Gå til innhold

Dagfinn (63) kan tape 10.000 på Høies medisinkutt

Anbefalte innlegg

Blir du rammet?

https://www.siste.no/helse/politikk/innenriks/dagfinn-63-kan-tape-10-000-pa-hoies-medisinkutt/s/5-47-100963

Pasienter kan få en ekstraregning på tusenvis av kroner neste år når regjeringen nå fjerner bidragsordningen for hvit resept.

Dersom du i dag ikke får medisiner på blå resept og heller ikke får noen annen støtte fra det offentlige, kan du søke om å få refundert dine medisinutgifter fra hvit resept. Etter en egenandel på 1.825 kroner kan staten ta inntil 90 prosent av regningen. Men nå foreslår regjeringen å fjerne bidragsordningen for hvit resept.

– Jeg får medisiner på såkalt hvit resept. Etter en egenandel på 1.825 kroner får jeg dekket 90 prosent av utgiftene jeg har i løpet av et år. For meg dreier deg seg om legemidler som hvert år koster 14.000. Men i det siste vedtaket står det at departementet har foreslått å avvikle ordningen fra 2018, forteller Dagfinn Wold Haavik (63) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Jeg vet at mange går på langt dyrere medisiner enn meg. Vil den nye forskriften dekke deres behov? Mange av disse har veldig lav inntekt, og kan være 100 prosent uføre eller minstepensjonister. For noen kan en økning på noen tusenlapper få veldig store konsekvenser. Det kan føre til langt større sosial ulikhet i Norge, sier han.

Forslaget vekker sterke reaksjoner hos SV.

– Dette er en ordning som er til for dem som faller mellom to stoler, og har høye utgifter til medisiner uten å komme inn under de andre ordningene. Hver eneste gang det skal spares penger, er det de syke og arbeidsløse som får svi. Det er rart at det aldri går an å løse problemer i den andre enden av skalaen, hos de friske og rike, sukker stortingsrepresentant for SV, Karin Andersen.

Anonymkode: c3245...81c

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...