stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, ColaZero skrev: Uff, kjipt. Klart det er vanskelig når man har kjørt seg fast i et spor. Og er 82. Etter råd fra andre i tråden så kommer jeg kun til å snakke med ham om at jeg trenger å vite når han kommer. Enkelt. Holde mitt eget styr for meg selv. Og hvis han ikke greier å la være å komme uanmeldt så må jeg bare ta det opp med han igjen. Ja håper det hjelper da, far min er 81 år og har sine meninger og oppførsel. Kommer nok ikke til å forandre på det, det har jeg akseptert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, stjernestøv skrev: Ja håper det hjelper da, far min er 81 år og har sine meninger og oppførsel. Kommer nok ikke til å forandre på det, det har jeg akseptert. Men gjør han eller sier ting til deg som du synes er belastende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 11 minutter siden, ColaZero skrev: Men gjør han eller sier ting til deg som du synes er belastende? Han har sine meninger om ting ja og er veldig gammeldags, men tenker det må han få være...han vokste opp i en annen tid. Men jeg syns ikke det er belastende da,og han er fremdeles en arbeidskar...altmulig mann. Fikser alt selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 (endret) På 27.10.2017 den 11.42, ColaZero skrev: Jeg føler meg utakknemlig. Samtidig er jeg småsint og irritert. Mine vinterdekk er oppbevart hos mine foreldre pga plassmangel her. Min far har alltid skiftet dekk for meg. Det er veldig snilt. Han er nå 82 år og jeg har av den grunn gitt beskjed om at jeg kommer og henter dekkene i dag for å få dem skiftet og oppbevart på dekkhotell. For en time siden hørte jeg noen som skrapet is av vinduene på en bil. Regnet med at det var leieboerne mine. Men de burde reist på jobb for lengst så jeg kikket ut av vinduet. Og det var min far. Han satte seg så i bilen og kjørte avgårde (han har nøkkel til bilen, noe som også irriterer meg) helt sikkert for å skifte til vinterdekk. Han kom altså bare, uten å gi meg beskjed. Så nå har bilen vært borte en times tid. Han gjør slikt som dette ganske ofte. Og det er bare snilt ment. Men jeg føler meg overkjørt! Han respekterer ikke mine valg og tråkker på mine grenser. Min psykiater har sagt at jeg må snakke med min far om at jeg føler meg overkjørt og at mine valg og ønsker ikke blir tatt hensyn til. Men han er jo så snill. Og jeg greier ikke ta det opp med han. Tror jeg. Jeg har MYE tvangstanker om at han skal dø og hvis jeg tar dette opp med han og han dør etterpå så blir det utrolig vanskelig for meg. Men hva om jeg hadde hatt en avtale og plutselig er bilen vekk? Nå kom han tilbake, men ble sittende en stund uten å røre seg i bilen. Jeg fikk fullstendig panikk, tenkte at han nå hadde dødd i bilen. Akkurat i det jeg var i ferd med å styrte ut startet han bilen og dro. Nå er jeg helt utslitt i hodet og følelsene. Er det noen som har noen tanker om dette? Bør jeg bare la hele greia ligge og ikke lage noe styr rundt det? Jeg har drit dårlig samvittighet fordi jeg føler og tenker som jeg gjør Jeg vil ikke såre ham. Føler det er litt drama å lage en sak ut av det. Samtidig sier psykiater at dette bør snakkes om med han. På en ryddig og respektfull måte. Det er en rekke årsaker til at min psykiater mener dette, uten at jeg skal gå inn på det. Dette ble et lengre innlegg enn jeg hadde tenkt. Jeg skjønner du blir irritert, men dette er typisk foreldre. De mener det godt, men har lett for å blande seg inn. En mann på 82 kommer neppe til å forandre seg. Jeg synes du kan si ifra på en pen måte, men ellers bite det i deg og ikke gjøre en for stor sak ut av det. Endret 28. oktober 2017 av Gargamel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Han har sine meninger om ting ja og er veldig gammeldags, men tenker det må han få være...han vokste opp i en annen tid. Men jeg syns ikke det er belastende da,og han er fremdeles en arbeidskar...altmulig mann. Fikser alt selv. Min far er også en arbeidskar og ordner og reparerer omtrent alt. Styrer og ordner med det siste nye innen smarttlf, laster ned apper og holder på med nettbrett/laptop/stasjonær pc. Nå har han kjøpt smart tv. Jeg skjønner ikke noe av det med tvn. Den har han koblet opp til nettet