Gå til innhold

Vi skal ikke kommentere medisindoser men dette gjelder innholdet i en avisartikkel

Anbefalte innlegg

Pasienten har fått Haldol mot psykose på et sykehjem. Behandlingen som helhet var resultert i klage etter pasientens bortgang.

En medisin som aldri burde gis til noen under noen omstendighet etter mitt syn. Jeg tror medisiner brukes helt ukritisk mange steder også skylder man på pasienten. Hva tror dere som "ikke leger"

Anonymkode: e6388...066

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pasienten har fått Haldol mot psykose på et sykehjem. Behandlingen som helhet var resultert i klage etter pasientens bortgang.

En medisin som aldri burde gis til noen under noen omstendighet etter mitt syn. Jeg tror medisiner brukes helt ukritisk mange steder også skylder man på pasienten. Hva tror dere som "ikke leger"

Kan du henvise til denne artikkelen?

Jeg tenker at ofte er det lett å skylde på en medisin, men at det i mange tilfeller ligger omstendigheter bak som hadde skjedd uavhengig av om det var den ene eller den andre medisinen pasienten gikk på. I en avisartikkel ser vi gjerne saken kun fra den ene siden. Men det er vanskelig å uttale meg mer ut ifra det lille du skriver.

Endret av Eva Sofie

"Medisiner brukes helt ukritisk og så skylder man på pasienten."

Forstår ikke hva det betyr engang, men konspiratoriske tanker om at fagfolk bevisst og/eller systematisk handler på tvers av beboere/pasienters interesser har jeg generelt lite tro på.

Det finnes definitivt eksempler på at dette har skjedd, ref for eksempel Reitgjerdet. Denne type saker har vi dog ikke rullet opp i hopetall på norske sykehjem. Med tanke på antallet sykehjem burde det ha kommet masser av slike saker dersom ting skurret.

Jeg skal ikke kommentere denne saken spesifikt, men generelt er min erfaring at en del pårørende ikke tar innover seg beboerens alder og helse, hvor sistnevnte må være temmelig skral før du får sykehjemsplass. Det er tross alt siste stasjon før endeholdeplassen.

Endret av Caprioli

Østlands-Posten nettavis i går. 

MJeg forstår også at det må være vanskelig når mennesker ikke lenger kan ta vare på seg sjøl og dette kanskje varer over veldig mange år men når jeg så akkurat denne medisinen nevnt kanJeg ikke fri meg fra å tenke mitt.

Når det gjelder at skylda blir lagt på pasienten. Ja pasienten legger seg kanskje frivillig inn eller oppsøker helsestasjonen i utgangspunktet frivillig. 

At det gjelder mennesker i et sykehjem kanskje fratatt alt. Det sier mye om hvor langt vi nå er kommet synes jeg.

Vil legge til at jeg har " vært i nærkontakt" med denne medisinen som er nevnt selv som pasient i tidlig voksenliv. Og tenker mitt selv om der står i artikkelen at medisinen som er gitt har ingen årsak for sakens utfall. Men jeg  har også inntrykk av at mange mennesker nærmest skyves til side uten rettsvern i dag og uten lov og dom. Enkelte står jo frem og forteller om " sorteringssamfunnet" Og der er virkelig ingen å klage til for mange for hvordan bevise noe som helst. Til og med statlige klageorgan blir jo av det store flertall betraktet som rene sandpåstrøinsgsinstitusjoner. Ikke lett å være " ikke- lege" og " ikke- jurist" i dette og med utdanning og arbeidserfaring fra en " annen tid" Man glemmer så lett at der er ingen som tar pasienten sin vakt når kveldsskiftet går og morgenskiftet kommer. Pasienten har ofte ikke så mye valg for det er som regel ikke for ingenting vedkommende er brakt inn. 

Eneste forklaring til mye jeg ser og selv opplever i dag er at det er så mye rart man kaller en utdanning i dag.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det gjelder mennesker i et sykehjem kanskje fratatt alt. Det sier mye om hvor langt vi nå er kommet synes jeg.

Akkurat når det gjelder sykehjemsbeboere så er det riktig at de fleste der er fratatt det meste, i betydning ansvar for sitt eget liv.

Men det skyldes at de i stor grad er på nivå med små barn i evne til å ta vare på seg selv.

