Gå til innhold

Kristen og yoga

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte kristen er så redde for å gå på yoga. Snakker altså på SATS eller ELIXIA. Yoga som skal være for vår fysikks skyld, og ikke av religiøse interesser. Yoga som de kaller livssynsnøytral, slik at alle kan komme. 

Det irriterer meg veldig, merker jeg. Mannen min kaller det for avgudsdyrkelse, når jeg går på yoga på treningssenter og driver med tøying og styrkeøvelser. Som gjør meg godt. Ingen mantraer. Ingen bønn til noen "avgud". 

Selv tror jeg ikke på en eneste asiatisk gud. 

Hvorfor er kristne redde når de har den rette Gud på laget sitt? Hvorfor er "alt" nytt så skummelt?

Du er ikke kristen hvis du ikke virkelig tror på Jesus. Men hvis du går på trenings-yoga, uten tro, da driver du med avgudsdyrkelse?

Jeg forstår ikke? Hvordan kan jeg tilbe noen jeg IKKE tror på? 

Anonymkode: 3ebd5...4eb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423589-kristen-og-yoga/
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte kristen er så redde for å gå på yoga. Snakker altså på SATS eller ELIXIA. Yoga som skal være for vår fysikks skyld, og ikke av religiøse interesser. Yoga som de kaller livssynsnøytral, slik at alle kan komme. 

Det irriterer meg veldig, merker jeg. Mannen min kaller det for avgudsdyrkelse, når jeg går på yoga på treningssenter og driver med tøying og styrkeøvelser. Som gjør meg godt. Ingen mantraer. Ingen bønn til noen "avgud". 

Men hvorfor tror du på den kristne gud?

Anonymkode: 02925...231

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423589-kristen-og-yoga/#findComment-3801479
Del på andre sider

Dette er vanskelig å forklare. Du behøver ikke prøve å forstå. Jeg syns ikke det er riktig av din mann å anklage deg for avgudsdyrkelse når du på ingen måte har som mål å oppnå kontakt med noe gudommelig. Lett å føle sinne og frustrasjon når man føler seg fordømmt. Tror kanskje din mann  er usikker og redd fordi det er mye usikkerhet rundt disse tingene. Da blir det liksom lettere å ta avstand fra alt. Tror ikke det er dette med avgudsdyrkelse som er problemet. Det er vel mer at når man først tror på guddommelige ting så tror man også at det finnes « krefter» i det åndelige generellt. At det å  åpne opp for andre « åndskrefter» som man tror er essensen i både yoga , akupunktur og mindfullness kan på lang sikt påvirke et menneske negativt. Tror selv dette er mest når det er instruktører som bevisst henter sin « kraft» eller energi fra ulike guder, mantra ol. Som ønsker å oppnå og koble andre til disse energiene. Tror ikke at det er så mange som driver med det.. Regner med at det jeg skriver nå på ingen måte vil møte forståelse på dette forumet . Prøver ikke å si hva som er rett eller galt for deg men hvordan mange tenker. 

Anonymkode: e0927...815

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423589-kristen-og-yoga/#findComment-3801486
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kristne redde når de har den rette Gud på laget sitt? Hvorfor er "alt" nytt så skummelt?

Du er ikke kristen hvis du ikke virkelig tror på Jesus. Men hvis du går på trenings-yoga, uten tro, da driver du med avgudsdyrkelse?

Jeg vet om yogainstruktører som synes det å være kristen og å praktisere yoga er uproblematisk. En nær venn av meg derimot følte seg nylig forpliktet til å avbryte en 20 år lang karriere innen yoga grunnet sitt nå kristne syn. For meg var dette vanskelig å forstå men h*n begrunnet det med Yogaens røtter (h*n har studert Yoga i India blant annet slik at det handler ikke om at vedkommende har tatt et helgekurs). Enkelte øvelser handler om å tilbe guder, dermed ble dette nå helt uforenlig med personenes nye livssyn og "Du skal ikke ha andre Guder enn meg". 

Anonymkode: f76c0...96f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423589-kristen-og-yoga/#findComment-3801546
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mange ulike typer yoga. Jeg gikk på en type yoga der det var mye fokus på meditasjon, det indre øyet, ulike shakraer, aoooooooooohhhhhhmmmmm-lyder og sånn. Jeg likte øvelsene, men likte ikke helt alt det andre, og følte at det ble veldig hinduistisk opplegg. Jeg er kristen. Så de rene øvelsene var deilig for rygg og nakke, og for de som er stresset og urolige, var det mange gode avslapningsøvelser (jeg er veldig avslappet av natur, så jeg trengte vel ikke så mye av akkurat det :D) - men alt det andre religiøse rundt det, ble litt feil for meg. Jeg følte vel ikke at jeg tilba andre guder, men det var liksom litt nesten-tilbedelse, følte jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423589-kristen-og-yoga/#findComment-3801624
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...