Gå til innhold

kosthold ved allergi!!

krina

Anbefalte innlegg

Min sønn på 4,5 mndr har fått påvist melke-og eggeallergi vha. prikktest hos spesialist. Jeg fullammer ham, og har nå kuttet ut alle melkeprodukter og eggeprodukter, samt nøtter, sitrusfrukter...

Er nå litt bekymret for mitt næringsinntak, fikk ikke hjelp av spesialisten, som mente det bare var å kutte ut dette av kostholdet.

Har du noen tips om konkrete produkter jeg kan spise? Er det trygt å spise vegetabilsk fett (kan dette være margarin)? Føler det som et stort problem i hverdagen. Min sønn har også fått mye eksem og har ikke lagt på seg noe særlig på 4 uker!! Veide det samme nå som ved 3 måneders kontrollen (6,5 kg)....

Spiser nå veldig lite fett og lurer på om jeg burde spise mer i forbindelse med amming osv....tar kalktilskudd...

Takknemlig for svar fra ernæringsfysiolog!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til en velassortert helsekost eller aller helst en Helios-butikk (økologisk dagligvareforretning - finnes mange steder i landet). Der finnes produkter du helt trygt kan spise. Spør og grav! Det er så enkelt så:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei krina,

Når viktige deler av kostholdet utelates, er det viktig å erstatte disse med andre matvarer. Det hadde vært kjekt å vite om det var laktosen eller melkeproteinet som ga utslag på allergitesten. Dersom det bare er laktose, kan du bruke bl.a laktose-redusert melk og hvitost. Dersom det er melkeproteinet, må alle melkeprodukter utelates av kostholdet (også margarin med melk). Melk kan du enkelt erstatte med soyamelk. Dette får du kjøpt i en helsekostforretning. Pass på at soyamelken du velger har blitt beriket med div. vitaminer og mineraler slik at den gir deg tilnærmet lik næring som vanlig melk. Siden jeg ikke bor i Norge, er jeg dessverre ikke kjent med hvilke typer soyamelk som er tilgjengelig der. Du får lese varedeklarasjonen og spørre de som jobber der om hjelp.

Det største problemet med å utelate egg, vil jeg tro er å bli vant til matlaging uten egg. Det finnes produkter som kan erstatte egg – bl.a tofu, mais/potet-stivelse, etc. Tofurøre er f.eks en god erstatning til eggerøre. Dersom du ønsker, kan jeg gjerne gi deg oppskrift på dette.

Nøtter gir viktig fett til barnet ditt. Fettinnholdet i morsmelken er direkte påvirket av ditt inntak. Det er div. essensielle fettsyrer som er viktig for hjerneutviklingen hos barnet ditt, samtidig som det er viktig for at han skal legge på seg normalt. Alt vegetabilsk fett er ok å bruke. Du kan gjerne bruke margariner uten melk i. Rapsolje, soyaolje, olivenolje, etc er også flott å bruke. Fet fisk vil også gi sunt fett.

Sitrusfrukt gir rikelig med C-vitamin. Dette får du også i annen frukt og grønnsaker, så pass på at du spiser minst 5 om dagen.

Ellers så nærmer sønnen din seg alderen for å begynne litt med grøt. Det er da viktig å begynne med ris først. Dette er den kornsorten som er lettest for barne-magen å akseptere. Deretter mais, havre, og bygg. Hvete og blandede kornsorter bør gis noe senere. Vær nøye med at hver ny mattype introduseres hver for seg med 3-5 dagers mellomrom. På den måten kan du undersøke hva barnet viser allergi til.

Mer info om allergi får du nok inne på forumet for allergi. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...