Annonse

Skjønner ikke at noen gir Haldol som førstevalg. Det er en vond medisin, som desidert gir mest av «AP-bivirkningene» som parkinsonisme og apati. Dette skyldes at Haldol stimulerer dopaminreseptorer «i revers» i stedet for å bare blokkere dem som andre AP eller til og med stimulere dem mildt som Abilify. 

54 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Skjønner ikke at noen gir Haldol som førstevalg. Det er en vond medisin, som desidert gir mest av «AP-bivirkningene» som parkinsonisme og apati. Dette skyldes at Haldol stimulerer dopaminreseptorer «i revers» i stedet for å bare blokkere dem som andre AP eller til og med stimulere dem mildt som Abilify. 

Det samme kan sies om trilafon, hvorfor gi det til folk?

Og demente skal helst ikke ha ap i det hele tatt, de blir dårlige av det. Så sier de "Å pasienten er dårlig", så skyldes det medisinen. Og det gir forstoppelse også, så får de avføringspiller daglig. 

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Det samme kan sies om trilafon, hvorfor gi det til folk?

Og demente skal helst ikke ha ap i det hele tatt, de blir dårlige av det. Så sier de "Å pasienten er dårlig", så skyldes det medisinen. Og det gir forstoppelse også, så får de avføringspiller daglig. 

Jeg fungerte bra på trilafon, gikk på en høy dose også. Men vil vel si at abilify er bedre da.

Worrisome Plenty

Haldol er en helt jævlig medisin. Jeg ble tvangsmedisinere med den i noen måneder, jeg hadde så nn parkinsonisme att jeg ikke klarte å knyte skolissene eller kle på meg. 

Endret av Worrysome plenty

Akkurat det med ansvar er ikke riktig for de fleste. Til syvende og sist bærer de aller fleste til og med ansvaret for sin egen eventuelle feilbehandling i systemet.

Når det gjelder alle de alvorlige problemene i helsevesen og tilstøtende myndigheter tror jeg det skyldes profittpresset  i pilleindustrien. Nettopp ting som flere i opposisjon og flere ministere på TV og radio stadig kommer tilbake til i spesielt akutte tilfelle.Det er pilleindustrien som står bak og for tette bånd til den tror jeg etter hva jeg ser og hører i media.

Jeg fikk ingen bivirkninger av Haldol, men heller ingen virkning. Det er lett å skylde på legene og psykiaterne som foreskrev medisinen, men i de fleste tilfeller tar pasienten medisinen frivillig og juridisk da på eget ansvar. Samtidig har jo legene en autoritet som fagperson og vi som pasienter har lite valg om å ikke gjøre annet enn å høre på legen og tro at h*n vet best og tar de beste avgjørelsene for pasienten. Samtidig er de også bare mennesker og kan gjøre feil, men man trenger jo kanskje ikke "kjøre på" med de medisinene som står oppført med de verste bivirkningene. Likevel, hvilken medisin er egentlig best eller verst når det kommer til bivirkninger, når man ser på listen over mulige bivirkninger på medisiner som blir lengre jo mer brukt medisinen er. Når Seroquel kom, var det en vidundermedisin med få bivirkninger, og det samme med Abilify, men i dag er bivirkningslistene blitt ganske lange.

Vel, jeg vet ikke hva jeg skal tro eller ikke, men jeg er glad det finnes flere medisiner på markedet å velge blant, for noen får alvorlige bivirkninger av en medisin mens en annen får mindre bivirkninger av den samme. Så var det å veie virkning opp mot bivirkning.

Annonse

Jo jeg både forstår og ikke forstår. Jeg har også opplevd å få medisin som gjorde at jeg kunne delta på jobb og var kjempeglad at jeg fikk antibiotika. Kjente fysisk hvordan medisinen " tok tak" og hjalp meg enormt. Husker også en jul jeg fikk en skikkelig " hestekur" fra legens medisinskap på legevakta og en jul jeg fikk kjøpt globoid mot tannverk på den samme legevakta. 

Men akkurat nå føler jeg det som om der er ting i livet som ikke " kan sys sammen".

Jeg tror også medisiner kan være mer skade enn gagn og man ikke burde prøve det ukritisk og vært fall ikke eksperimentere med mennesker som er syke og ikke forstår rekkevidden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...