Andreaswell Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, Caprioli skrev: Må si jeg er imponert over dere -- utrolig hva dere får ut av pengene, her har jeg åpenbart noe å lære Vettu hva, du er ikke alene! 1500kr i mnd er jo, èn genser 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreaswell Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har selvfølgelig lov å svare, men menn har andre behov enn kvinner når det kommer til kleskjøp og personlig pleie. Anonymkode: 1f175...cab Åh? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreaswell Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Business kvinne og bondekvinne er begge vanlige. Hva jeg trenger har jeg ikke tenkt å diskutere. Slutt med dette profetiet og preiket om hvor lite kvinner trenger for å komme i himmelen. Anonymkode: 1f175...cab Hvorfor er vi nødt til å definere kvinner slik? ALLE har forskjellige behov, uansett om alle hadde jobbet med det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 6 minutter siden, Andreaswell skrev: Vettu hva, du er ikke alene! 1500kr i mnd er jo, èn genser Ikke alle som driter penger. Anonymkode: 970a2...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 2 minutter siden, Andreaswell skrev: Hvorfor er vi nødt til å definere kvinner slik? ALLE har forskjellige behov, uansett om alle hadde jobbet med det samme. Business kvinner og bondekvinner har forskjellige klesbehov, men begge har behov. En som jobber i barnehage har ikke samme behov i klesveien som Erna Solberg og en universitetsprofessor har andre behov enn den som jobber i en kantine eller sykepleier. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle som driter penger. Anonymkode: 970a2...cab En god ullgenser kommer lett opp mot 1500 kr, og det uavhengig av individuell økonomi. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En god ullgenser kommer lett opp mot 1500 kr, og det uavhengig av individuell økonomi. Anonymkode: 1f175...cab Det er neppe noe du kjøper hver månd.- Anonymkode: 970a2...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er neppe noe du kjøper hver månd.- Anonymkode: 970a2...cab Da hadde i hvert fall gjennomsnittet for måneden blitt ganske mye høyere:) Nå er ikke diskusjonen om hva jeg kjøper og det har jeg ikke nevnt noe sted. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ikke det mulig å diskutere kleskjøp hos kvinner uten at det kommer noen som skal fortelle hvor lite hun bruker og hva som er sløsing? Er dette den norske pietismen og trangen til å komme til himmelen? Anonymkode: 1f175...cab Fordi vi rett og slett har ulike behov. Mye av det som blir nevnt her har jeg overhodet ikke bruk for og bruker derfor ikke penger på det. Så like mye som den som bruker mye penger på sminke, frisør, lekre drakter og dyre vesker føler for å forsvare det, så føler de som ikke gjør det at de må forsvare sine valg. Verre er det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Har fire døttre og det går en del penger på klær , sminke og hygieneartikler. Personlig bruker jeg lite på klær for tiden. Mest fordi jeg ikke orker pga depresjon. Å kjøpe klær er et sunnhetstegn for min del. Da bryr jeg meg om hvordan jeg ser ut og føler meg mer vell i sosiale situasjoner. Vi damer kjøper nok mer klær enn mannen i huset men han tenker ikke pris når han først handler. Vi damer liker å finne gode kjøp på salg. Anonymkode: 39d1e...1dd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Business kvinne og bondekvinne er begge vanlige. Hva jeg trenger har jeg ikke tenkt å diskutere. Slutt med dette profetiet og preiket om hvor lite kvinner trenger for å komme i himmelen. Anonymkode: 1f175...cab 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ikke det mulig å diskutere kleskjøp hos kvinner uten at det kommer noen som skal fortelle hvor lite hun bruker og hva som er sløsing? Er dette den norske pietismen og trangen til å komme til himmelen? Anonymkode: 1f175...cab 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Diskusjonen ble ikke startet for å diskutere mye eller lite, men for å konstatere at et gjennomsnitt for en kvinne er 1500 kr. i måneden for klær, sko og kroppspleie. Eller at det er det som regnes normalt å bruke. Dette var ikke ment