tror jeg? Så han er ikke gammeldags. Ei heller ikke når det gjelder holdninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, ColaZero skrev: Min far er også en arbeidskar og ordner og reparerer omtrent alt. Styrer og ordner med det siste nye innen smarttlf, laster ned apper og holder på med nettbrett/laptop/stasjonær pc. Nå har han kjøpt smart tv. Jeg skjønner ikke noe av det med tvn. Den har han koblet opp til nettet tror jeg? Så han er ikke gammeldags. Ei heller ikke når det gjelder holdninger. Ok. Nei sånt holder ikke far min på med, kan nett såvidt med mobilen Men styrer på både inne og ute i huset, han må alltid ha noe å gjøre. Reparerer gressklippere og andre ting som er ødelagt. Men jeg kan bli irritert over holdningene hans da,men det går fort over. Bare tenker at sånn er han. Flink pappa du har da, moderne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 8 minutter siden, Gargamel skrev: Jeg skjønner du blir irritert, men dette er typisk foreldre. De mener det godt, men har lett for å blande seg inn. En mann på 82 kommer neppe til å forandre seg. Jeg synes du kan si ifra på en pen måte, men ellers bite det i deg og ikke gjøre en for stor sak ut av det. Har kommet fram til det jeg også. Etter mange gode råd herfra. Kommer til å konsentrere meg om å ta opp punktet med at jeg trenger beskjed om at han kommer. Lar resten ligge, kombinert mitt eget drama. Får bite det i meg, ja. Jeg kan heller belemre min psykiater med det. Han får jo betalt 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Dine tvangstanker er det best å få hjelp til på andre måter enn å ha kontroll på alt rundt deg. ( har OCD selv ). Du trenger ikke ha skyldfølelse selv om det er lettere sagt enn gjort. Er du litt sånn snill pike så er det ikke lette si fra. Tror nok din far har glede av å hjelpe deg og at det gir han en følelse av å bety noe. Ofte har denne generasjonen av menn lettere for å vise omsorg i praktiske gjøremål. Ikke så lett å vite hva han egentlig tenker. Men samtidig er det ikke greit når du føler noen går over dine grenser . Så er det da dette å klare å si nei da. Vær ærlig på en fin måte. Anonymkode: 595b8...831 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, stjernestøv skrev: Ok. Nei sånt holder ikke far min på med, kan nett såvidt med mobilen Men styrer på både inne og ute i huset, han må alltid ha noe å gjøre. Reparerer gressklippere og andre ting som er ødelagt. Men jeg kan bli irritert over holdningene hans da,men det går fort over. Bare tenker at sånn er han. Flink pappa du har da, moderne De er flinke til å jobbe den generasjonen! Noen ganger kan det gå litt over styr med denne repareringen av gamle ting isteden for å kjøpe nytt. Men de liker vel å ha noe å holde på med 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, ColaZero skrev: De er flinke til å jobbe den generasjonen! Noen ganger kan det gå litt over styr med denne repareringen av gamle ting isteden for å kjøpe nytt. Men de liker vel å ha noe å holde på med Ja de liker nok å ha noe å holde på med Flinke er de 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dine tvangstanker er det best å få hjelp til på andre måter enn å ha kontroll på alt rundt deg. ( har OCD selv ). Du trenger ikke ha skyldfølelse selv om det er lettere sagt enn gjort. Er du litt sånn snill pike så er det ikke lette si fra. Tror nok din far har glede av å hjelpe deg og at det gir han en følelse av å bety noe. Ofte har denne generasjonen av menn lettere for å vise omsorg i praktiske gjøremål. Ikke så lett å vite hva han egentlig tenker. Men samtidig er det ikke greit når du føler noen går over dine grenser . Så er det da dette å klare å si nei da. Vær ærlig på en fin måte. Anonymkode: 595b8...831 Jeg har ikke fått OCD diagnose, men jeg må si at det jeg sliter med ligner veldig. Tror egentlig ikke jeg kommer til å spørre psykiateren min om jeg har det. Blir ikke lykkeligere av om han skulle si ja. Men jeg snakker mye om disse tankene/ideene og hva jeg må gjøre for at det jeg tenker og er redd for ikke skal skje. Og det plager meg gjennom dagen. Hver dag. Veldig slitsomt som du sikkert vet. Tror jeg skal spørre han rett ut om vi kan jobbe mer direkte med dette. Åja, pappa har stor glede av