Gå til innhold

Tenåring på tur alene

Anbefalte innlegg

Hva ville du gjort hvis sønnen din på 17 ønsket å dra på klassetur uten voksne (bare gutter) til Amsterdam, Polen eller København? De som går i klassen hans er 17 år eller eldre. Jeg har overhode ikke lyst til å si ja. Amsterdam høres mistenkelig ut, eller?

Han går på skole litt unna der vi bor, så jeg kjenner ingen av de andre foreldrene. Han sier at ALLE får lov.  Hva hadde dere gjort/sagt?

Anonymkode: 1885e...4dd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423454-ten%C3%A5ring-p%C3%A5-tur-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hva du bestemmer deg for så er det ingen grunn til å være naiv i forhold til hva de kommer til å gjøre der.

En gjeng førstereisgutter på tur til europas liberalisthovedstad. Mye tyder på at det ikke er Van Gogh-museet som står øverst på ønskelista.

Sier ikke dette for å gjøre det værre for deg, men om du bestemmer deg for å si ja, så tror jeg det er lurt å forberede han litt på hva han kommer til å møte.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort hvis sønnen din på 17 ønsket å dra på klassetur uten voksne (bare gutter) til Amsterdam, Polen eller København? De som går i klassen hans er 17 år eller eldre. Jeg har overhode ikke lyst til å si ja. Amsterdam høres mistenkelig ut, eller?

Han går på skole litt unna der vi bor, så jeg kjenner ingen av de andre foreldrene. Han sier at ALLE får lov.  Hva hadde dere gjort/sagt?

Sønnen min reiste på en slik tur og det gikk fint. Han måtte selv betale for turen. 

Anonymkode: 27518...42b

Black and pink

Tjaaa, ikke så lett den der.. 

Jeg ville nok vært skeptisk, og kanskje spesielt siden du ikke kjenner hverken foreldrene til eller de han skal reise sammen med så godt. Om det var en grei kameratgjeng så hadde jeg kanskje sagt ja, men under sterk tvil..

Annonse

22 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg ville vel vært fristet til å si at han får vente til han er 18.  

Hvor nærme 18 er han?  Det er jo forskjell på 17,1 og 17,9

Han ble 17 for en måned siden og vil være 17,4 når de evt. reiser. Jeg er utrolig usikker og vi har hatt en stor krangel pga. dette nå i kveld :( 

Han mener selvsagt at jeg er verdens mest overbeskyttende og han er SÅ ivrig etter å tjente penger til denne turen, skal bake kake og selge på skolen f.eks. Det gløder i øynene hans når han prater om det. Så jeg får litt vondt av han. Jeg fikk han tidlig og husker så veldig godt hvordan det var når jeg ikke fikk lov til det som vennene mine fikk lov til i den alderen der.

Samtidig vet jeg hvor mye dumt jeg gjorde som 17-åring på ferie (med foreldre) på Kreta, og ja, man lærer av det, men det er jo ofte et under at det faktisk går bra.

Kan si at når jeg var på den alderen var det ingen som stilte spørsmål eller engang visste hvor jeg var eller hva jeg drev med. Var ofte borte hele helgene, og hadde egentlig lite med foreldrene mine å gjøre i det store og hele.

Jeg vil si at en 17-åring med en masete og beskyttende mor er heldig, alternativet er på ingen måte noe å trakte etter. Det virker kult der og da, men det er egentlig ikke det. De i min omgangskrets den gangen som hadde foreldre som deg, har stort sett et bra forhold til sine foreldre i dag. Jeg har stort sett ikke et forhold til mine.

Endret av Caprioli
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort hvis sønnen din på 17 ønsket å dra på klassetur uten voksne (bare gutter) til Amsterdam, Polen eller København? De som går i klassen hans er 17 år eller eldre.

Hva slags klassetur er det som foregår utenlands uten voksent følge, når mange er under 18?  Jeg ville krevd å få vite ganske mye om det opplegget, før jeg bestemte meg for noe som helst. 

Jeg hadde sagt nei. Vi kommer muligens til å si jag til tre ukers språktur for 17-åringen til sommeren (hun fyller 17 til våren), men da er det jo i regi av et skoleopplegg.

Tur alene med kamerater/venninner får vente til de er 18.

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Jeg hadde sagt nei. Vi kommer muligens til å si jag til tre ukers språktur for 17-åringen til sommeren (hun fyller 17 til våren), men da er det jo i regi av et skoleopplegg.

Tur alene med kamerater/venninner får vente til de er 18.

Enig i det du sier på egne barns vegne.

Rart å tenke på at jeg hadde det så annerledes i min (og antakelig din) oppvekst. Jeg var på ukelange hytteturer uten foreldre fra jeg var ca. 13, på tre ukers språkreise i England da jeg var 15, og på ferie i Danmark med venninner da jeg var 16-17.  Ander tider ;). 

Akkurat nå, Xtra skrev:

Enig i det du sier på egne barns vegne.

Rart å tenke på at jeg hadde det så annerledes i min (og antakelig din) oppvekst. Jeg var på ukelange hytteturer uten foreldre fra jeg var ca. 13, på tre ukers språkreise i England da jeg var 15, og på ferie i Danmark med venninner da jeg var 16-17.  Ander tider ;). 

Jeg ville gjerne på språkreise i England da jeg var 14-15, sammen med ei venninne. Hun skulle få lov hvis jeg fikk lov. Men jeg fikk IKKE lov. Var så sint på foreldrene mine!!!

Men jeg var mye på leirer og hytteturer og sykkelturer og sånn, etter hvert uten voksne. Men var vel aldri på utenlandstur uten voksne, tror jeg, før jeg var 18-19. Lærte meg tidlig å ta buss og tog, og etter hvert fly alene, og var jo et år i utlandet etter vgs.

Føler likevel at jeg hadde ganske stor frihet som ungdom - tror nok at jeg er mer hønemor enn min mor var.

Annonse

Gjest Kanuttius

Jeg hadde tatt kontakt med alle foreldrene og snakket med de. Be den unge håpefulle skaffe en liste med nummer til alle foreldrene. Min på 15 ville på tur med venner, alle fikk lov sa han men når jeg tok turen opp til den ene mora ble vi to enige om å si nei. Guttene aksepterte det.

På 26.10.2017 den 16.04, påskelilje skrev:

Jeg ville gjerne på språkreise i England da jeg var 14-15, sammen med ei venninne. Hun skulle få lov hvis jeg fikk lov. Men jeg fikk IKKE lov. Var så sint på foreldrene mine!!!

Men jeg var mye på leirer og hytteturer og sykkelturer og sånn, etter hvert uten voksne. Men var vel aldri på utenlandstur uten voksne, tror jeg, før jeg var 18-19. Lærte meg tidlig å ta buss og tog, og etter hvert fly alene, og var jo et år i utlandet etter vgs.

Føler likevel at jeg hadde ganske stor frihet som ungdom - tror nok at jeg er mer hønemor enn min mor var.

Godt å se at andre har hatt mer frihet enn meg. Da jeg var 18, så fikk jeg lov å være ute 1 kveld i uka. Det var nemlig ikke et hotell jeg bodde på.....

Heldigvis så greide jeg å gi datteren mer frihet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...