som diskusjon om hva noen trenger å nøye seg med, eller om dem som er så lite interessert i klær at de har ikke normalt forbruk. Anonymkode: 1f175...cab Hvis det ikke er lov å kommentere verken ditt forbruk eller vårt eget forbruk, bare konstatere at du har rett i din antakelse om hva som er gjennomsnittlig, blir jo tråden litt meningsløs? Det er normalt å bruke omtrent det som er et gjennomsnittlig forbruk, men like normalt å ligge over eller under. Et snitt er resultatet av et regnestykke, det ligger ingen moral eller normalitetsvurdering i det. Folk bruker ikke like mye på klær og egenpleie fordi vi har ulikt behov, ulik prioritering og ulike mengder penger å ta av. Du generaliserer når det gjelder kvinner som jobber - tenk på alle som jobber i f.eks. helsevesenet og bruker arbeidstøy på jobb? I noen stillinger trenger man selvfølgelig "businessantrekk", men ikke alle. I likhet med @ColaZero har jeg sko, yttertøy og pentøy i veldig mange år, så den slags gjør lite innhugg i budsjettet. Jeg er lite opptatt av klær, handler nesten bare på salg, blir ikke fort lei av det jeg kjøper og har en jobb som ikke inneholder kundekontakt eller representasjon. Jeg sier ikke at dette er noe ideal, det er et uttrykk for min prioritering, mine interesser og mine behov. Det er på den måten det gjennomsnittstallet kommer fram - noen ligger litt / langt under, andre ligger litt / langt over. Det er normalt og naturlig. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 5 minutter siden, laban skrev: I likhet med @ColaZero har jeg sko, yttertøy og pentøy i veldig mange år, så den slags gjør lite innhugg i budsjettet. Jeg er lite opptatt av klær, handler nesten bare på salg, blir ikke fort lei av det jeg kjøper og har en jobb som ikke inneholder kundekontakt eller representasjon. Jeg sier ikke at dette er noe ideal, det er et uttrykk for min prioritering, mine interesser og mine behov. Det er på den måten det gjennomsnittstallet kommer fram - noen ligger litt / langt under, andre ligger litt / langt over. Det er normalt og naturlig. Kloke Laban - du er flink til å forklare konkret! Jeg har også tøyet mitt lenge, i mange år. Blir sjelden lei av det. Handler også stort sett på salg, får liksom dårlig samvittighet av å bruke penger på tøy eller sko til meg selv hvis det ikke er et kupp Det siste jeg kjøpte til meg selv, var knallgode Hoka joggesko, satt ned fra 1800 til 900 kr. Et kupp Bør få kjøpt meg ei vinterjakke - den jeg er har, er ca 10 år gammel (Bergans, tjukk god jakke, men himla slitt nå). Men... jeg klarer meg jo én vinter til (har jeg tenkt i flere år), så vi får nå se hva det blir til! Da vi skulle på utenlands i høstferien, fant jeg frem ei penjakke i lin som jeg ikke bruker så ofte. 16-åringen syntes den var knallfin, og ville gjerne låne den. Hun spurte når jeg hadde kjøpt den. Jeg gliste voldsomt da jeg fortalte at den var kjøpt våren 1991... 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 2 timer siden, laban skrev: Hvis det ikke er lov å kommentere verken ditt forbruk eller vårt eget forbruk, bare konstatere at du har rett i din antakelse om hva som er gjennomsnittlig, blir jo tråden litt meningsløs? Det er normalt å bruke omtrent det som er et gjennomsnittlig forbruk, men like normalt å ligge over eller under. Et snitt er resultatet av et regnestykke, det ligger ingen moral eller normalitetsvurdering i det. Folk bruker ikke like mye på klær og egenpleie fordi vi har ulikt behov, ulik prioritering og ulike mengder penger å ta av. Du generaliserer når det gjelder kvinner som jobber - tenk på alle som jobber i f.eks. helsevesenet og bruker arbeidstøy på jobb? I noen stillinger trenger man selvfølgelig "businessantrekk", men ikke alle. I likhet med @ColaZero har jeg sko, yttertøy og pentøy i veldig mange år, så den slags gjør lite innhugg i budsjettet. Jeg er lite opptatt av klær, handler nesten bare på salg, blir ikke fort lei av det jeg kjøper og har en jobb som ikke inneholder kundekontakt eller representasjon. Jeg sier ikke at dette er noe ideal, det er et uttrykk for min prioritering, mine interesser og mine behov. Det er på den måten det gjennomsnittstallet kommer fram - noen ligger litt / langt under, andre ligger litt / langt