Gå til innhold

Jeg savner brikken som egentlig ikke passer inn

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/jeg-savner-fortsatt-johannes-jeg-savner-brikken-som-egentlig-ikke-passer-inn-1.1050800

Johannes kom alltid seint på jobb. Johannes røyka 60 Teddy om dagen, og forsvant sporløst til lunsj hver dag. I dag har alt blitt bedre. Dessverre.

Verden går framover. Vi har det bedre. Vi lever lenger. Men noe er tapt. Det er ikke lett å sette fingeren på hva, men noe er blitt borte på veien mot idealsamfunnet, mot effektiviteten og rasjonaliteten, mot perfeksjonen.

Se rundt deg på jobben din. Hvor mange av kollegaene dine kan defineres som karakterer eller originaler? Jeg vil tro et fåtall. Før var det plass til dem, og de ga ikke bare farge og humor, de var også en påminnelse om en bedrifts mangfoldighet og sosiale funksjon. Noen hadde ikke all verdens jobbevne, men de var på jobb. Og de ga oss som levde livet midt i veien innblikk i en annerledeshet. I dag blir de henvist en offentlig kø. Det er ikke plass til dem. I verdens rikeste land. Eller var det det fattigste.

Det er vår tid som er i svart-hvitt. Du er innafor eller utafor i arbeidslivet. Og det er lite farge. Det er få spisse kanter. Hilsen en som savner røyken. Og lange, forbudte opphold i små avlukker.

Anonymkode: d5ccf...2d6

Fortsetter under...

Det er vanskelige ennnoensinne å si noe om hva som vil skje videre i det meste synes jeg.Store tunge ting som arbeidsledighet og fattigdomsspøkelser og boligkrakk spiller inn for hvor mange som tvinges ut i ytterkantene av tilværelsen.Kanskje blir det flere enn før fortere enn vi tror.

Ekspertene titter daglig i sin krystallkule.

Anonymkode: ebbf7...508

Det høres ut som om forfatter trenger å komme seg litt ut av sitt "polerte" Oslo og ut i bygdene 😀 Røyking inne på arbeidsplasser må han nok se langt etter. Men Johanneser uten sigg finnes det rikelig med.

Anonymkode: 9b679...b6d

Alt handler om å tjene penger mer enn noensinde i de fleste geskjefter har jeg inntrykk av. Det blir lenger og lenger mellom unntakene derfor må det bare bli slik tror jeg. Jeg har ikke alltid trodd det samme men i dag tror jeg det.

Anonymkode: ebbf7...508

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...