Gå til innhold

Hvorfor blir gutter skoletapere?

Anbefalte innlegg

En ting er sikkert , vi trenger både kvinner og menn. Vi er ulike rett og slett. Jeg setter pris på mine kvinnelige sider . Tørre å være følsom og pratsom. Opptatt av å ha det fint  i heimen, pynte meg og ha omsorg for de rundt meg osv. Det er ikke noe nedverdigende i å være feminin. Samtidig elsker jeg kvalitetene ved min mann. At han er mer fokusert på en ting om gangen, at han er litt mer løsningsorientert , at han er mer leken og liker sport og biler. At han er mer følelsesmessig stabil. At han tar ansvar og føler at han vil beskytte de han er glad i osv. Selvfølgelig kan kvinner være ulike og menn være ulike. Men det maskuline og feminine skal utfylle  hverandre og ikke konkurrere med hverandre. Hvis feminismen « overkjører» og nedvurderer menn vil jeg IKKE støtte det. 

Anonymkode: e243e...5a9

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Det er ganske rart ja. Muligens er det fordi Fremskrittspartiet er kommet til å styre alt de seneste tiårene og det finner kanskje gutter flest litt uinteressant og uinspirerende. Kvinner flest er mere " må man så må man." Plikten kaller.

Når det gjelder kjønn og kjønnsfordeling  generelt så tror jeg ingenting forandres før man evner å se mennesket og ikke ordene.😊

15 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er ganske rart ja. Muligens er det fordi Fremskrittspartiet er kommet til å styre alt de seneste tiårene og det finner kanskje gutter flest litt uinteressant og uinspirerende. Kvinner flest er mere " må man så må man." Plikten kaller.

Når det gjelder kjønn og kjønnsfordeling  generelt så tror jeg ingenting forandres før man evner å se mennesket og ikke ordene.😊

Jeg fatter ikke hva frp beskyldes for.

Anonymkode: f06ed...885

Gjest Maggie55

Jeg synes personlig at høyrevinden med FrP i spissen farger mye av forskning og utforming av undervisning og legger mye føring på undervisningsmiljøene. Den frie forskningen er mer og mer i bakgrunnen er mitt inntrykk uten å ha vært student på veldig mange år. Målrettede enqueter med markedsmessig muligheter for inntjening for å holde hjulene igang i det daglige og knapt nok det.

Ordet taper er hva som ligger under i skoledebatten og helt ukritiske demagoger vokser frem.Mange har sorg og savn som bare øker på på grunn av sin manglende utdanning. Det tenker ofte ikke de som har lykkes bra i denne siden av livet på. Undres på om der er mange flere audiodakter blant menn enn blant kvinner. Vil tro det. Sannheten er at enkelte mennesker bare er maksimalt uheldige i livet. Kanskje det virker mer avskrekkende på gutter med et studielån som start i livet kanskje i tillegg til lån for å gjennomføre videregående. Ikke alle har rike foreldre. Det var en viten vi visste mer om da jeg hadde min skolegang. Vi var ikke så redde for å melde oss opp til noen ekstra fag om det passet og tok av og til råsjanse. Nå er sikkert det vanskeligere med høye eksamenskostnader om en virkelig setter seg ned å regner på det hva det koster i penger å studere uansett nivå.

Mitt poeng er at jeg tror en del av innholdet i studiepakkene ikke appellerer så mye til gutter. De tror kanskje ikke at det vil sikre dem gullpensjon og jobb så mye som jentene tror eller håper. 

Guttene ser kanskje mindre optimistisk på fremtida. Noe dummere tror jeg ikke de er. Tvert imot. De ser kanskje mere malurt i begeret. Eller har kanskje foreldre som ikke har nådd så langt som jentenes foreldre. Eller foreldre som har trukket sine erfaringer.

Igrunnen tror jeg interesse og inspirasjon er de viktigste årsakene for det er de viktigste drivkreftene.Alt handler jo bare om status og penger i dag til tross for  forskjønnende miljøperspektiver.

Studier blir også mindre og mindre for mennesker som liker å tenke selv er mitt inntrykk. 

Gjest Maggie55

Det er vel mye det at jeg opplever det som alt dreier seg om politikk om dagen.Det er nok urettferdig å bare peke på Fremskrittspartiet. Problemet er jo at utsatte grupper som ungdom blir som alltid mye glemt og at det kanskje skapes fremtidige" tapere". Noe vi jo alle får igjen for senere i historien og samfunnsutviklingen.

På en måte dreier det seg mye om økonomi samtidig tror ikke jeg at mennesket har bare penger som drivkraft selv om det ofte kan virke sånn. Som alltid er det komplekse og vanskelige årsaker til unges valg tror jeg.

Det er jo også andre sider ved livet enn skole. Skolen må kanskje gjøre seg mere attraktiv. Sloss for bedre og mere forskningsbasert kunnskap og mere stipender osv.

Gjest Gargamel

Ja, det jeg også har hørt er at norsk skole fungerer spesielt dårlig for svake elever. Det er jo litt overraskende med tanke på likhetsidealet vårt, og påstander om at de sterke blir holdt tilbake for at alle skal henge med.

Det kan være dette med "ansvar for egen læring" som slår bra ut for de flinke og dårlig for de svake. Jeg tenker også på noen nachspiel- ideer om å ikke ha klasser, men samle 60 elever i et stort rom. Det gjorde de på barneskolen til våre barn, og det ble bare kaos. De flinke klarer seg uansett, men de svake og ville blir distrahert. Jeg kommer til å tenke på et program hvor de sammenlignet norsk, svensk og finsk skole. I Finland hadde de tradisjonell klasseromsundervisning og disiplin, som jeg husker fra 70- og 80 tallet. Jeg vet ikke om vi skal tilbake dit, for tross alt synes jeg skolen virker mye bedre på mange måter.

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Kvinner er i gjennomsnitt mer intelligente enn menn

Anonymkode: d1436...5cc

Eh, nei. Du finner sikkert forskning som hevder både det ene og andre, men summen av all forskning sier ikke noe entydig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

Man får forskjellig svar etter hvilke oppgaver man har i testen. kvinner er kanskje i snitt bedre på noen ting, mens menn i snitt kanskje er litt bedre på andre ting. Hvis man er god i "Cherry picking" kan konkludere med hva man vil, så klart.

Det kan hende at jenter er på vei opp hvis de gjør mye mer lekser enn gutter, men da snakker man ikke om biologiske forskjeller.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...