over. Det er normalt og naturlig. Månedlige utgifter for hele husholdet Person 1: Kvinne 51 til 60 år. Individspesifikke utgifter Mat og drikke 2 240 Klær og sko 830 Personlig pleie 660 Lek og mediebruk 1 220 Reise (kollektivt) 708 Spedbarnsutstyr 0 Sum 5 658 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 240 Husholdningsartikler 370 Møbler 360 Mediebruk og fritid 2 140 Bil (drift og vedlikehold) 0 Barnehage 0 Aktivitetsskole (SFO) 0 Sum 3 110 Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 8 768 Det er dette jeg diskuterer. Ikke hvor mye jeg bruker i klær. Jeg synes ikke du eller andre svarer spesielt klokt når alle begynner å snakke om hvor lite de bruker. Det viser kanskje at dolkvinner er ensartet gruppe kvinner og derfor blir det lite konstruktivt å lese her siden alle er like og har samme bakgrunn. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette jeg diskuterer. Ikke hvor mye jeg bruker i klær. Det står "klesbudsjett" i overskriften. Er det noen vits i å diskutere et gjennomsnittstall uten å kunne relatere det til et tilfelle man kjenner til? Det er nesten ingen her som har ment at tallene er feil, de har bare opplyst om hvor de selv ligger til sammenlikning. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du eller andre svarer spesielt klokt når alle begynner å snakke om hvor lite de bruker. Alle? Det er da ikke bare slike svar i tråden? Noen har skrevet at det tydeligvis er mange som bruker langt mindre enn de selv gjør, andre har skrevet det motsatte - og det er helt naturlig. Jeg tror ikke du kan styre helt nøyaktig hva slags svar du vil ha. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viser kanskje at dolkvinner er ensartet gruppe kvinner og derfor blir det lite konstruktivt å lese her siden alle er like og har samme bakgrunn Jeg har hengt her i nesten 20 år og er helt sikker på at det ikke stemmer. Her er det kvinner med store variasjoner i både jobbsituasjon, inntekter og bakgrunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Person 1: Kvinne 51 til 60 år. Andre dagligvarer 240 Husholdningsartikler 370 Møbler 360 Mediebruk og fritid 2 140 Bil (drift og vedlikehold) 0 Barnehage 0 Aktivitetss 0 Ingenting på bil?! Hvor gammel er denne greia? Det er da normalt at kvinner betaler sitt eget drivstoff, bilforsikring og bompenger? Evt. billån? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 4 minutter siden, Lillemus skrev: Ingenting på bil?! Hvor gammel er denne greia? Det er da normalt at kvinner betaler sitt eget drivstoff, bilforsikring og bompenger? Evt. billån? Du kan sette inn selv om du har bil eller ikke. I dette tilfellet er ikke det interessant. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Det går nok med minst 3-4000 i snitt i måneden på klær, sko, egenpleie o.l. Ja, det er mye, og jeg kunne klart meg med mindre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 38 minutter siden, laban skrev: Det står "klesbudsjett" i overskriften. Er det noen vits i å diskutere et gjennomsnittstall uten å kunne relatere det til et tilfelle man kjenner til? Det er nesten ingen her som har ment at tallene er feil, de har bare opplyst om hvor de selv ligger til sammenlikning. Alle? Det er da ikke bare slike svar i tråden? Noen har skrevet at det tydeligvis er mange som bruker langt mindre enn de selv gjør, andre har skrevet det motsatte - og det er helt naturlig. Jeg tror ikke du kan styre helt nøyaktig hva slags svar du vil ha. Jeg har hengt her i nesten 20 år og er helt sikker på at det ikke stemmer. Her er det kvinner med store variasjoner i både jobbsituasjon, inntekter og bakgrunn. Det er en forskjell på å relatere det til tilfeller man kjenner til og å angripe meg for at jeg bruker "så mye". Jeg har også vært her med jevne mellomrom i nesten 20 år og synes det skjer ofte en slags "dominans" i trådene slik at det blir mange som ikke kan eller vil skrive noe. Jeg er overrasket over tall på klær, sko og personlig pleie i SIFO sine utregninger, sammenlignet med andre poster. Jeg tror ikke det er mange enslige kvinner fra 50 til 60 år som bruker 2200 kr. i måneden på mat og drikke. Det vil å så fall være svært dårlig mat ernæringsmessig. Det er helt naturlig at kvinner bruker forskjellige