Gå til innhold

Hvor lenge varer en psykose?

Anbefalte innlegg

Viss en er psykotisk hvor lenge er en psykotisk da? Da tenker jeg på liksom varer det liksom i kun noen få timer eller er det sånn at en psykotisk episode varer i flere uker?

Kom gjerne med personlige erfaringer.

Det har kanskje noe å si hvilken diagnose man har også? F.eks depressiv psykose og schizofreni psykose varer kanskje litt forskjellig?

Anonymkode: 0d70a...d96

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423617-hvor-lenge-varer-en-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjønner jeg, men en har vel ikke-psykotiske perioder innimellom?

Det jeg mente er hvor lenge varer hver psykotiske periode? Sånn ca

Har en venninne som aldri er ikke-psykotisk

paranoid schiofren

selv på medisiner

Akkurat nå, elina777 skrev:

Har en venninne som aldri er ikke-psykotisk

paranoid schiofren

selv på medisiner

Ja men å være paranoid er ikke det samme som å være psykotisk.

Tviler på at noen er psykotiske hele livet.. men jeg vet ikke

Annonse

En psykose kan vare fra noen få timer til hele livet. De aller fleste blir upsykotisk på riktig og stabil medisinering over tid. Det betyr ikke at sykdommen ikke er der, men at den holdes i sjakk av medisiner.

Når det gjelder paranoid, som er nevnt i tråden her, så er det graden av paranoiditet som avgjør om det er en psykose eller ikke. I noe mildere form kan det være en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 6de91...d22

Gjest Maggie55

Alt ettersom tror jeg er det beste svaret jeg kan gi. Økt alder gir positiv effekt synes jeg. Som ung har man ofte så mange griller i hodet. Når man kommer mer til sjels år og alder kommer man mer til sans og samling føler jeg.

Hva de mange fastleger jeg bare så vidt har besøkt ville ha tillagt vet jeg ikke utover at de støttet ekspertene altfor blindt etter mitt syn.

Problemene mine er vel egentlig ikke blitt verken større eller mindre men det blir ingen lett match for alle disse " vellykkede" heller. Det er ting i verden som aldri forandrer seg.

Man må bare prøve å være litt forsiktig i sitt levesett er vel eneste råd jeg kan gi uten at jeg har fulgt det så bra sjøl bestandig. 😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En psykose kan vare fra noen få timer til hele livet. De aller fleste blir upsykotisk på riktig og stabil medisinering over tid. Det betyr ikke at sykdommen ikke er der, men at den holdes i sjakk av medisiner.

Når det gjelder paranoid, som er nevnt i tråden her, så er det graden av paranoiditet som avgjør om det er en psykose eller ikke. I noe mildere form kan det være en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Ok, men viss man først er i en psykose vil man etterhvert komme ut av den da? Eller vil man mest sannsynelig være i en psykose (paranoid) hele livet helt til man spiser antipsykotika?

Er det liksom kun antipsykotika som kan få en ut av psykose?

Og hva om alle de paranoide tankene / psykosen faktisk kan ha rot i virkeligheten? Altså at det faktisk er en mulighet for at det man tror er sant? Hvordan kan man skille mellom en psykotisk person og en person som bare er veldog smart, overvåken og fornuftig?

Annonse

På Sunday, November 05, 2017 den 2.51, AnonymBruker skrev:

Ok, men viss man først er i en psykose vil man etterhvert komme ut av den da? Eller vil man mest sannsynelig være i en psykose (paranoid) hele livet helt til man spiser antipsykotika?

Er det liksom kun antipsykotika som kan få en ut av psykose?

Og hva om alle de paranoide tankene / psykosen faktisk kan ha rot i virkeligheten? Altså at det faktisk er en mulighet for at det man tror er sant? Hvordan kan man skille mellom en psykotisk person og en person som bare er veldog smart, overvåken og fornuftig?

Ingen formeninger?

Hvis psykosen har var flere uker/måneder uten å gå over, vil den mest sannsynlig vedvare dersom en ikke behandles med antipsykotika. Det som oftest karakteriserer sykdom, er at en ikke bare har symptomer, men at en også har fallende funksjon oftest både i arbeid/skole, sosialt og i familielivet.

Ved de fleste psykoser blir ikke vrangforestillingen delt av mange flere. Det finnes unntak som chemtrails, vaksinemotstand og religion (som av en eller annen grunn regnes som friskt. Det skyldes sannsynligvis at de fleste har et godt funksjonsnivå)

'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...