å hjelpe meg. Han har aldri sagt at han er glad i meg, men jeg vet at han er det. Det rare er at jeg ikke har noen større problemer med å si nei. Men ikke når det gjelder han. Han er myndig og autoritær, det er nå en ting. Og i tillegg dette mønsteret som han og jeg har laget..vanskelig å løsne litt på knutene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 9 minutter siden, stjernestøv skrev: Ja de liker nok å ha noe å holde på med Flinke er de Det er de Skulle ønske jeg hadde klart bare halvparten av det han får til. Det bør vel la seg gjøre når det gjelder noe av det. Må bare bli friskere først (når det nå enn er). Men presset meg til å gjøre mer enn jeg pleier i går og i dag. Og det føles godt! Men får mye smerter i kroppen og hodet. Men antar at det er fordi jeg er i dårlig form. I morgen skal jeg gjøre enda mer. Har masse prosjekter her som ligger på meg hele tiden og nå skal det ordnes opp i. Det er så godt å få det unna. I morgen skal jeg sortere ut klær, sengetøy, håndklær og sko som ikke brukes. Fretex skal få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 7 minutter siden, ColaZero skrev: Det er de Skulle ønske jeg hadde klart bare halvparten av det han får til. Det bør vel la seg gjøre når det gjelder noe av det. Må bare bli friskere først (når det nå enn er). Men presset meg til å gjøre mer enn jeg pleier i går og i dag. Og det føles godt! Men får mye smerter i kroppen og hodet. Men antar at det er fordi jeg er i dårlig form. I morgen skal jeg gjøre enda mer. Har masse prosjekter her som ligger på meg hele tiden og nå skal det ordnes opp i. Det er så godt å få det unna. I morgen skal jeg sortere ut klær, sengetøy, håndklær og sko som ikke brukes. Fretex skal få det. Du er nå flink du Jeg og skulle ønske jeg klarte halvparten av det min far klarer, hadde vært endel det. Men jeg er nå som jeg er for tiden, får se om det kommer seg. Jeg må kjøpe flere håndklær 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 5 minutter siden, stjernestøv skrev: Du er nå flink du Jeg og skulle ønske jeg klarte halvparten av det min far klarer, hadde vært endel det. Men jeg er nå som jeg er for tiden, får se om det kommer seg. Jeg må kjøpe flere håndklær Jeg orker det egentlig ikke. Nei, det blir teit å si egentlig. Det sitter mest i hodet. Jeg har prosjekt "kvitte meg med ting" gående. Orker ikke ha så mye ting. Så jeg har ryddet vekk alt av ting bortsett fra møbler, lamper og bøker i hallen, stuen og kjøkkenet. Nå er det bare rene flater, ingenting i vinduskarmene, ingen planter. Alt av ting som har stått på kjøkkenbenkene og andre steder er pakket i kasser. Skal settes i boden. Om jeg ikke savner eller får bruk for noe av det de neste 6 mnd så gir jeg det til et loppemarked. Sønnen min lurer på hva som skjer her, hehe! Det er litt ekko i rommene. Men det føles befriende. Jeg kan jo sende deg noen av mine håndklær. De ubrukte. Har bestemt meg for at jeg skal ha 4 håndklær til meg og 4 til sønnen min. Og to sett sengesett til hver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, ColaZero skrev: Jeg orker det egentlig ikke. Nei, det blir teit å si egentlig. Det sitter mest i hodet. Jeg har prosjekt "kvitte meg med ting" gående. Orker ikke ha så mye ting. Så jeg har ryddet vekk alt av ting bortsett fra møbler, lamper og bøker i hallen, stuen og kjøkkenet. Nå er det bare rene flater, ingenting i vinduskarmene, ingen planter. Alt av ting som har stått på kjøkkenbenkene og andre steder er pakket i kasser. Skal settes i boden. Om jeg ikke savner eller får bruk for noe av det de neste 6 mnd så gir jeg det til et loppemarked. Sønnen min lurer på hva som skjer her, hehe! Det er litt ekko i rommene. Men det føles befriende. Jeg kan jo sende deg noen av mine håndklær. De ubrukte. Har bestemt meg for at jeg skal ha 4 håndklær til meg og 4 til sønnen min. Og to sett sengesett til hver. Jeg liker å være minimalistisk, ja det er befriende å ha lite ting rundt seg. Her er det masse, får jo til jul og bursdager og det samler seg opp. En gang vi bodde vekke i tre år var det svart lite ting der, likte meg så godt da. Du styrer nå på du da Her er håndukene slitte, tenkte jeg skulle se på europris 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, stjernestøv