påskelilje Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 11 timer siden, Mari- skrev: Siden dette nå ble en tråd om litt av hvert, deler jeg en oppskrift på rundstykker som du kanskje vil prøve deg på, som avveksling til brød! Jeg baker disse 2-4 ganger i uken. Veldig gode, og lettvindt, selv om deigen skal hvile en stund, da. Eltefrie rundstykker i muffinsformer (12 stk) 550 g hvetemel 100 g grovt sammalt hvetemel 50 g havregryn 50 g sesamfrø (helst m/ skall, men ikke alle butikker som fører disse) 2 ts salt 0,5 ts tørrgjær Ca. 6 dl kaldt vann (jeg tar det kun på "feelingen", deigen skal være litt løs, uten å være rennete. Som fast havregrøt, ca. Bland alt det tørre, og tilsett vann. Rør lett sammen. La deigen hvile i romtemperatur i min. 12 timer, gjerne lenger (med lokk/plast over). Bruk to spiseskjeer til å forme rundstykker, og legg dem dem over i muffinsformer av teflon eller silikon (papirformer kan ikke brukes). Trenger ikke smøre formene. Sett inn i kald ovn, midterste rille, og stek i 35-40 minutter på 225 grader. Denne oppskriften likner egentlig veldig på min brødoppskrift, bare at jeg bruker 2 liter vann til 4 brød - resten slumper jeg med. Bruker solsikkefraø og linfrø i stedet for sesamfrø + litt olivenolje. Det som gikk galt nå sist, var at jeg ikke hadde mer grovt hvetemel igjen, så jeg kjørte på med ekstreme mengder havregryn - så egentlig ble det langstekt havregrøt Skal prøve oppskriften din en gang :-) Det forresten mye salt i denne oppskriften. Jeg bruker vel ca 2 ts salt til min store oppskrift. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423559-hva-gj%C3%B8r-du-i-kveld/page/2/#findComment-3801294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 21 timer siden, Trine skrev: I gårkveld gjorde jeg ikke annet enn å gå tur sammen med ei annen. Hundene syns det er så stas å gå tur med andre hunder. I kveld skal jeg gå tur alene, også skal jeg handle mat. Frister endel å gå meg bort i skogen, så kanskje jeg gjør det istedefor å handle mat. Gikk du deg bort? Jeg gikk tur i går på et nytt sted og havna i en skikkelig urskog. Fryktelig bratt og kronglete. Ble nesten litt motløs (hadde spist og drukket altfor lite før jeg gikk). Men gikk meg ikke vill altså - hørte duren fra E18 mesteparten av tida 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423559-hva-gj%C3%B8r-du-i-kveld/page/2/#findComment-3801302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 2 timer siden, påskelilje skrev: Gikk du deg bort? Jeg gikk tur i går på et nytt sted og havna i en skikkelig urskog. Fryktelig bratt og kronglete. Ble nesten litt motløs (hadde spist og drukket altfor lite før jeg gikk). Men gikk meg ikke vill altså - hørte duren fra E18 mesteparten av tida Nei, ble en tur i en av de faste skogene. Umulig å gå seg bort der. Slitsomt å gå når man ikke har spist og drukket nok, og kjedelig å høre duren fra E18 hele tiden. Men er jo litt moro også, å utforske nye skoger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423559-hva-gj%C3%B8r-du-i-kveld/page/2/#findComment-3801356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.