Gå til innhold

Muntlig kjøreforbud

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Andreaswell skrev:

Viser bare at det å oppsøke hjelp er noe av det dummeste man kan gjøre. Har blitt sviktet av kommunen siden jeg var 7 år, og det har fortsatt frem til i dag. Jaggu spennende at bistandsadvokaten min vil gå etter hele kommunen! 

Jeg er tilregnelig ja, så absolutt. Legen tolker utifra en epikrise, uten å i det hele tatt vite hvordan jeg har det.

Ja noen kommuner lager bare mer trøbbel, ja ikke alltid lurt å søke hjelp. Det kan få konsekvenser! 

Fortsetter under...

54 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det var EN hendelse. Jeg har meget god selvinnsikt, det sa også legen jeg møtte under denne hendelsen. Jeg har aldri vært psykotisk av noe slag, aldri vært innlagt innen psykiatri og aldri hatt noen store psykiatriske kriser. 

Jeg vet godt når jeg ikke kan kjøre bil, og når jeg hadde det følelsesutbruddet, gikk jeg til legevakten. Dette utbruddet er over for lengst.

Selvsagt kan et slikt utbrudd være sterkt, men hadde jeg vært i fare for meg selv eller andre ville jeg jo blitt lagt inn! Og hun sa at der passer jeg i hvertfall ikke inn. Så jeg gikk hjem igjen etter en prat, null problem. Jeg dro jo nettopp fordi jeg ikke kjente meg selv igjen. Nå gjør jeg det, så at jeg skal dømmes etter å få et følelsesladet utbrudd når jeg noterer ned detaljer om overgrep og miste lappen av den grunn, er totalt på trynet og utenfor regelverket. Legen jeg møtte på den kvelden var villig til å anbefale meg å få opphevet kjøreforbudet til og med.

Jeg skjønner. Og i så fall skjønner jeg meg ikke på legen din.

Anonymkode: a2989...c03

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Min vikarierende fastlege har gitt meg muntlig kjøreforbud i 2 måneder fordi jeg har opptil 10mg Vival daglig. Og siden jeg hadde en naturlig reaksjon på tidligere traumer her om dagen har hun gitt meg muntlig kjøreforbud. Altså hva faen? 2 Vival, og jeg får ikke kjøre bil? Har hatt denne dosen i langt over ett år, og først NÅ skal hun gnåle om dette. Skal sies at jeg får null oppfølging av henne i forhold til smerter, da hun mener jeg vil bli avhengig av alt. Er ikke avhengig av en halv pille engang, og kunne fint sluttet med Vival om hun bare hadde sagt ifra i stedet for å kjøre over meg slik. 

Hva fanken gjør jeg nå da? Har jo godkjent fra NAV å bruke bil i forbindelse med utdanning. 

Ikke kjør bil sammen med vival. Det er livsfarlig.

Slutt med pilla om du trenger utdanning

Anonymkode: 55e4e...33d

1 time siden, Trine skrev:

Jeg kjenner en som frivillig ble lagt inn på en institusjon for rusavhengige fordi han merket selv at han var nære på å ty til rusmidler igjen. Han ble fratatt lappen uten at han hadde ruset seg fordi det det er automatikk i at man mister lappen når man legges inn for rusproblematikk.

Det opplevde jeg og. Ble lagt inn, men var på det tidspunktet fri for rusmidler, leverte helt rene prøver, men ble fratatt lappen.

Anonymkode: a3012...adb

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det opplevde jeg og. Ble lagt inn, men var på det tidspunktet fri for rusmidler, leverte helt rene prøver, men ble fratatt lappen.

Anonymkode: a3012...adb

Ja, har hørt om flere sånne tilfeller. Det er jo ganske idiotisk, for man risikerer jo at folk ikke oppsøker hjelp når de trenger det. Syns det er rart man kan ta fra noen lappen når de leverer rene prøver. Var jo ikke sånn at han bare mistet lappen under oppholdet heller, det tok jo en evighet å få den tilbake.

1 time siden, Trine skrev:

Ja, leste det etter at jeg hadde svart. Er jo håpløst når man har en lege som ikke kan norsk. Har du vurdert å bytte fastlege?

Ja, men hun er vikarierende. Min skulle igrunn vært tilbake nå men har ikke hørt noe mer om det. Er bare så mye stress med bytte. 

