Gå til innhold

Hva gjør du i kveld?

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Mari- skrev:

Siden dette nå ble en tråd om litt av hvert, deler jeg en oppskrift på rundstykker som du kanskje vil prøve deg på, som avveksling til brød! :)Jeg baker disse 2-4 ganger i uken. Veldig gode, og lettvindt, selv om deigen skal hvile en stund, da. 

Eltefrie rundstykker i muffinsformer (12 stk)

550 g hvetemel
100 g grovt sammalt hvetemel
50 g havregryn
50 g sesamfrø (helst m/ skall, men ikke alle butikker som fører disse)
2 ts salt
0,5 ts tørrgjær 
Ca. 6 dl kaldt vann (jeg tar det kun på "feelingen", deigen skal være litt løs, uten å være rennete. Som fast havregrøt, ca. 

Bland alt det tørre, og tilsett vann. Rør lett sammen. La deigen hvile i romtemperatur i min. 12 timer, gjerne lenger (med lokk/plast over). Bruk to spiseskjeer til å forme rundstykker, og legg dem dem over i muffinsformer av teflon eller silikon (papirformer kan ikke brukes). Trenger ikke smøre formene. Sett inn i kald ovn, midterste rille, og stek i 35-40 minutter på 225 grader. 

Denne oppskriften likner egentlig veldig på min brødoppskrift, bare at jeg bruker 2 liter vann til 4 brød - resten slumper jeg med. Bruker solsikkefraø og linfrø i stedet for sesamfrø + litt olivenolje. Det som gikk galt nå sist, var at jeg ikke hadde mer grovt hvetemel igjen, så jeg kjørte på med ekstreme mengder havregryn - så egentlig ble det langstekt havregrøt :D:D:D

Skal prøve oppskriften din en gang :-) Det forresten mye salt i denne oppskriften. Jeg bruker vel ca 2 ts salt til min store oppskrift.

Fortsetter under...

21 timer siden, Trine skrev:

I gårkveld gjorde jeg ikke annet enn å gå tur sammen med ei annen. Hundene syns det er så stas å gå tur med andre hunder. I kveld skal jeg gå tur alene, også skal jeg handle mat. Frister endel å gå meg bort i skogen, så kanskje jeg gjør det istedefor å handle mat.

Gikk du deg bort? Jeg gikk tur i går på et nytt sted og havna i en skikkelig urskog. Fryktelig bratt og kronglete. Ble nesten litt motløs (hadde spist og drukket altfor lite før jeg gikk). Men gikk meg ikke vill altså - hørte duren fra E18 mesteparten av tida :(

2 timer siden, påskelilje skrev:

Gikk du deg bort? Jeg gikk tur i går på et nytt sted og havna i en skikkelig urskog. Fryktelig bratt og kronglete. Ble nesten litt motløs (hadde spist og drukket altfor lite før jeg gikk). Men gikk meg ikke vill altså - hørte duren fra E18 mesteparten av tida :(

Nei, ble en tur i en av de faste skogene. Umulig å gå seg bort der. Slitsomt å gå når man ikke har spist og drukket nok, og kjedelig å høre duren fra E18 hele tiden. Men er jo litt moro også, å utforske nye skoger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...