Gå til innhold

Passiv aggressivitet - hvordan håndtere?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen gode stalltips!

Hvordan håndterer dere passiv aggressivitet? Jeg kjenner på en slags maktesløshet i møte med denne formen for reaksjon og kommunikasjon. Jeg har forsøkt med å være blid og uanfektet for at det nettopp _ikke_ skal bli en guffen situasjon ut av det. 

Passiv aggressivitet er nærmest uangripelig føler jeg.

Hva gjør dere? Hvordan «normalisere» den andres følelser? Hvis mulig... Komme videre?

Det er utrolig hvordan slikt gruff kan forstyrre tankene og punktere kreftene. Det stjeler tid! Uff...:huh:

Fortsetter under...

Jeg har selv lett for å være passiv aggressiv (blir mindre og mindre av det med årene, dog). Jeg forstår imidlertid godt frustrasjonen du beskriver, det er en måte å være på som er veldig vanskelig å forholde seg til.

Kan si hva som ikke funker, og det er at motparten blir sint og kjefter på meg i håp om å provosere frem en reaksjon.

Jeg blir mest passiv aggressive dersom en relasjon er slik at jeg sitter med inntrykket av at jeg har mye å tape på å være åpent aggressiv. Det er redsel som gjør at den passiv aggressive siden av meg kommer frem.

Om det er slik for alle som agerer slik vet jeg ikke. Men for meg hjelper det å bli trygget på at det ikke er farlig for meg å være åpen om det jeg tenker og mener. Det triste er naturligvis at det er det akkurat motsatte som gjerne hender i møtet med min passiv aggressive side, og så har vi en ond sirkel på gang.

Igjen - Slett ikke sikkert det er slik i den/de relasjonen(e) du tenker på.

Satt en gang i møte med en dame som himlet noe voldsomt med øynene. Ble såpass forstyrra av det at jeg spurte om det var noe hun ville si eller noe sånt. Hun sa nei. Tror hun dempa seg litt etterpå. Det som fungerte i situasjonen var at jeg klarte å forholde meg rolig og saklig og oppriktig lurte på hva det var hun prøvde å kommunisere. Så en slags mild konfrontasjon var greit akkurat der og da. Hvis du har noe eksempel er det kanskje lettere å gi råd. Er det en person du må forholde deg til på jobb, venn, familie etc?

En annen, en jeg bodde med var veldig mye passiv aggressiv tror det kom mer av at han følte seg pressa og trengte mye alenetid og samtidig prøvde å være mer voksen en det han egentlig var og ble sint fordi en av de andre som bodde der tok veldig mye plass og han følte seg litt underdog men ikke hadde noe språk eller visste hvordan han kunne forholde seg til det på en mer vanlig måte. Da jeg spurte om hvorfor han var sint ble han bare enda mer sint. Da jeg spurte om han ville snakke, ble han enda mer sint. Ja, vanskelig så jeg endte vel med å bare skygge unna når han var sånn, så han om det.

Tusen takk for veldig nyttige svar! Takk for at dere delte erfaringer og refleksjoner. Jeg ser at mye av dette kan komme meg til nytte, ja så absolutt!

Mitt anliggende er en familierelasjon, og jeg ønsker ikke at det skal bli noen big deal ut av dette.

Ble litt nysgjerrig på hva P/A står for? Hvor finner jeg fasiten? 

Jeg ønsker dere alle tre en god tur ut i dagen :rolleyes:

8 minutter siden, bibben skrev:

Tusen takk for veldig nyttige svar! Takk for at dere delte erfaringer og refleksjoner. Jeg ser at mye av dette kan komme meg til nytte, ja så absolutt!

Mitt anliggende er en familierelasjon, og jeg ønsker ikke at det skal bli noen big deal ut av dette.

Ble litt nysgjerrig på hva P/A står for? Hvor finner jeg fasiten? 

Jeg ønsker dere alle tre en god tur ut i dagen :rolleyes:

P/A er nok brukt som forkortelse for Passiv Aggressiv. 

Annonse

Her står det litt om passiv aggresjon i arbeidslivet https://hrnorge.no/hr-tema/læring-og-utvikling/lederutvikling/passiv-aggresjon-utmattende-for-alle-parter

Når det er familie så vet jeg ikke om det er noen du egentlig har lyst til å ha et godt forhold til eller noen du bare av og til må forholde deg til. Tror hvis jeg hadde klart å sette en grense evt fjernet meg fra situasjonen for å beskytte deg selv litt, så må den andre deale med sin aggresjon selv. Ikke prøv å hjelp til eller vær for blid tenker jeg. Hvis du ikke må.

I møte med passiv aggressivitet er det viktig å ikke få skyldfølelse eller la seg manipulere. Alle er jo litt passiv aggressiv innimellom. Kanskje mest når noen en står nær har såret deg og det ikke tidligere har hjulpet å konfrontere denne personen. Vi har alle våre negative sider. Noen er manipulerende , noen er for direkte aggressiv, noen er kritiske , noen er stolte , noen skal alltid ha rett , noen er unnvikende osv. Og så har du de som dømmer og gjør et stort nummer andre sine feil og kanskje er litt snillere med sine egne svakheter. 

Anonymkode: 716a2...ae3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...