Annonse

1 time siden, BamseLiten skrev:

Legen kan ikke nekte å være i dialog med en spesialist bare fordi den er privatpraktiserende. Da må du vurdere å bytte lege.

Er ikke mange ledige leger i byen her dessverre. Men ja, jeg kan jo ikke ha en lege som ikke forstår norsk heller.

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Ja, men hun er vikarierende. Min skulle igrunn vært tilbake nå men har ikke hørt noe mer om det. Er bare så mye stress med bytte. 

Ja, om du er fornøyd med den legen du egentlig har og hun skulle vært tilbake nå, er det kanskje dumt å bytte. Men ellers så er det ikke så mye stress, annet enn at man gjerne må fortelle livshistoria si en gang til.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjør bil sammen med vival. Det er livsfarlig.

Slutt med pilla om du trenger utdanning

Anonymkode: 55e4e...33d

Jeg tar alltid Vival etter at jeg har kjørt, 5mg OM jeg trenger. Men å kjøre på 10mg Vival er jo lovlig, om en ikke bruker andre medikamenter listet opp.

Utdanning har jeg, jeg tar videreutdanning. Kan alltids sitte på med noen, har et stort nettverk. Men jeg vil jo ikke ha noe forbaska kjøreforbud.

1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, om du er fornøyd med den legen du egentlig har og hun skulle vært tilbake nå, er det kanskje dumt å bytte. Men ellers så er det ikke så mye stress, annet enn at man gjerne må fortelle livshistoria si en gang til.

Ja, har jo bytter lege tidligere. Men nr 1- Ingen garanti for at det klaffer med ny lege. 2- Få tillit til ny lege tar lang tid for meg da jeg har generelt dårlig erfaring med helsevesenet. 3- Vil gjerne avslutte NPE saken før jeg gjør noe, da det hadde dratt ut tiden ennå lenger.

Om det viser seg at legen ikke kommer tilbake, så bytter jeg på dagen altså.

18 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, har jo bytter lege tidligere. Men nr 1- Ingen garanti for at det klaffer med ny lege. 2- Få tillit til ny lege tar lang tid for meg da jeg har generelt dårlig erfaring med helsevesenet. 3- Vil gjerne avslutte NPE saken før jeg gjør noe, da det hadde dratt ut tiden ennå lenger.

Om det viser seg at legen ikke kommer tilbake, så bytter jeg på dagen altså.

Ja, sånn sett er det stress å bytte, er forsåvidt enig i det. Jeg har byttet fastlege mange ganger. Det har aldri vært stress for de lagene jeg har hatt har vært ganske ubrukelige. Men om jeg måtte byttet lege nå, tror jeg jeg hadde gravd meg ned et sted. Det hadde bare ikke gått.

Helt uavhengig av denne saken, så har legene i flere runder de siste par tiårene fått formelle og uformelle signaler om at praksisen rundt førerkort må strammes inn.

Det har sikkert gjort at en del leger går etter "føre var"-prinsippet. Og det skal vi være glade for. Eksempelvis hadde jeg en gammel slektning for mange år siden som ikke ble fratatt førerkortet på tross av at synet var ekstremt dårlig. H*n ga til slutt fra seg førerkortet frivillig etter å ha kræsjet i midtrabatten hundre meter ned i veien fra huset sitt.

Som sagt - dette er kun en generell betraktning om at legene har plikt til å hindre potensielt farlige sjåfører fra å dra ut på veien - ikke en kommentar til denne saken spesifikt.

14 minutter siden, Caprioli skrev:

Helt uavhengig av denne saken, så har legene i flere runder de siste par tiårene fått formelle og uformelle signaler om at praksisen rundt førerkort må strammes inn.

Det har sikkert gjort at en del leger går etter "føre var"-prinsippet. Og det skal vi være glade for. Eksempelvis hadde jeg en gammel slektning for mange år siden som ikke ble fratatt førerkortet på tross av at synet var ekstremt dårlig. H*n ga til slutt fra seg førerkortet frivillig etter å ha kræsjet i midtrabatten hundre meter ned i veien fra huset sitt.

Som sagt - dette er kun en generell betraktning om at legene har plikt til å hindre potensielt farlige sjåfører fra å dra ut på veien - ikke en kommentar til denne saken spesifikt.

