Gå til innhold

Hvorfor blir gutter skoletapere?

Anbefalte innlegg

Veldig bra at noen tør å ta tak i dette! Den feminiserte skolen er ikke bra for guttene våre.

Når 90% av de voksne i barnehagen er kvinner, og 80% i barneskolen, hvorfor bruker ikke kvotering i utdannelsen? 

Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/meninger/skole-og-utdanning/hvorfor-blir-guttene-skoletapere/a/24180585/

Rektor ved Universitetet i Oslo kom mars 2014 med en bekymringsmelding: Kun 35 prosent av alle som tok avsluttende eksamen i 2013, var menn, og mer enn tre av fire nyutdannede leger, psykologer og tannleger var kvinner. Dette er en ubalanse som peker på noen alvorlige problemer i vårt skolesystem.

Gutter gjør det dårligere i barneskolen, og ifølge en undersøkelse fra 2017 er 70 prosent av de som ikke finner seg til rette de første skoleårene gutter. I videregående skole gjør gutter det best kun i gym mens en tredjedel faller ut. Forskjellsøkningen bare siden 1980-tallet er voldsom. 

Vi vet at barn av resurssterke foreldre gjør det bedre i skolen, men dette forklarer ikke kjønnsforskjellen som starter tidlig, kanskje allerede i barnehagen. Forsker Elisabeth Backe-Hansen sier «forskerne klarer ikke bli enige om hva kjønnsforskjellene skyldes fordi dette er et så politisk felt!» 

Man må spørre seg, er gutter blitt genetisk mye dummere og latere siden -80 tallet? Hvis ikke må det være noe med undervisningsformen eller forutsetningene for gutter som slår ut. Vi vil nevne fire hypoteser:

1. Gutters biologiske forutsetninger er annerledes

2. Kvinner forstår jenter bedre enn gutter

3. Mangel på positive rollemodeller og mentorer for gutter

4. Dårligere sosiale forutsetninger for aksept av gutter i vår tid

Anonymkode: f06ed...885

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423687-hvorfor-blir-gutter-skoletapere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Caprioli skrev:

Finnes det noen sammenlignbare, likestilte land, hvor en ikke (i samme grad) ser samme mønster?

Finland er ofte annerledeslandet, hvordan er de på dette området?

Noe må åpenbart ha skjedd de siste 30 årene.

8 minutter siden, Caprioli skrev:

PS: Hva er agendaen din,

Peke på et stort og økende problem, samt hykleriet til feministene.

8 minutter siden, Caprioli skrev:

er ikke akkurat den første menn-er-taperne-tråden som er laget (antar av deg) på dol i det siste...

Det er nok flere som står bak, får man anta.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Peke på et stort og økende problem, samt hykleriet til feministene.

Greit nok, jeg synes det er bra å diskutere etablerte samfunnsstrukturer med åpent blikk. Lite sannsynlig at vi har funnet det perfekte system.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok flere som står bak, får man anta.

Da har dere mistenkelig lik stil.

Astroturfing

Annonse

12 minutter siden, Caprioli skrev:

Greit nok, jeg synes det er bra å diskutere etablerte samfunnsstrukturer med åpent blikk. Lite sannsynlig at vi har funnet det perfekte system.

Da har dere mistenkelig lik stil.

Astroturfing

Diskuter saken, ikke budbringeren.

Gjest Gargamel

Jeg tipper den direkte årsaken er at jenter jobber hardere på skolen, men vet ikke hva som ligger bak. 

Jeg synes det er vanskelig å si hva som har forandret seg siden 80-tallet.

Det kan også være å gutter tjente på den strengere disiplinen før, siden de er mer slabbedasker.

Nei, vanskelig å si. 

12 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tipper den direkte årsaken er at jenter jobber hardere på skolen, men vet ikke hva som ligger bak. 

Jeg synes det er vanskelig å si hva som har forandret seg siden 80-tallet.

Det kan også være å gutter tjente på den strengere disiplinen før, siden de er mer slabbedasker.

Nei, vanskelig å si. 

Jeg kjenner ikke til statusen på forskning på fenomenet, men vet at en del påpekte dette som et sannsynlig scenario ved innføring av 6-års reformen i norsk skolevesen. Det ble hevdet at gutter og jenter utvikler seg i ulikt tempo blant annet når det gjelder finmotorikk, og at jentene således kom til å ha mye lettere for å tilpasse seg typiske skoleaktiviteter som 6-åringer. 

Et annet veldokumentert fenomen, var i alle fall tidligere at norsk skole fungerte best for jenter som er litt over middels intelligente. 

Sannsynligvis er det flere faktorer som samlet gir den omtalte kjønnsmessige ubalansen. 

Hvorfor blir gutter skoletapere?. Siden det er du som spør er nok svaret : pga kvinner. I følge deg er kvinner skylda i alt. Sikkert skyld i alt som er galt i ditt liv også. Absolutt et viktig tema men du setter ting slik på « spissen» at det blir ingen god diskusjon. Det er så mange flere sider av en sak og ting som spiller inn at dine konklusjoner blir for enkle. I Edens hage skyldte Adam på Eva da Gud konfronterte de etter å ha spist av eplet , så dette er ikke noe nytt problem ;)

Anonymkode: e243e...5a9

13 timer siden, Trine skrev:

Var det flere menn som jobbet i barnehage og skole før?

