Gå til innhold

Trines hekkebusker og andre buskevekster!

Anbefalte innlegg

Busker er i grunn mye til besvær. "Du må klippe ned hekken så den blir tett og fin" har jeg blitt fortalt. Ok, klippe kan jeg så skal vel få til det. Så står jeg der med den elektriske buskeklipperen og funderer. Klippe ja, klippe hva da? Bare det som vokser oppover, eller det som vokser utover også? Og hvor mye skal jeg klippe? Jeg burde overlatt jobben til ulla jeg driver og før på. De har langt bedre gartnerevner enn hva jeg har. De stusser litt her og litt der og har et effektivt kompostsystem. Jaja, det skjer forsåvist at gresset ikke er tilstrekkelig kompostert før det kommer ut som gjødsel. Det er jo bokstavlig talt litt dritt, men som regel går det bra, de får trykket det ut på et vis og det er sjeldent jeg må hjelpe til. Nåvel, jeg klipte litt her og litt der, mest i høyden. Tok jeg nok? Vel, det får jeg aldri vite! Så var det alle disse stråene da, som vokser opp midt i buskene. Skal de bare være der? Jeg valgte å fjerne endel. Men den ene hekkebusken, stakkars, den druknet nesten i villbringebær. Så står jeg der da, med hue i buskene og prøver å skille de fra hverandre. Vet ikke om det var hekking de drev med, jeg vil nødig ha en hybrid av en eller annen spireasak og bringebær. Det er ganske vått ute i dag. Jeg er ikke redd for vann, men tanken på brunsneglene og deres ekle, slimete kropp, klarer ikke helt å forlate hodet. Snegler liker ikke bringebær har jeg hørt. Vel, det påstås at de ikke liker lavendel heller, så hvorfor så jeg da en gnafse og kose seg på nettopp lavendelen? Det er ikke som at det er mangel på løvetann rundt her! Men denne villbringebæra, den vokser da virkelig over evne. I fjor høst trodde jeg at jeg var smart. Jeg klippet ned alt som var så det kun var små pinner som stakk opp. Jeg rakk knapt blunke i vår før buskene var tilbake. Så hva gjør man med denne bringebæra som tar helt av? Jeg tror kanskje det er best å bare la den være. En annen ting som tar helt av her er lønna. Det er helt ekstremt mye lønn og den vokser i en helvetes fart. Jeg skjønner ikke at jeg kan ha så mye lønn og alikevel så dårlig betalt! Kunne såklart tatt med lønna i butikken og prøvd å betale med den, men jeg ser for meg at det ikke hadde blitt så godt mottatt. Når dystymien tar litt overhånd så får jeg sånne idéer, som at jeg skal forsøke meg som gartner. Da kan jeg stå der og banne og sverte og kappe ned og røske opp. Den minste ulla vil gjerne være med. Han står og henger over gjerdet mens han piper og ser på at mor leker med pinner, helt alene. Men så lenge mini har en evne til å legge ut på eventyr alene så er det best å ha han trygt plassert innenfor porten.

Nå er vi inne. Både lillegutt og storebror sover godt. Hekken er klipt og det er jo slett ikke dårlig bare det. Selv om jeg ikke aner om jeg har gjort det riktig! Og om noen lurte, ja jeg vil ha svar på alle disse spørsmålene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/422678-trines-hekkebusker-og-andre-buskevekster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Haha jeg har ikke peiling, men du er god til å skrive :D Fikk meg med på laget!

Takk :) Hjernen går noen ganger i hundreogsnørrogførtti og det ene spørsmålet etter det andre dukker opp i skallen. Så tar jeg egnentlig bare med meg tankene inn og skriver dem ned ;)

Haha - du skriver jammen godt!

Jeg klipper ikke hekk selv, men har jo sett på når mannen gjør det. Vi har en tujahekk og en vinterligusterhekk. Vinterligusterhekken blir kjempebred, og må tas i bredden også. Tipper at vi klipper hekk sånn ca 3 hvert år.

Disse ulldottene dine - er det hundene, eller har du sauer også?

Du får få deg kaniner - de elsker både bringebærblader og lønn!

14 minutter siden, Trine skrev:

Takk :) Hjernen går noen ganger i hundreogsnørrogførtti og det ene spørsmålet etter det andre dukker opp i skallen. Så tar jeg egnentlig bare med meg tankene inn og skriver dem ned ;)

En forfatterspire? ;) 

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Haha - du skriver jammen godt!

Jeg klipper ikke hekk selv, men har jo sett på når mannen gjør det. Vi har en tujahekk og en vinterligusterhekk. Vinterligusterhekken blir kjempebred, og må tas i bredden også. Tipper at vi klipper hekk sånn ca 3 hvert år.

Disse ulldottene dine - er det hundene, eller har du sauer også?

Du får få deg kaniner - de elsker både bringebærblader og lønn!

Takk :)

Denne hekken har ikke stått så mange år så den må visst klippes litt for å bli tettere. Men de vokser jo så forskjellig disse buskene så noen er monsterstore, mens andre er bittesmå. Jeg vil jo at den skal bli bred, men det hjelper ikke at den er bred dersom den er tynn og pistrete. Vinterliguster...hmm, gleder meg til vinteren og det eneste som vokser forhåpentligvis er brøytekantene.

Ja, disse ulldottene er hundene. Sauer er skumle dyr, fant jeg ut da vi på tur plutselig hadde ca 20 stk som jaget oss, helt umotivert! Men jeg har tenkt at jeg burde hatt en geit, de spiser jo ned alt som er. Men da hadde jeg vel muligens ikke heller hatt noen hekk igjen.

Kaniner ja, stakkars, de hadde nok ikke tålt så godt å leke med minstemann!

Annonse

Ja, du er flink til å skrive Trine. En fornøyelse å lese. Selv aner jeg ikke hvordan eller når hekker ol. skal klippes, du er flink.

Angående brunsnegler, de er bare helt ufyselige. Heldigvis så har jeg en grei nabo som jakter på de hver kveld, også litt hos meg. Ser derfor ikke så mye til dem.

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Ja, du er flink til å skrive Trine. En fornøyelse å lese. Selv aner jeg ikke hvordan eller når hekker ol. skal klippes, du er flink.

Angående brunsnegler, de er bare helt ufyselige. Heldigvis så har jeg en grei nabo som jakter på de hver kveld, også litt hos meg. Ser derfor ikke så mye til dem.

Takk :) Det er jo godt å høre at det ikke bare er jeg som ikke kan noe om hekker.

Jeg har for tiden ingen nabo. Eller det bor jo folk nedi gata, men det er veldig mye, gjett hva!!! Lønn og bringebær mellom oss. Er bare en boligtomt som grenser til tomta mi. Men jeg er ute og jakter hver kveld selv. Men siden ingen andre jakter i umiddelbar nærhet så er jeg redd denne jaktingen blir et evigvarende prosjekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...