skrev: Jeg liker å være minimalistisk, ja det er befriende å ha lite ting rundt seg. Her er det masse, får jo til jul og bursdager og det samler seg opp. En gang vi bodde vekke i tre år var det svart lite ting der, likte meg så godt da. Du styrer nå på du da Her er håndukene slitte, tenkte jeg skulle se på europris Du liker å være minimalistisk ja? Tror at når det er kaos i hodet (som det er noen ganger for deg og for meg nå) så er det nyttig å ikke oversvømmes av ting. Og ihvertfall ikke rot! Jeg kjenner at jeg blir roligere av at det er orden. Sunt for hodet og sjelen. Ja, jeg styrer på om dagen, imot kroppens vilje Og dette med bursdager og jul som du sier. Jeg gir beskjed om at jeg trenger kun en ting og da velger jeg noe jeg trenger. I fjor støvsuger. Så spleiser alle på det. Helt supert! Europris har mye fint de! Vet ikke hvordan det er med kvaliteten på håndklærne der? Er det greit? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 24 minutter siden, ColaZero skrev: Du liker å være minimalistisk ja? Tror at når det er kaos i hodet (som det er noen ganger for deg og for meg nå) så er det nyttig å ikke oversvømmes av ting. Og ihvertfall ikke rot! Jeg kjenner at jeg blir roligere av at det er orden. Sunt for hodet og sjelen. Ja, jeg styrer på om dagen, imot kroppens vilje Og dette med bursdager og jul som du sier. Jeg gir beskjed om at jeg trenger kun en ting og da velger jeg noe jeg trenger. I fjor støvsuger. Så spleiser alle på det. Helt supert! Europris har mye fint de! Vet ikke hvordan det er med kvaliteten på håndklærne der? Er det greit? Ja det er vel noe med det, rot i hodet...da er det greit å ha det ryddig, lite ting. Jeg sier jeg ønsker meg stearinlys, er storforbruker av det. Men ikke alle kjøper det da. Tror det er ok kvalitet på håndklær der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, stjernestøv skrev: Ja det er vel noe med det, rot i hodet...da er det greit å ha det ryddig, lite ting. Jeg sier jeg ønsker meg stearinlys, er storforbruker av det. Men ikke alle kjøper det da. Tror det er ok kvalitet på håndklær der. Det er vel noen som kanskje synes det er lite å bare gi stearinlys. Men f.eks duftlys kan jammen være dyre nok. Jeg fikk duftlys av min søster for en del år tilbake. Veldig fine. De som hadde pakket de inn hadde glemt å fjerne prislappen under eskene og de kostet 169 kr stk!! Da er det bare å shoppe på europris da, når kvaliteten er god. Bare husk å kaste de slitte så det ikke hoper seg opp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, ColaZero skrev: Det er vel noen som kanskje synes det er lite å bare gi stearinlys. Men f.eks duftlys kan jammen være dyre nok. Jeg fikk duftlys av min søster for en del år tilbake. Veldig fine. De som hadde pakket de inn hadde glemt å fjerne prislappen under eskene og de kostet 169 kr stk!! Da er det bare å shoppe på europris da, når kvaliteten er god. Bare husk å kaste de slitte så det ikke hoper seg opp Ja duftlys er kjekt å få, men det er ikke alltid de dyre brenner skikkelig ned. Har funnet noen til ti kroner på europris og de brenner skikkelig ned stort sett. Ja må kaste de slitte Hadde jo et skap med håndklær her som vi ikke brukte, det har samboeren brukt til biler og diverse. Ble litt irritert da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Ja duftlys er kjekt å få, men det er ikke alltid de dyre brenner skikkelig ned. Har funnet noen til ti kroner på europris og de brenner skikkelig ned stort sett. Ja må kaste de slitte Hadde jo et skap med håndklær her som vi ikke brukte, det har samboeren brukt til biler og diverse. Ble litt irritert da. Europris har de beste duftlysene, ja. Og Ikea de beste kronelysene. Duftlysene fra Ikea brenner nesten ikke i det hele tatt, det blir bare et lite hull som brenner halvveis ned i lyset og slukner. Ikea har gode håndklær! Ikke de aller billigste, de er nesten som gasbind, men de som koster litt mer, men allikevel er billige. Hehe, sånn kan det være å ha samboer! Jeg er enslig så alt galt her en bare min egen skyld 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423484-skyldf%C3%B8lelse-pga-sinne-og-irritasjon/page/2/#findComment-3799949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.