I barnehagene: Nei.  I skolen: Ja, hvis vi går helt tilbake til tiden da kvinnene i liten grad jobbet og læreren hadde høy status.  Men vi må veldig langt tilbake for å finne overvekt av menn som barneskolelærere

Annonse

26 minutter siden, laban skrev:

I barnehagene: Nei.  I skolen: Ja, hvis vi går helt tilbake til tiden da kvinnene i liten grad jobbet og læreren hadde høy status.  Men vi må veldig langt tilbake for å finne overvekt av menn som barneskolelærere

Vet du hvor langt tilbake? Syns liksom at når jeg har sett filmer fra veldig gamle dager, har det nesten alltid vært kvinnelige lærere, men det er jo ikke alltid film stemmer med virkeligheten da. Også har det jo ikke vært norske filmer heller.

6 minutter siden, Trine skrev:

Vet du hvor langt tilbake? Syns liksom at når jeg har sett filmer fra veldig gamle dager, har det nesten alltid vært kvinnelige lærere, men det er jo ikke alltid film stemmer med virkeligheten da. Også har det jo ikke vært norske filmer heller.

De yngste ble ofte undervist av kvinner.  De fikk dårligere betalt enn sine mannlige kolleger, derfor var det lønnsomt å ansette "lærerinner". 

Se avsnittet om kvinnelige lærere et stykke ned her: http://opam.no/skolehistorie/no/kort-skolehistorie/

Endret av laban

Litt artig hvis vi ser på et par av kjønnsutviklingstrekkene som TS har tatt opp på dol i det siste, og setter dem i sammenheng.

Kvinner vil ha høystatus menn + Det blir færre høystatus menn (i alle fall færre med utdannelse) = Full fest for velutdannede menn :lol:

9 minutter siden, Caprioli skrev:

Litt artig hvis vi ser på et par av kjønnsutviklingstrekkene som TS har tatt opp på dol i det siste, og setter dem i sammenheng.

Kvinner vil ha høystatus menn + Det blir færre høystatus menn (i alle fall færre med utdannelse) = Full fest for velutdannede menn :lol:

Hvorfor er det så vanskelig for deg å diskutere saken? Er det fordi du ikke har argumenter, og må ty til latterliggjøring av budbringeren?

Jeg tror det er flere grunner. 

Noen grunner er nok biologiske. Kvinner er i gjennomsnitt mer intelligente enn menn og er mye mindre spontane og utagerende. Samtidig er menn konkurransedrevne på en annen måte enn kvinner er. Menn har et stort behov for å brilliere og være den beste, mens jenter har lyst til å være medlem av en eksklusiv gruppe av "vinnere". Jenter vil jobbe hardt for å være del av denne gruppen og føler mye motivasjon/belønning når de lykkes. Menn får ikke den samme belønningsfølelsen med mindre de er den beste, så hvis de ikke er best i klassen i matte så vil de heller søke mot noe annet som idrett eller dataspill og droppe leksene. 

Andre grunner kan ha å gjøre med hva vi forventer av kjønnene. Jenter blir mer passet på og holdt inne, mens gutter får mer frie tøyler til å henge på løkka med gutta. Når jentene tilbringer mye tid hjemme så blir det også mer tid til lekser. Det er også mulig at man tåler mer unnasluntring og dårlig oppførsel av gutter fordi "boys will be boys". Man forventer rett og slett mindre. Jenter vil få sterke negative reaksjoner fra voksne om de f.eks bruker mye tid på dataspill, mens gutter slipper unna med det. Små gutter har dessuten forbilder som ikke nødvendigvis er smarte/skoleflinke, som fotballspillere, superhelter, politi/brannmenn osv. Jenter har mer av de "perfekte" jentene som forbilder, f.eks prinsesser, vetrinærer osv. 

Det siste har nok litt å gjøre med at det er mindre disiplin både i skolen og oppdragelsen. Det er også mye mer underholdning osv som kan stjele oppmerksomheten i dag. Før i tiden hadde man versågod å sette seg på plassen sin og gjøre leksene sine. Man hadde ikke internett, dataspill, TV osv, og få hadde mulighet til å drive med sport. I dag skal alle forstå seg i hjel på barna og tilrettelegge alt på barnas premisser. Det er ikke nødvendigvis en god idé for alle. 

Anonymkode: d1436...5cc

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for deg å diskutere saken? Er det fordi du ikke har argumenter, og må ty til latterliggjøring av budbringeren?

Øhm hæ? Nå fortolker du meg. Om du leser hva jeg har skrevet i de ulike trådene har jeg sagt meg enig i at utviklingstrekkene er reelle.

At det blir litt tragikomisk når vi setter dem i sammenheng, var det jeg ville trekke frem.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er i gjennomsnitt mer intelligente enn menn

Anonymkode: d1436...5cc

Dette synes jeg er et interessant aspekt. Litt usikker på statistikken, så hjelp meg gjerne.

Min forståelse er at hvis du ser på intelligens som en pott, så er den likt fordelt mellom kjønnene. Men hos menn er ulikhetene mye større, i betydning at du finner flere menn enn kvinner i både topp og bunn av spekteret.

Dersom dette stemmer(?) vil det bety at en større andel kvinner har "intelligens nok" til å gjøre det bra på skolen.

Gir jo i så fall mening, men stemmer landskapet med kartet som jeg har fått tegnet opp for meg? Er så mye dårlige data/myter/forskning knyttet til dette med kjønn, at jeg blir litt skeptisk til hva jeg skal tro på av "vedtatte sannheter"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...