Gå til innhold

Er det typisk for folk med aspergers å ikke like stramme tettsittende klær?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja noen av dem gjør nok det edit:leste feil

edit: men det går vel mest på stofftype og følelsen på huden da

edit:og det er nok et mindretall igjenn, og nok oftere hos de som er mer autistiske

Endret av AspieMonster

Jeg hater stramme og tettsittende klær. Ullundertøy er greit, for det strammer ikke selv om det sitter inntil. Også er ull behagelig mot huden. Syntetiske klær kan overhode ikke sitte stramt, det føles ikke bra i det hele tatt. Men om det er typisk for folk med asperger vet jeg ikke. Jeg har taktil overfølsomhet og det er ikke så unormalt når man har asperger.

yellow ledbetter
5 minutter siden, Trine skrev:

Jeg hater stramme og tettsittende klær. Ullundertøy er greit, for det strammer ikke selv om det sitter inntil. Også er ull behagelig mot huden. Syntetiske klær kan overhode ikke sitte stramt, det føles ikke bra i det hele tatt. Men om det er typisk for folk med asperger vet jeg ikke. Jeg har taktil overfølsomhet og det er ikke så unormalt når man har asperger.

Nettopp. Det siste der er veldig vanlig. Den ene sønnen min er sånn som du. Han går i klær som strengt tatt er altfor store. Han tåler ikke ull, derimot. Klør av alt. Jeg liker ull og alt som er mykt og stretchy, men gjerne kroppsnært bare det ikke oppleves som trangt. Det verste jeg vet er sånt som er stivt og klamt og statisk elektrisk. Akryl og fleece og sånt. Og så fryser jeg lett, samtidig som jeg ikke tåler sterk varme, og i hvert fall ikke sol. Sånn er et par av ungene også, de som har apserger/autisme. 

6 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Nettopp. Det siste der er veldig vanlig. Den ene sønnen min er sånn som du. Han går i klær som strengt tatt er altfor store. Han tåler ikke ull, derimot. Klør av alt. Jeg liker ull og alt som er mykt og stretchy, men gjerne kroppsnært bare det ikke oppleves som trangt. Det verste jeg vet er sånt som er stivt og klamt og statisk elektrisk. Akryl og fleece og sånt. Og så fryser jeg lett, samtidig som jeg ikke tåler sterk varme, og i hvert fall ikke sol. Sånn er et par av ungene også, de som har apserger/autisme. 

Jeg leste faktisk i sta at høytfungerende autisme i praksis var det samme som asperger. Har lest det før også. Sønnen din er vel høytfungerende? Bare kom på det nå.

Jeg klødde av ull da jeg var liten, men tror ulla har blitt mykere, ellerså bare tvang jeg meg til å tåle det fordi jeg liker ull. Har heller på meg ullgenser enn jakke på tur f.eks. Det klødde bare på håndleddene da. Men nå klær det ikke lenger og det er jeg glad for. Klamt er det værste, jeg har noe fleece og det går greit så lenge det ikke blir klamt. Men det skal jo ingenting til før det blir klamt da. Buksene er vel stort sett ganske syntetiske. Har en ren bomullsbukse og den elsker jeg. Men ren bomull er ikke så slitesterkt. Men det er på overkroppen det blir mest klamt, så buksene går relativt greit. Stivt og klamt, eller klær som strammer noe sted, fikser jeg ikke. Jeg også fryser lett, men man kan liksom kle kulda ute endel. Værre med varmen, takler ikke varme i det hele tatt.

Annonse

yellow ledbetter
1 time siden, Trine skrev:

Jeg leste faktisk i sta at høytfungerende autisme i praksis var det samme som asperger. Har lest det før også. Sønnen din er vel høytfungerende? Bare kom på det nå.

Jeg klødde av ull da jeg var liten, men tror ulla har blitt mykere, ellerså bare tvang jeg meg til å tåle det fordi jeg liker ull. Har heller på meg ullgenser enn jakke på tur f.eks. Det klødde bare på håndleddene da. Men nå klær det ikke lenger og det er jeg glad for. Klamt er det værste, jeg har noe fleece og det går greit så lenge det ikke blir klamt. Men det skal jo ingenting til før det blir klamt da. Buksene er vel stort sett ganske syntetiske. Har en ren bomullsbukse og den elsker jeg. Men ren bomull er ikke så slitesterkt. Men det er på overkroppen det blir mest klamt, så buksene går relativt greit. Stivt og klamt, eller klær som strammer noe sted, fikser jeg ikke. Jeg også fryser lett, men man kan liksom kle kulda ute endel. Værre med varmen, takler ikke varme i det hele tatt.

Han med de store klærne er en eldre bror. Han er under utredning, og det lander nok på asperger + ADD. Men mye er likt.

Ja det vil jeg si er typisk. Selv så går jeg kun i joggebukser og store, tykke og deilige gensere med mykt for inni. Jeg kjenner også en annen som er diagnostisert med asperger og hun er også sånn som hater stramme/harde klær.

Anonymkode: bd8a4...998

Blomsterfluen
På 5.11.2017 den 18.37, AnonymBruker skrev:

?

Anonymkode: 89945...181

jeg hater å gå i silkeklær, fordi silke er så glatt og sklir og sånt. det er ekkelt og kall følelse. jeg har autismediagnose.

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

jeg hater å gå i silkeklær, fordi silke er så glatt og sklir og sånt. det er ekkelt og kall følelse. jeg har autismediagnose.

Har aldri sett silkeklær.. fins virkelig det? Liker du stramme jeans?

Blomsterfluen
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett silkeklær.. fins virkelig det? Liker du stramme jeans?

jeg liker ikke å gå i stramme jeans. det finns silkenattklær, silkesengetepper og silkeputer og silketruser og silkekjoler.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...