Jada, og det støtter jeg så absolutt fullt ut. Men synd når det må lage så mye styr for de det ikke gjelder. Så nå at hun skrev ut Tramadol til meg i går, noe jeg ikke skal bruke, eller vil bruke. Dette vet hun. Mistenker at dette er en måte å vise makt på, da jeg har klaget henne inn for fylkesmannen. Men det blir bare en gjetning :) 

Endret av Andreaswell

Annonse

"Altså hva faen? 2 Vival, og jeg får ikke kjøre bil? Har hatt denne dosen i langt over ett år, og først NÅ skal hun gnåle om dette. Skal sies at jeg får null oppfølging av henne i forhold til smerter, da hun mener jeg vil bli avhengig av alt. Er ikke avhengig av en halv pille engang, og kunne fint sluttet med Vival om hun bare hadde sagt ifra i stedet for å kjøre over meg slik. "

Slik jeg ser det, kan dette problemet med kjøreforbud enkelt løses. Du skriver at det går fint å slutte med Vival, og hvorfor ikke gjøre det om du da kan få lappen tilbake? Du nevner på Tramadol, men slik jeg forstår deg vil du ikke bruke denne. Har denne saken blitt mer en prinsippsak enn en sak som enkelt kan løses?

AW: Angående medisiner så er det nå svært svart-hvitt. Selv ble jeg fratatt lappen på stabile doser av Lamictal, Seroquel og Wellbutrin. Kun fordi jeg gikk på tre medikamenter. Ingenting annet. NEL (norsk elektronisk legehåndbok) har fått en kalkulator nå, hvor legen legger inn medikamenter og får svar på om du kan kjøre eller ikke. Du må logge inn for å få tilgang til den. Vi venter vel alle på endringer i denne nye, strenge lovgivningen. De innrømmer jo selv at dette går utover nettopp sånne som meg den gangen, som står på medikamenter som ikke er sløvende, men hvor antallet i seg selv er den eneste avgjørende faktor. (Joda, Seroquel er for søvnen, men den er ikke nevnt særskilt.)

Tenk om man mistet lappen fordi man regelmessig tok både Paracet, Ibux og Zyrtec? Tre ikke-sederende medisiner = ingen førerrett.

Så. Du sier at det ikke har med medikamenter å gjøre, så om vi tar utgangspunkt i det. Dersom det muntlige kjøreforbudet baserer seg på fastlegens vurdering av din sinnstilstand, så tenker jeg at det må være mulig å få en second opinion, og dermed gjøre dette forbudet ugyldig? Fastlegens uttalelse må vel kunne trumfes av en spesialistvurdering? Jeg ville hørt med spesialisten. Da vil man også kunne argumentere med at spesialistens vurdering er en nyere vurdering.

Men om det er medikamenter som er lagt inn i kalkulatoren og du dermed "stryker" på førerkortet, så er det ikke annet å gjøre enn å fjerne/redusere medikamenter. Sånn har det blitt, etter at den nye forskriften trådde i kraft i fjor.

Det er også en ufravikelig regel at en skal være på stabil dose av faste medisiner. La oss si en står på Cipralex, og øker dosen fra 10 til 15 mg, så må en la bilen stå i 7 dager. Det samme ved reduksjon. OG det samme gjelder dersom en ikke følger legens forordning. Derfor er det ikke så "lett" som å velge å la være å øke eller redusere, eller bare brått kutte ut medikamenter for å komme ned i et anstendig antall. En får ikke automatisk tilbake lappen av den grunn.

2 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg trodde en bare kunne kjøre på 5 mg vival etter de nye reglene, men jeg tar sikkert feil.

Du kan bruke 10 mg om du ikke bruker noe annet. 

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=midler-alkohol-rusmidler-og-10667

På 26.10.2017 den 15.10, Andreaswell skrev:

Jada, og det støtter jeg så absolutt fullt ut. Men synd når det må lage så mye styr for de det ikke gjelder. Så nå at hun skrev ut Tramadol til meg i går, noe jeg ikke skal bruke, eller vil bruke. Dette vet hun. Mistenker at dette er en måte å vise makt på, da jeg har klaget henne inn for fylkesmannen. Men det blir bare en gjetning :) 

Tror nok jeg hadde byttet fastlege.

Anonymkode: df0e0...90c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...