Gå til innhold

Bilder i hodet hvor en ikke klarer å skille

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har hatt det noengang: bilder i hodet hvor en ikke klarer å skille mellom tankebilder, og virkelighet, før en får stablet seg litt om , også forstår man at det kun er tankene, men man blir allikevel veldig stresset av å få det. Altså det er akkurat som om man drømmer, og så får man altså problemer å skille disse tankebildene fra virkeligheten. Jeg får det en gang i lblant, og synes det er plagsomt... Men skal gå til lege med det, men lurer på om noen av dere andre har hatt det noe lignende før, eller om jeg er helt unormal? Jeg er bare redd for at legen får skikkelig sjokk når jeg skal fortelle han om det... 

Er ganske pinlig å ta det opp. For jeg vet jo at det høres helt sinnsykt ut, men jeg må ... Det oppstår mest under stressede situasjoner, hvis jeg er trist og lei meg, sårbar, engstelig osv. 

Endret av Mina1
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

18

• AnonymBruker

5

Skrevet

Flashbacks ?

Anonymkode: d73cb...98e

Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flashbacks ?

Anonymkode: d73cb...98e

Nei, er bilder av hva jeg tenker på: angst for alt som kan skje osv. Men tror at de kommer pga situasjoner som har vært traumatiske for meg i livet.  Altså sårbare situasjoner/ opplevelser som sitter i, og det gjør at jeg lettere får angst for alt mulig. Vet ikke om dette er en helt unormal sak å få... 

Endret av Mina1
Skrevet

Jeg hadde noe lignende i en periode med tankekjør/tankekaos. Ikke engst deg for å ta opp dette, selv om det kan være ubehagelig. Noen ganger kan det hjelpe bare det å dele det med noen.

Anonymkode: 95a53...18b

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde noe lignende i en periode med tankekjør/tankekaos. Ikke engst deg for å ta opp dette, selv om det kan være ubehagelig. Noen ganger kan det hjelpe bare det å dele det med noen.

Sånn har jeg det og, filmer av alt i hele verden som var naturlig for meg før men nå bli livredd.

finnes det medsiner som hjelper mot dette? 

Har gått lenge med dette, og terapi eller antidepressiva har virket

Anonymkode: e5127...12d

Skrevet
3 timer siden, Mina1 skrev:

Er det noen som har hatt det noengang: bilder i hodet hvor en ikke klarer å skille mellom tankebilder, og virkelighet, før en får stablet seg litt om , også forstår man at det kun er tankene, men man blir allikevel veldig stresset av å få det. Altså det er akkurat som om man drømmer, og så får man altså problemer å skille disse tankebildene fra virkeligheten. Jeg får det en gang i lblant, og synes det er plagsomt... Men skal gå til lege med det, men lurer på om noen av dere andre har hatt det noe lignende før, eller om jeg er helt unormal? Jeg er bare redd for at legen får skikkelig sjokk når jeg skal fortelle han om det... 

Er ganske pinlig å ta det opp. For jeg vet jo at det høres helt sinnsykt ut, men jeg må ... Det oppstår mest under stressede situasjoner, hvis jeg er trist og lei meg, sårbar, engstelig osv. 

Har det akkurat sånn, film som går hele tiden over alt som er naturlig var naturlig for meg nå, men nå skremmer med så jeg ikke klarer å bevege meg eller noe.

gått lenge i terapi, men det hjelper ikke. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har jeg det og, filmer av alt i hele verden som var naturlig for meg før men nå bli livredd.

finnes det medsiner som hjelper mot dette? 

Har gått lenge med dette, og terapi eller antidepressiva har virket

Jeg gikk i terapi med mitt og lærte en del teknikker i forhold til å "overse" eller mer kanskje ikke dvele ved eller vektlegge i så stor grad bilder/tanker. Jeg leste ditt neste innlegg og tror ikke det du beskriver er det samme som jeg hadde. Jeg brukte aldri medisiner. Uten at jeg er lege, vil jeg tro at antidepp har liten effekt på nettopp dette.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tanker gir film i hodet på en måte. Og så sliter jeg med å skille det av med virkelighet. Veldig ubehagelig. Vet liksom ikke helt hvorfor jeg har det sånn. Men jeg har kommet frem til at det er en blanding av negative tanker, fortid, og livssituasjon som virker til å spille en stor rolle i det  

Skrevet
18 timer siden, Mina1 skrev:

Det hadde jeg masse av i går når jeg la meg..bilder "klikk klikk klikk" og det var ikke vakkert. Tror det kunne blitt til virkelighet, hvis ikke det var frykten som snakket da. Føler at jeg drømmer i våken tilstand jeg og. 

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det hadde jeg masse av i går når jeg la meg..bilder "klikk klikk klikk" og det var ikke vakkert. Tror det kunne blitt til virkelighet, hvis ikke det var frykten som snakket da. Føler at jeg drømmer i våken tilstand jeg og. 