summer på klær og pleie, og jeg nevnte bondekvinner og business kvinner. Istedenfor business kvinner kunne jeg skrevet kontorkvinner, men jeg liker ikke ordlyden. Bønder trenger helt annen type klær enn de som sitter på kontor og/eller har administrative yrker. Jeg forstår ikke hvorfor det alltid må være slik at det trenges å skrive om hvor lite man bruker selv. Hvor er de som bruker mer? De får ikke komme til ordet med å si ifra om sitt forbruk. Er de prisbevisste? Handler de mye i lavprisbutikker, eller kjøper de dyre merker? Det er mange som kjøper heller dyre klær og har dem lenge, og så er det mange som kjøper billige klær og kaster mye. Jeg synes fremdeles ikke du svarer helt klokt. Du går i forsvar og det er ikke vanskelig å se at du har en slags eierforhold til dol. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en forskjell på å relatere det til tilfeller man kjenner til og å angripe meg for at jeg bruker "så mye". I hvilket innlegg angripes du for at du bruker mye? Jeg ser noen som er overrasket over at snittbeløpet er såpass høyt, men ingen som angriper deg personlig for at du bruker omtrent det. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det alltid må være slik at det trenges å skrive om hvor lite man bruker selv. Hvor er de som bruker mer? De er da også i denne tråden? Det er minst én kommentar som handler om at 1500 kr ikke holder. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt naturlig at kvinner bruker forskjellige summer på klær og pleie Det var poenget mitt også. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes fremdeles ikke du svarer helt klokt. Det er helt greit, dette er et diskusjonsforum. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går i forsvar og det er ikke vanskelig å se at du har en slags eierforhold til dol. Jeg forsvarer brukernes rett til å svare innenfor trådens tema selv om du ikke liker svarene, og jeg forsøker å begrunne hvorfor det ikke er unaturlig eller vondt ment om folk sammenlikner sitt eget forbruk med et slikt gjennomsnittstall. Det er mange her som iblant har minnet andre brukere på at de ikke kan styre hvem som skal svare eller hva de skal svare. Det har ikke noe med eierforhold å gjøre. Jeg synes faktisk ikke at jeg er den som har gått mest i forsvarsposisjon eller forsøkt å ta eierskap til noe, i akkurat denne tråden. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, laban skrev: I hvilket innlegg angripes du for at du bruker mye? Jeg ser noen som er overrasket over at snittbeløpet er såpass høyt, men ingen som angriper deg personlig for at du bruker omtrent det. De er da også i denne tråden? Det er minst én kommentar som handler om at 1500 kr ikke holder. Det var poenget mitt også. Det er helt greit, dette er et diskusjonsforum. Jeg forsvarer brukernes rett til å svare innenfor trådens tema selv om du ikke liker svarene, og jeg forsøker å begrunne hvorfor det ikke er unaturlig eller vondt ment om folk sammenlikner sitt eget forbruk med et slikt gjennomsnittstall. Det er mange her som iblant har minnet andre brukere på at de ikke kan styre hvem som skal svare eller hva de skal svare. Det har ikke noe med eierforhold å gjøre. Jeg synes faktisk ikke at jeg er den som har gått mest i forsvarsposisjon eller forsøkt å ta eierskap til noe, i akkurat denne tråden. I akkurat denne tråden synes jeg du går i forsvar. Selvfølgelig kan alle svare og det skrev jeg også da en mann begynte å svare. Selvfølgelig kan menn svare, men det blir helt feil at de sammenligner seg selv med kvinners forbruk som er forskjellig. Jeg har ikke sagt at jeg bruker omtrent 1500 kr. i måneden. Kun at jeg gjorde det et år og var veldig fornøyd og da la flere bl.a. Lillemus ut i det vide og brede om hvor mye det var. Derfor ble jeg mektig overrasket nå når jeg ser at dette er standard beløp for kvinner og kunne ikke la være å få det frem. Dette er et diskusjonsforum og da bestiller du ikke hvordan jeg eller andre svarer. Tråden var ment som diskusjon om kleskjøp, IKKE hvor mye man kunne spare og spinkle. Anonymkode: 1f175...cab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423474-klesbudsjett/page/3/#findComment-3799563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.