser som et verktøy til å få det bedre. Vet jo hvordan jeg må leve for å slippe og bli kjempe dårlig pluss at jeg bør fjerne triggere som gjør meg sykere.

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tror det er veldig mye rent fusk på dette området som så mange andre fordi noen trenger å fikse seg uføre eller friår.

For å dekke over fusket tror jeg mange gjør mye rart. Har lest om mye av dette i avisene opp gjennom årene men alltid trodd det gjalt alle andre.

Har sett at det nå er mere forskning om forskning og manglende oppfølging og ansvar. Noe vel vi mange har ant men sløvet fra oss avmangel på å vite hvor vi skulle gå med det. Husker personer i mitt liv som jeg ikke har mulighet til å finne ut hvordan " går med" om de lever. Nettopp mennesker som var avhengig avhjelp og støtte og som hadde det så lenge de nærmeste omsorgspersoner levet.

Men også institusjonene har sitt. Ofte sengene ansvarsfraskrivelse av samfunnet. 

Skrevet

Har ikke noen diagnose nå som jeg har blitt bedre. Diagnoser er ikke en dom for livet da, man er syk innimellom eller man kan være feildiagnostisert, eller det kan være helt andre grunner. 

De gjør feil med diagnoser fordi de rett og slett ønsker å stappe folk fulle av såkalte medisiner dvs legemidler de tjener milliarder på. Og ha dem som siklende tullinger i såkalte apeburet helt uten livskvalitet og noe eget lenger. 

Så jeg syns dagens psykiatri er tortur, og jeg har sett mange skjebner i den - og de fleste går det dårlig med når de ikke får hjelp eller behandling og skal råtne på institusjoner hvor de lærer at de suggene som jobber der er bedre og flinkere mennesker som skal ha større menneskeverdi enn de fordi de har en jobb på dagtid og eventuelt på nattestid også.

Anonymkode: fe7c5...3c4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gjør feil med diagnoser fordi de rett og slett ønsker å stappe folk fulle av såkalte medisiner dvs legemidler de tjener milliarder på. Og ha dem som siklende tullinger i såkalte apeburet helt uten livskvalitet og noe eget lenger. 

Jeg tror ikke det er mange siklende tullinger i apebur i psykiatrien her i landet i dag. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg syns dagens psykiatri er tortur, og jeg har sett mange skjebner i den - og de fleste går det dårlig med når de ikke får hjelp eller behandling og skal råtne på institusjoner hvor de lærer at de suggene som jobber der er bedre og flinkere mennesker som skal ha større menneskeverdi enn de fordi de har en jobb på dagtid og eventuelt på nattestid også.

Hvilken hjelp eller behandling mener du de sykeste burde få, når du tydeligvis er motstander av innleggelser? 

Skrevet
7 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror det er veldig mye rent fusk på dette området som så mange andre fordi noen trenger å fikse seg uføre eller friår.

Det er verken enkelt eller særlig lukrativt å ta "friår" på NAV. 

Skrevet
16 timer siden, laban skrev:

Jeg tror ikke det er mange siklende tullinger i apebur i psykiatrien her i landet i dag. 

Hvilken hjelp eller behandling mener du de sykeste burde få, når du tydeligvis er motstander av innleggelser? 

Synes de burde revolusjonere hele systemet men det fungerer neppe i praksis - men å slutte å spre vranglære om psykologiske faktumting og å oppdatere forskning burde de ihvertfall kunne gjøre. 

Anonymkode: fe7c5...3c4

Skrevet
På 8.9.2017 den 2.32, AnonymBruker skrev:

Diagnoser er ikke en dom for livet da, man er syk innimellom eller man kan være feildiagnostisert, eller det kan være helt andre grunner. 

Jeg har to diagnoser, begge er medfødt og begge følger meg til grava, så for noen er det en "dom" for livet. Og nei, jeg er ikke feildiagnostisert.

Da er det rart noen får diagnoser som ikke kan medisineres, og mange får medisiner som faktisk gjør at de fungerer i hverdagen. Det koster samfunnet veldig mye penger å ha folk siklende i apebur, så jeg tviler på at det er noe samfunnet ønsker. I tillegg blir de færreste tvangsmedisinert, så man velger faktisk selv om man vil ta dem eller ikke. Og som Laban sier, tror ikke det er mange siklende tullinger i apebur her i landet. Jeg vil nok faktisk tørre påstå at det ikke er en eneste psykiatrisk pasient plassert i et apebur.

Hvor har du dette fra? Din egen fantasi? Jeg har vært innen psykiatrien i 3 år nå og syns overhode ikke det er tortur. De prøver jo bare å hjelpe meg. Litt slitsomt med utprøving av medisiner, men ingen tvang meg. Det var jeg som ville prøve det som prøves kunne. Ingen av medisinene har gjort meg i nærheten av dopa. Og ingen sugger har fortalt meg at de er bedre enn meg. Derimot prøver de hardt å få meg til å forstå at jeg også duger til noe.

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har to diagnoser, begge er medfødt og begge følger meg til grava, så for noen er det en "dom" for livet. Og nei, jeg er ikke feildiagnostisert.

Da er det rart noen får diagnoser som ikke kan medisineres, og mange får medisiner som faktisk gjør at de fungerer i hverdagen. Det koster samfunnet veldig mye penger å ha folk siklende i apebur, så jeg tviler på at det er noe samfunnet ønsker. I tillegg blir de færreste tvangsmedisinert, så man velger faktisk selv om man vil ta dem eller ikke. Og som Laban sier, tror ikke det er mange siklende tullinger i apebur her i landet. Jeg vil nok faktisk tørre påstå at det ikke er en eneste psykiatrisk pasient plassert i et apebur.

Hvor har du dette fra? Din egen fantasi? Jeg har vært innen psykiatrien i 3 år nå og syns overhode ikke det er tortur. De prøver jo bare å hjelpe meg. Litt slitsomt med utprøving av medisiner, men ingen tvang meg. Det var jeg som ville prøve det som prøves kunne. Ingen av medisinene har gjort meg i nærheten av dopa. Og ingen sugger har fortalt meg at de er bedre enn meg. Derimot prøver de hardt å få meg til å forstå at jeg også duger til noe.

Tre år? Jeg fikk utredning jeg, så var det rett til nav og uføre. Ikke noe hjelp i det hele tatt.

Anonymkode: 053e2...01a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre år? Jeg fikk utredning jeg, så var det rett til nav og uføre. Ikke noe hjelp i det hele tatt.

Anonymkode: 053e2...01a

Snart et år siden jeg ble ferdig utredet. Ønsket du noe hjelp da? Jeg har vært heldig, syns jeg, som ikke bare ble kastet ut fra dps. Det er jo ikke meningen man skal gå der i flere år. Man skal få utredning og ev. behandling. Men så lenge man ikke kan behandles så må de nesten bare sende deg videre, så det får kommet til nye pasienter. Men selv om de må avslutte på dps etterhvert, så får man jo hjelp i kommunen. Problemet er bare at man må klare å si ifra at man trenger det, ellerså må man ha en lege/behandler som følger opp tett og skjønner at du trenger hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...