Ja det er sånn det føles. Føles som om man drømmer i våken tilstand. Og det er plagsomt. Iallefall når det dreier seg om angst og frykt.......

Skrevet
11 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja det er sånn det føles. Føles som om man drømmer i våken tilstand. Og det er plagsomt. Iallefall når det dreier seg om angst og frykt.......

Ja det er utrolig slitsomt når det gjelder angst og frykt. Jeg ba skytsengelen min om hjelp når jeg la i sengen,det var som om den slo vingene rundt meg. Ble varm i hele kroppen og følte meg trygg en stund,men bare en stund. Kanskje de ikke kan holde vingene rundt oss hele tiden, vi må oppleve og erfare. 

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det er utrolig slitsomt når det gjelder angst og frykt. Jeg ba skytsengelen min om hjelp når jeg la i sengen,det var som om den slo vingene rundt meg. Ble varm i hele kroppen og følte meg trygg en stund,men bare en stund. Kanskje de ikke kan holde vingene rundt oss hele tiden, vi må oppleve og erfare. 

Ja, så jeg er ikke alene om å drømme mens jeg er våken og få problemer å skille mellom drømmene og fantasiene... - da vet jeg at vi er flere om det. Jeg blir så redd når det skjer... Jeg blir livredd og får helt panikk inni meg,.. men jeg later som om alt er okey for alle rundt meg når det skjer. 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, elina777 skrev:

Aldri opplevd

Heldige deg. Jeg spurte noen jeg kjenner om de hadde opplevd det. De sa også aldri. Så er dette ikke normalt? Eller hva? Det er altså slik at man tenker. Tenker på noe også ramler man inn i tanken og ser det som en film og så blir man redd fordi man blir redd for at det skjedde. Men man vet innerst inne at det ikke har skjedd og at det kun var tanker. Men de er så virkelige at det er som når man drømmer om natten men man drømmer om dagen i fysisk gående tilsynelatende våken tilstand uten at man har kontroll på innholdet i filmen / drømmen slik som i søvne.  Skremmende greie. 

Endret av Mina1
Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har der slik i perioder hvor jeg er veldig dårlig. Paranoide vrangforestillinger sier psykologen det er og om de tankene får utvikle seg kan de bli begynnelsen på psykose. Trøsten var at dette er noe som kan skje med alle mennesker hvis de kommer under stort nok press i livet. Hvor mye press som skal til er individuelt, noen tåler mere og andre mindre + hva man har opplevd tidligere i livet ligger i bunn på godt og vondt. 

Skrevet
7 timer siden, Mina1 skrev:

Ja, så jeg er ikke alene om å drømme mens jeg er våken og få problemer å skille mellom drømmene og fantasiene... - da vet jeg at vi er flere om det. Jeg blir så redd når det skjer... Jeg blir livredd og får helt panikk inni meg,.. men jeg later som om alt er okey for alle rundt meg når det skjer. 

Ja er flink til å late som alt er ok jeg også, det kan være vanskelig jeg får det til. 

Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja er flink til å late som alt er ok jeg også, det kan være vanskelig jeg får det til. 

Det er det. Det er tøfft og krevende. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Vet du om det å drømme på en måte.. i våken tilstand er en slags psykosetilstand? Eller er det bare angsten som gjør det? Har du hørt noe om det? 

Leser også litt om hallusinasjoner ... det kan jo virke som en hallusinasjon.. Men jeg får de bildene av det jeg er redd for.. atlså at jeg ser en film om at det jeg har angst for skjer, men så vet jeg innerst inne at det ikke kan ha skjedd, og at jeg bare sto i ro å tenkte... men jeg blir allikevel redd. 

Endret av Mina1
Skrevet
30 minutter siden, Mina1 skrev:

Vet du om det å drømme på en måte.. i våken tilstand er en slags psykosetilstand? Eller er det bare angsten som gjør det? Har du hørt noe om det? 

Det er jeg ikke sikker på men de sier jo at jeg har psykotiske symptomer,jeg tenker litt annerledes da. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jeg ikke sikker på men de sier jo at jeg har psykotiske symptomer,jeg tenker litt annerledes da. 

De kommer sikkert til å si det om meg også. Hos meg er det angst som gjør at jeg får opp "drømmene - marerittene" i hodet... Altså jeg vet at angsten har skylden for det, men jeg vet ikke hva man kan kalle tilstanden i sin helhet... Men jeg er redd å gå til lege med det, for jeg er redd at han innlegger meg på sykehus ;) . hehe. 

Jeg har realitets-sansen. Jeg forstår at filmen og bildene er usanne. Og at det er bare angst som gjør at jeg får dem. Får jeg mye av dem en stund så får jeg plutselig en tid der jeg har blitt så skremt at de gir seg. Jeg er foreks helt bra i dag. Hadde mye av det for en uke siden. Får det mye rett før en menstruasjon. 

Endret av Mina1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...