emilie321 Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Tok en opptelling på hvor mange jeg bør gi julegaver til i år, det ble 17 stykker. De fleste er unge voksne og voksne, bare noen barn. For og ikke gå konk i jula, så begynner jeg i august med å kjøpe gaver. Da blir det heller ikke så mye stress i desember. Til mange av de voksen så blir det alkohol i gave, som kjøpes inn i taxfree butikken når jeg er på harrytur. (I forbindelse med vervet jeg har, så er jeg på en del turer som ikke koster meg noe) Selv prøver jeg å legge meg på 200-250 til de fleste. Barna og datteren får nok mer. Hvor mange har dere å gi julegaver? Og hvor mye er det vanlig å gi til de enkelte? Er jeg kjip som ikke gir mer enn 200 til enkelte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 30 minutter siden, emilie321 skrev: Tok en opptelling på hvor mange jeg bør gi julegaver til i år, det ble 17 stykker. De fleste er unge voksne og voksne, bare noen barn. For og ikke gå konk i jula, så begynner jeg i august med å kjøpe gaver. Da blir det heller ikke så mye stress i desember. Til mange av de voksen så blir det alkohol i gave, som kjøpes inn i taxfree butikken når jeg er på harrytur. (I forbindelse med vervet jeg har, så er jeg på en del turer som ikke koster meg noe) Selv prøver jeg å legge meg på 200-250 til de fleste. Barna og datteren får nok mer. Hvor mange har dere å gi julegaver? Og hvor mye er det vanlig å gi til de enkelte? Er jeg kjip som ikke gir mer enn 200 til enkelte? Jeg kjøper 4 julegaver og grensen min ligger på ca 300 kr. Tre av gavene er til barn, den fjerde til mine foreldre. I tillegg kjøper jeg selvsagt til sønnen min og han får adskillig mer. Han spør aldri om noen ting, vil ikke ha nytt tøy eller f.eks nytt tastatur, mus eller høyttalere til PC selv om de er delvis ødelagte. Laptopen er også ødelagt (lader ikke). Men han vil ikke ha nytt fordi han har store problemer med å snylte på meg som han sier :-( Trist. Så han får alltid mye av meg til jul. En stor og dyr ting, kjøper ny laptop i år. I tillegg kommer jeg til å kjøpe mus og tastatur. Jeg kjøper litt klær og han får penger. Så det blir endel tusen på han. Med glede! Siden du skal kjøpe 17 (!) gaver så synes jeg 200-250 er mer enn nok. Synes egentlig du kan sette grensen til 200 kr. Jeg hadde aldri hatt råd til 17 gaver til det nivået du har lagt deg på. Om du bruker 250 pr pers blir det jo 4250 kr! En jul for noen år siden hadde jeg veldig lite penger. Da kjøpte jeg rett og slett et tyllskjørt til hver av niesene mine på H+M til 49 kr stk. De var storfornøyd med det. Sender også svært få julekort. Jeg orker ikke skrive noe på kortene om hvordan sønnen min og jeg har det (vi sliter). Og gidder heller ikke dikte opp ting om at vi har det bra. Synes det blir meningsløst å sende og motta kort hvor det står god jul og godt nytt år. Så sparer jeg en del porto også. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Når du skal gi gave til 17 stk, er du overhode ikke gjerrig om du ikke gir for mer enn 200 til enkelte. Selv har jeg 11? stk som jeg nok burde gi julegave til + 5 hunder Jeg tenker ikke så mye over hva ting koster, men at folk skal få noe de trenger eller ønsker seg. Altså, jeg tenker jo på pris, men finner jeg noe perfekt til 100 kr så er det bare fint 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilstede Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, emilie321 skrev: Tok en opptelling på hvor mange jeg bør gi julegaver til i år, det ble 17 stykker. De fleste er unge voksne og voksne, bare noen barn.prøver jeg å legge meg på 200-250 til de fleste. Barna og datteren får nok mer. Hvor mange har dere å gi julegaver? Og hvor mye er det vanlig å gi til de enkelte? Er jeg kjip som ikke gir mer enn 200 til enkelte? Når du har så mange, spå synes jeg slett ikke det. Selv har