Gå til innhold

Hvor strengt er det ved stemming ?

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet hvor strengt det er når man skal stemme? . Har en datter som skal stemme for første gang. Hun er lett psykisk utviklingshemmet og trenger litt veiledning i hvordan praktisk gå frem. Kan jeg følge henne hele veien?. Hun vet godt hvem hun vil stemme på og er ikke umyndiggjort. 

Anonymkode: 47f0d...8f0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/422855-hvor-strengt-er-det-ved-stemming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://valg.no/valgene/stortingsvalget-2017/valgdag-og-gjennomforing/hjelp-til-a-stemme-i-valglokalet/

https://valg.no/valgene/stortingsvalget-2017/valgdag-og-gjennomforing/tilgjengelighet-til-valg/

Du kan være med, men en funksjonær skal passe på at du ikke "hjelper" henne for mye.

Forhåpentligvis er valgfunksjonærene kjent med dette, men jeg ville kanskje tatt med en utskrift for sikkerhets skyld (eller lagret lenkene).

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Noen som vet hvor strengt det er når man skal stemme? . Har en datter som skal stemme for første gang. Hun er lett psykisk utviklingshemmet og trenger litt veiledning i hvordan praktisk gå frem. Kan jeg følge henne hele veien?. Hun vet godt hvem hun vil stemme på og er ikke umyndiggjort. 

Anonymkode: 47f0d...8f0

Du får ikke være med inn i avlukket så lenge hun selv klarer å gi uttrykk for hvilket parti hun vil stemme og takler at en fremmed blir med henne inn selvfølgelig. Dersom det kan bli problemer blir både du og valgmedarbeideren med inn. Du kan ikke bli med henne inn alene da du i teorien kan presse henne til å stemme noe annet enn det hun egentlig vil. Dersom du er usikker på om hun vil takle at en fremmed blir med henne inn så snakk med valgmedarbeideren så ordner det seg nok. :) 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren min er skadd etter slag. Han har normal IQ, men problemer med å lese. Jeg fikk ikke være med han inn i valg-båsen en gang han stemte. Selv om jeg vet han har stemt AP hele livet. 

Anonymkode: fb55d...55a

Vi som sitter som valgmedarbeidere blir med inn og hjelper vedkommende med å finne og brette stemmeseddelen riktig. :) 

Jeg har hatt mange ektepar som ville gå inn samtidig og som ble temmelig overrasket da jeg sa at det ikke var tillatt (det har vel aldri vært så jeg skjønner ikke helt hvorfor de blir overrasket over det!). "Det er da kona mi, jeg vet da hva hun stemmer!" sa en kar og jeg klarte ikke å dy meg og sa på fleip:"Nåh, det er ikke sikkert hun stemmer det du tror vet du!" "Tror du hun har lurt meg i alle de år?" gliste han og inne fra avlukket hørtes bare konas latterbrøl. :D Man vet jo aldri - en partner kan jo være såpass dominerende at man velger å si at man stemmer en ting for å beholde husfreden, mens man egentlig stemmer noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...