jeg åtte voksne, og et barn, og da legger jeg meg på det dobbelte av det du gjør. Pluss mer til sønnen min da. Jeg begynner også tidlig, og fordeler det ut på de siste månedene. Vanligvis har jeg færre enn dette også, men vi feirer flere sammen i år, og da gir vi til de vi feirer med, og da blir det litt mer enn vanlig. Det tar på økonomien når en bare har uføretrygd, men jeg vil så gjerne gi noe fint også da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Det er nærmest umulig å mene noe kvalifisert om hvor mye man bør gi til hvem - det kommer an på hvor mange man skal gi til, hvem de er (hvor nærstående), ens egen økonomi og hva man er 'vant til'. Jeg har vært nede i 200 kr per tantebarn når de har blitt voksne - mer da de var barn. Egen sønn får typisk 10-20 ganger mer enn det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, emilie321 skrev: Hvor mange har dere å gi julegaver? I vår familie gir vi ikke gaver til voksne, bortsett fra at (voksne) barn gir til egne foreldre og omvendt. Så akkurat nå er det noen år med relativt få gaver, siden verken vi eller de vi pleier å feire sammen med, er besteforeldre ennå. Hvis vi er sammen med mine to voksne tantebarn på julaften, får de gave likevel, men ikke noe stort / dyrt. Søsknene til mannen min er besteforeldre. Barnebarna deres, som altså mannen min er grandonkel(!) til, får også noe fra oss, men ikke så mye (bl.a. fordi vi nesten aldri treffer disse ungene og ikke kjenner dem). Totalt blir det vel tre "store" gaver (til våre egne barn og min far) og 8 atskillig mindre. Det var en god del mer mens egne barn og deres søskenbarn var yngre. 1 time siden, emilie321 skrev: Og hvor mye er det vanlig å gi til de enkelte? Som morsan skriver - det er store variasjoner i hva som er "vanlig". Jeg tror de fleste har litt graderte standarder - ens aller nærmeste får langt mer enn de mer perifere. 1 time siden, emilie321 skrev: Er jeg kjip som ikke gir mer enn 200 til enkelte? På ingen måte. For det første tror jeg ikke folk synes det er riktig at man skal blakke seg på julegaver. For det andre er det langt hyggeligere med noe rimelig som passer til gavemottakerens smak og behov, enn noe dyrere fjas eller pliktløp. Svært mange har jo alt de trenger og mer til, så hvis poenget er å vise at man setter pris på mottakeren, går det fint med en juleblomst eller noe på flaske (som du er inne på), og sånt finnes jo i mange prisklasser. Jeg vil i hvert fall mye heller få noe sånt enn telysestake nr. X, liksom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, Trine skrev: Når du skal gi gave til 17 stk, er du overhode ikke gjerrig om du ikke gir for mer enn 200 til enkelte. Selv har jeg 11? stk som jeg nok burde gi julegave til + 5 hunder Jeg tenker ikke så mye over hva ting koster, men at folk skal få noe de trenger eller ønsker seg. Altså, jeg tenker jo på pris, men finner jeg noe perfekt til 100 kr så er det bare fint Enig med deg. Hvis man finner noe under den prisen man har bestemt seg for å bruke så er det jo helt topp. Kan nevne disse tyllskjørtene til 49 kr. En av niesene gikk i det hele tiden etter julaften. Også utendørs utenpå parkdressen, hehe! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 25. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2017 I fjor fikk jeg innført i familien at vi bare gir til de vi feirer med, med noen unntak fra min side. Har en nevø som står meg spesielt nært pluss hans to barn. Disse får jeg sjelden feiret jul med, så de får uansett. Er dessuten ofte hos dem og passer grandtante barna mine innimellom, så de har jeg god kontakt med. Disse barna får nok litt mer enn 250 hver og datteren min får nok rundt 2000. Skulle gjerne gitt mer, men har rett og slett ikke råd. Er helt enig i at hva en gir er viktigere enn prisen. Når jeg er tidlig ute så hender det at jeg finner noe på tilbud som jeg vet at de ønsker seg,da er jeg fornøyd og de blir fornøyd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 25. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, ColaZero skrev: Enig med deg. Hvis man finner noe under den prisen man har bestemt seg for å bruke så er det jo helt topp. Kan nevne disse tyllskjørtene til 49 kr. En av niesene gikk i det hele tiden etter julaften. Også utendørs utenpå parkdressen, hehe! Hehe, de er så fine når de gjør sånn. En gang ga jeg en nevø en stor leke lastebil (kjøpt på tilbud på sommeren) Han nektet å åpne flere gaver, ville bare leke med den lastebilen..hehe. Foreldrene måtte ta med resten av gavene hjem... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har to unger og til dem og kjæresten min ser jeg ikke på prisen så der sitter lappene løst (blir gjerne 1000-2000,- pr.). Utover det betaler kjæresten for det som kjøpes til hans side og jeg for det som kjøpes til mine. Jeg legger meg på ca. 300,- og da er det vel snakk om 4-5 gaver, + en venninne som er så spesiell for meg at hun får mer + en venninne som alltid bestiller hjemmestrikkede sokker til jul. Prøver gjerne å lage noe selv - strikke sokker, votter e.l. Alltid populært. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, emilie321 skrev: Hehe, de er så fine når de gjør sånn. En gang ga jeg en nevø en stor leke lastebil (kjøpt på tilbud på sommeren) Han nektet å åpne flere gaver, ville bare leke med den lastebilen..hehe. Foreldrene måtte ta med resten av gavene hjem... Stilig! Sånt er gøy og koselig for den som har gitt gaven En ting som er litt...trist? på julaften er når det er så mye julegaver, spesielt da til de små, at leker/gaver de åpner som de vil leke med med en gang blir tatt fra dem fordi de må fortsette å pakke opp andre gaver. Ellers blir man aldri ferdig. Bra at foreldrene til nevøen din tok med seg resten av julegavene uåpnet hjem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 25. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, Lillemus skrev: Jeg har to unger og til dem og kjæresten min ser jeg ikke på prisen så der sitter lappene løst (blir gjerne 1000-2000,- pr.). Utover det betaler kjæresten for det som kjøpes til hans side og jeg for det som kjøpes til mine. Jeg legger meg på ca. 300,- og da er det vel snakk om 4-5 gaver, + en venninne som er så spesiell for meg at hun får mer + en venninne som alltid bestiller hjemmestrikkede sokker til jul. Prøver gjerne å lage noe selv - strikke sokker, votter e.l. Alltid populært. Hjemmestrikkede sokker er jo bare flott å få. Før fikk jeg alltid det av svigermor til jul og bursdag, det var like populær hver gang 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) 10 minutter siden, Lillemus skrev: Jeg har to unger og til dem og kjæresten min ser jeg ikke på prisen så der sitter lappene løst (blir gjerne 1000-2000,- pr.). Utover det betaler kjæresten for det som kjøpes til hans side og jeg for det som kjøpes til mine. Jeg legger meg på ca. 300,- og da er det vel snakk om 4-5 gaver, + en venninne som er så spesiell for meg at hun får mer + en venninne som alltid bestiller hjemmestrikkede sokker til jul. Prøver gjerne å lage noe selv - strikke sokker, votter e.l. Alltid populært. Helt topp for meg å få hjemmestrikkede sokker, helst med masse striper i forskjellige skrikende farger, for jeg strikker ikke selv. Så det blir jeg veldig glad for. En jul fikk jeg to heklede håndklær i hvit bomull av min søster (til å ha ved vasken). Det er en av de fineste gavene jeg har fått. Rørende å tenke på at hun hadde brukt tid på dette. Og ingen har makne. Endret 25. oktober 2017 av ColaZero 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423448-julegaver-hvor-mange-og-hvor-mye-til-hver/#findComment-3798887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.